• Frida och Neo

Pappadagar

Vår dotter föddes mqrs-13, och vi har ännu bara tagit ut ett par dubbeldagar. Pappan jobbar heltid 100%, 7:00-16:00 mån-fre. Ibland även någon helgdag extra ifall det behövs akut. Nu funderar vi på om vi ska utnyttja dessa dubbeldagar. Jag tar ut fulla månader ännusålänge. Kan han ta ut tex varje fre,lör,sön? Med full sjukpenning ersättning? Eller hur fungerar det? Hur lång tid innan måste han meddela sin arbetsgivare isnfall?

• Svar på tråden Pappadagar
  • Försäkringskassan

Hej,

Under barnets första år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dagar. De dagarna kallas dubbeldagar.

Ni kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. Kom ihåg att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar. Det innebär att om ni båda är hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje förälder. Efter att barnet har fyllt ett år kan bara en förälder i taget ta ut föräldrapenning.

Ni kan bara ta ut dubbeldagar från era gemensamma 240 dagar med föräldrapenning och inte från de 60 dagarna som är reserverade. Det innebär att om ena föräldern avstår alla dagar till den andre föräldern så kan han eller hon inte ta ut dubbeldagar.

För att ta ut dubbeldagar ska både du och den andra föräldern ansöka om dubbeldagar för samma datum och i samma omfattning. Ni ansöker om dubbeldagar på Mina Sidor eller så kan ni ringa till oss, då skickar vi hem en blankett som ni fyller i. Om den andra föräldern redan har ansökt om vanlig föräldrapenning för samma dagar måste han eller hon meddela till oss att dagarna ska vara dubbeldagar. Enklaste sättet att meddela oss är att ändra till dubbeldagar i Mina sidor men han eller hon kan också skicka in blanketten eller ringa och berätta vilka dagar som ska vara dubbeldagar.

Det går bra att du är helt föräldraledig och att ni bara tar dubbeldagar på till exempel fredag-söndag.

De dagarna som ni tar ut dubbeldagar ger inte rätt till jämställdhetsbonus. Det innebär att det för föräldrar som har tvillingar kan det vara mer fördelaktigt att ta ut föräldrapenning för varsitt barn istället för att ta ut dubbeldagar.

Hälsningar

Jane, handläggare

Svar på tråden Pappadagar