Inlägg från: Psychopath |Visa alla inlägg
  • Psychopath

Varför är ni så jävla äckliga?

Tom Araya skrev 2013-08-13 18:02:46 följande:
    För att det är papper som tillhandahålls som rengöringsmetod på toaletter, i annat fall hade jag kunnat tänka mig alternativ.

Hur gör du?
    Bidé. 
  • Psychopath
    Tom Araya skrev 2013-08-13 18:05:13 följande:
    Det gör nog folk i större utsträckning när möjlighet finns men nu ser det oftast inte ut så på toaletter, vare sig i Sverige eller i många andra länder.
    Nä men ge dig, svenskar tycker generellt inte det är äckligt att torka med enbart papper, så är kulturen, så är folk uppväxta. "Lite skit skadar inte". Så nej, tror inte alls de flesta skulle rengöra med vatten och/eller tvål efter toabesök om det fanns mer tillgängligt (inte så svårt att köpa ett bidéset på ÖB annars men om man nu vill tro det är så svårt så...)
  • Psychopath
    Anonym (Tvål och vatten) skrev 2013-08-13 23:01:07 följande:
    Fortsättning: Förstår faktiskt inte varför inte bidé är populärt. Önskar jag hade det.
    Det finns bidé-set att köpa på ÖB för 100 spänn... 
  • Psychopath
    Tom Araya skrev 2013-08-13 18:23:02 följande:
    Hur många procent av landets eller världens alla toaletter är utrustade med bidé (offentliga toaletter inräknade)?

Hur många har det ens på någon toalett hemma?
    Det finns som sagt bidéset att köpa på ÖB, en slang man kopplar till handfatet, inte så himla svårt eller bökigt. 
  • Psychopath
    Tom Araya skrev 2013-08-13 18:36:51 följande:
    Valet av bidé vs icke bidé har inget med vad en bidé kostar att göra utan snarare om utrymme och vad som krävs för att ens kunna installera en bidé (vatten + avlopp på ytterligare en plats).
    Det brukar vanligen installeras redan vid byggnationen, annars inte.

Jag är övertygad om att en inrättnings befintlighet ökar brukandegraden rejält, eftersom det inte går att bruka något som inte finns och gemene svensk annars är rätt duktig på att bruka de som finns (exempelvis handfat, dusch mm).

Angående hygienkultur i Sverige i jämförelse med andra länder får du gärna lista hur toaletter i världens länder är utrustade....

Hur många procent av alla toaletter i land XXX har
    -Toalettstol eller liknande inrättning att sitta på och göra sina behov?
    -Har papper eller något likvärdig rengöringsmetod?
    -Har handfat?
    -Har bidé eller motsvarande möjlighet till rengöring?

Jämför med motsvarande siffror i Sverige....
    Som sagt, den installeras på handfatet så man behöver inget extra avlopp och massa andra saker du rabblar upp. Man trycker på en knapp så kopplas flödet från handfatet till bidén istället och så tar man munstycket, riktar mot avföringens utgångsplats och tvättar sig. Svårt. 
  • Psychopath
    Tom Araya skrev 2013-08-14 15:33:27 följande:
    Jag skulle vilja se hur en sådan installation ser ut med tanke på höjdskillnaden. Avlopp behöver fallhöjd.

Sedan har vi fortfarande problemet med utrymme. Många badrum utan bidé är inte dimensionerade för att inrymma en sådan.
    Alltså. Det är en portabel slang. Du kopplar den till handfatets kran. Du sätter på vattnet genom att vrida på vattenkranen i handfatet, du trycker på knappen på bidéhandtaget så kopplas vattenflödet till den slangen istället. Du sitter på toan och tvättar dig med slangen. Inga extra avlopp och ingen komplicerad installation. 
  • Psychopath
    Tom Araya skrev 2013-08-14 16:14:09 följande:
    Men då är det ingen bidé utan bara en slang med duschmunstycke från handfatet.
    Spelar roll, det kallas portabel bidé och det är ju inte så att man duschar i toalettskålen så jag tycker bidé är en passande benämning. Samma funktion minus bidéstolen. 
  • Psychopath
    Tom Araya skrev 2013-08-14 16:17:37 följande:
    Bilder på bidé:

se.search.yahoo.com/search?p=bid%C3%A9+bilder...

se.images.search.yahoo.com/images/view;_ylt=A...
    Jag vet vad en bidé är, jag skrev aldrig att det finns en bidé att köpa på ÖB utan "bidéset". Ett set med samma funktion som en traditionell bidé. Vad tjafsar du om egentligen, jag menar vad tycker du är skillnaden på att sitta på en toalettstol och skita och gå vidare till en annan stol och bli tvättad i arslet med vatten, än att sitta på toalettstolen och skita och tvätta arslet med vatten på plats? 
Svar på tråden Varför är ni så jävla äckliga?