• stockholmss

Min brorsfru är jobbig typ

Hej, 

Hur hanterar ni svartsjuka människor som försöker kopiera ert liv?
    Det stör mig väldigt mycket att min brorsfru försöker härma mig hela tiden, vad jag gör, vilken resa jag tar, vilken bild jag lägger upp på instagram hon gör exakt detsamma fem minuter efteråt.

Sedan när man pratar med henne en vanlig konversation, hon försöker alltid överrösta en med att snacka hur bra hon är, hur bra de har det, och hur bra min bror behandlar henne (vilket jag önskar att det vore så) . Och jag vet att hon ibland lägger upp bilder på instagram och låtsas vara min bror och skriver världens längsta kärleksförklaring till sig själv. Jag tycker det är väldigt pinsamt beteende. 
    Hon vägrar lyssna på någon och tror att hon har alltid rätt, och hennes tankar alltid är bäst, trots att väldig många inte tycker så.

Varje gång hon och min bror besöker oss, märker jag att hon har redan sagt till honom vad han ska säga, tvingar honom att vara på ett vist sätt. sedan tittar hon på mina saker, maten jag lagar för att senare köpa och laga samma sak.

Jag stör mig väldigt mycket på det, jag vill inte skapa konflikt med henne, jag är vänlig och försöker för min brors skull inte ha konflikte, eftersom i min familj vi syskonen har en bra och respektfull relation vill inte förstöra det.

Hur skulle ni hantera en sån person?

• Svar på tråden Min brorsfru är jobbig typ
  • MrsKnapa

Fråga henne vad hon tycker om spec rätt, vilka kryddor etc! Och sen säger du att ja de lät gott men jag skulle göra så här.........
    Och vilka kläder, saker, platser etc etc etc du förstår.
    Fråga henne ALLT vad HON TYCKER. Säg motsatsen. Så hon förstår att ni inte är lika.
    Om hon sedan gör som du, säg "oj, nu blev de samma vi som har så olika smak"
    De kan funka :)

• stockholmss
    MrsKnapa skrev 2013-08-12 13:41:46 följande:
    Fråga henne vad hon tycker om spec rätt, vilka kryddor etc! Och sen säger du att ja de lät gott men jag skulle göra så här.........
    Och vilka kläder, saker, platser etc etc etc du förstår.
    Fråga henne ALLT vad HON TYCKER. Säg motsatsen. Så hon förstår att ni inte är lika.
    Om hon sedan gör som du, säg "oj, nu blev de samma vi som har så olika smak"
    De kan funka :)
    Tack snälla, det ska prova =) 
  • bängolle

Låter jobbigt. Ot, men är brorsfru ett vedertaget begrepp där du kommer ifrån? I mina trakter säger man svägerska. Kallar hon dig manssyster? Språk/dialektintresserad fyi

• stockholmss
    bängolle skrev 2013-08-12 17:03:55 följande:
    Låter jobbigt. Ot, men är brorsfru ett vedertaget begrepp där du kommer ifrån? I mina trakter säger man svägerska. Kallar hon dig manssyster? Språk/dialektintresserad fyi
    Hej

Båda och, valde för tydlighets skull, brorsfru, svägerska säger man till båda sin mans syster och brorsfru vet jag.

• Miranda8501

Alla känslor man känner reflekterar bara en själv.

Jag tror det föreligger en osäkerhet hos dig och det skrämmer dig kanske att de egentligen har det så bra. Hur vet du att dom inte har det så bra? att hon skulle tvinga honom till allt det?

Jag upplever din berättelse nästan som om det är du som är hotad av henne. Hon kanske bara tycker du är duktig och inspireras av dig därför kopierar hon lite men anser inte att det är där problemet ligger.

Känner att det nästan är du som är lite avundsjuk på henne.

• MihrijeResul

Hahaha, lite kul men jag är i samma situation med min svägerska, sen alltid har hon velat ha allt JAG har, men vi får väl bita ihop och inse att det inte gör något att folk vill vara som vi.

Men självklart är detta sjukt jobbigt hon ska färga håret samma färg som mig nu, vet du  vad det fulaste är .. jag har en till svägerska sen 2 år tillbaka som också är sånn .. hon härmar mig med. 

Svar på tråden Min brorsfru är jobbig typ