• Anonym (blod)

Sår slutar inte blöda!

Satt och la pussel när det helt plötsligt började droppa blod. Trodde först att det var näsblod, men visade sig att det var ett pyttelitet minisår på hakan. 
    Jag kan inte få det att sluta blöda nu! Blöder igenom plåstren typ direkt och det funkar inte att hålla tryck på det heller. Någon som vet vad det kan vara? Bör jag vara orolig??
    Är gravid i vecka 39 

• Svar på tråden Sår slutar inte blöda!
  • Akua

Prova att ta någon kallt och tryck hårt på. Typ isbit i handduk eller liknande.

• Anonym (blod)

Det verkar inte hjälpa. Än så länge iaf :S Blöder fortfarande. 

Mina sår har alltid läkt väldigt fort. Slutar alltid blöda nästan direkt, även större sår. Så man blir ju lite nervös när det helt plötsligt inte vill sluta. Tur attdet bara är ett litet sår iaf. 

• Akua
    Anonym (blod) skrev 2013-08-12 02:23:15 följande:
    Det verkar inte hjälpa. Än så länge iaf :S Blöder fortfarande. 

Mina sår har alltid läkt väldigt fort. Slutar alltid blöda nästan direkt, även större sår. Så man blir ju lite nervös när det helt plötsligt inte vill sluta. Tur attdet bara är ett litet sår iaf. 
    ok. Du har visst en väldigt ytligt blodkärl där som du har kommit åt. Fortsätt med IS och sitt still och tryck. Se till att inte röra runt på såret då förstör du de små små fina "trådarna" som görs för att stoppa blödningen.
    Isen, alltså kyla, gör att blodkärlet snabbare drar ihop sig.  
    Slutar det inte får du väl åka in på akuten så de får sy ett stygn.  
  • Anonym (blod)
    Akua skrev 2013-08-12 02:28:53 följande:
    ok. Du har visst en väldigt ytligt blodkärl där som du har kommit åt. Fortsätt med IS och sitt still och tryck. Se till att inte röra runt på såret då förstör du de små små fina "trådarna" som görs för att stoppa blödningen.
    Isen, alltså kyla, gör att blodkärlet snabbare drar ihop sig.  
    Slutar det inte får du väl åka in på akuten så de får sy ett stygn.  
    Är för litet för ett stygn :P är tyå som ett nålstick xD 
  • Anonym (blod)

*typ som ett nålstick

• Akua
    Anonym (blod) skrev 2013-08-12 02:34:52 följande:
    *typ som ett nålstick

Har du någon form av kirurgtejp? Dra det hårt så huden sträcks liksom över såret, så det lilla såret "nyps ihop". ta sen is på det. och tryck. då kommer det sluta :)
  • Anonym (blod)

Tackar! Får försöka med det. Annars får jag väl ringa 1177 eller nåt om det inte hjälper. Är ju iaf ingen risk att jag förblöder i första taget ;)

• Akua
    Anonym (blod) skrev 2013-08-12 02:42:37 följande:
    Tackar! Får försöka med det. Annars får jag väl ringa 1177 eller nåt om det inte hjälper. Är ju iaf ingen risk att jag förblöder i första taget ;)

Nej, huvudsaken det iaf :)

Och förresten, all lycka med barnet och jag skickar lite kraft inför förlossningen!  Drömmer
  • viseversa

Jag kliade sönder något på ryggen för många år sen. Blev ett litet sår som blödde,blödde,blödde och blödde. Har aldrig varit med om liknande. Tog TJOCKT
    med papper och tejpade hårt över såret och det blödde igenom även det. Inga plåster funkade heller. Jag måste rivit sönder en ådra eller något. Det slutade blöda i alla fall efter ett bra tag. Har aldrig sen dess varit med om liknande.

Svar på tråden Sår slutar inte blöda!