• star67

Några tips inför hus köp tack

Nu jag har titta lite på några hus/ radhus men det är svart veta vilken som är värd priset. vill vill inte ha allt för stor utan lite mindre hus som kan sköta lätt. några saker som jag funderar på om det är negativt eller positiv vid husköp tex.  
    En plan med källaren eller två plan hus?

lite äldre hus men stor eller mindre hus ny?

ska länka till några som jag var lite intresserad, så ni får välja vilken som är pris värd så vet jag hur man tänker på saken.

den här är bra närhet till allting men lite äldre byggd år 1967  www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-huskvarna-soder-jonkopings-kommun-larlingsgatan-25-5412271     

den här är bra men lite längre bort än den första byggd år 1992  www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=35LAL6H2TLGFHSK4

den här är liten och ny, men kanske liten för dyrt eller vad tycker ni? läget är också bra.  www.blocket.se/jonkoping/Avkopplande__helt_nytt_boende_pa_Gula_Sanna_47626755.htm?ca=17&w=1&last=1

ganska bra läge 1972  www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-huskvarna-oxnehaga-jonkopings-kommun-hasthagsgatan-72-5408234

vilken tycker ni är pris värd?

• Svar på tråden Några tips inför hus köp tack
  • Philippa

Mälare brukar sätta det pris som huset är värt.... sedan beror det ju på vad NI vill ha....

• Jecw

Tänk på att välja ett hus som du verkligen vill bo i lång tid framöver. Jag har sett många, många villor som ligger ute på hemnet år ut och år in i 3-5 år. Så därför är det nog inte smart att köpa ett hus om man inte vill bo där så länge. Hittar man sen det riktiga drömhuset så kan det vara näst intill omöjligt att sälja och man blir fast :(

Tänk på: Vill du verkligen ha grannar så nära (radhus, lägenhetsbyggnad brevid osv)? Tänk om dom blir störda av dina barn eller om dom har barn/hundar osv som stör dig. Vill du ha insynsskyddat så du kan sola ostört eller vill du ha full insyn så alla grannar kan se allt? Vilket läge vill du ha?

Priset handlar om vad du har råd med. Vilken månadskostnad kan du leva med utan att leva snålt? Hur mkt kan du betala kontant i lagfart, handpenning och pantbrev utan att bli av med hela bufferten och renoveringspengarna?

Kom ihåg att mäklarens foton på huset ofta kan se HELT annorlunda ut i jämförelse med verkligheten.

Vi har köpt vår drömgård men vi letade länge.. ibland var jag sugen på att köpa nåt halvdant bara för att få slippa den lilla villan vi satt i. Idag är jag väldigt glad över att vi väntade på den perfekta gården :D

Svar på tråden Några tips inför hus köp tack