• Anonym (Kardan)

Någon som jobbar inom industrin?

Hej! jag ska utbilda mig inom industrin. något av dessa yrken: svarvare, fräsare, reparatör, resemontör, underhållsarbetare eller maskinoperatör eller CNC-operatör. Vilken av dessa är lättast att få jobb igenom sen? Är klar med utbildningen 2016-2017

• Svar på tråden Någon som jobbar inom industrin?
  • Jacqueline

CNC-operatör skulle jag nog ta då ,jag utbildade mig till svetsare 2011 och sen försvann nästan alla svetsjobb :-/ däremot ser man dagligen CNC jobb på arbetsförmedlingens hemsida så det skulle jag satsa på om jag fick "börja om"

• Anonym (Kardan)
    Jacqueline skrev 2013-08-12 21:08:02 följande:
    CNC-operatör skulle jag nog ta då ,jag utbildade mig till svetsare 2011 och sen försvann nästan alla svetsjobb :-/ däremot ser man dagligen CNC jobb på arbetsförmedlingens hemsida så det skulle jag satsa på om jag fick "börja om"
    Törligt att de försvann:( men tack för tipset! 
  • Studentpappa

Finns det verkligen separata utbildningar för svarv respektive fräsning aka skärande bearbetning? Det finns mig veterligen väldigt tunt med jobb där du enbart kan jobba med något av dessa. Jag har jobbat som underhållsmekaniker och då förväntas du kunna svarva och fräsa. 

Är du teknisk i grunden skulle jag välja underhåll, men då ska du ha anlag för det. Annars CNC-operatör vilket inte kräver samma fallenhet för problemlösning.  

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Jacqueline
    Anonym (Kardan) skrev 2013-08-12 21:16:31 följande:
    Törligt att de försvann:( men tack för tipset! 
    Mitt tips är väl egentligen kolla arbetsmarknaden ,exempelvis ams.se och andra jobbsökar sidor så får du en ungefärlig uppfattning om vilka jobb det finns gott om :)
  • IsDimma

CNC-operatör, där verkar finnas flest jobb och få personer som söker dom, iaf här i Göteborg där jag bor.

• Anonym (Kardan)
    Studentpappa skrev 2013-08-12 21:18:21 följande:
    Finns det verkligen separata utbildningar för svarv respektive fräsning aka skärande bearbetning? Det finns mig veterligen väldigt tunt med jobb där du enbart kan jobba med något av dessa. Jag har jobbat som underhållsmekaniker och då förväntas du kunna svarva och fräsa. 

Är du teknisk i grunden skulle jag välja underhåll, men då ska du ha anlag för det. Annars CNC-operatör vilket inte kräver samma fallenhet för problemlösning.  
    Verkar som det.. eller så blir jag kanske kvantiserad  till alla ?:P"Du jobbar en hel del i datorbaserade program (CAD/CAM), där du ritar och konstruerar dina detaljer. I nästa skede skapas dina produkter i skolans maskinutrustning; svarv, fräs, gnist, slipning eller svetsning.

Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som svarvare, fräsare, reparatör, resemontör, underhållsarbetare eller maskinoperatör. Du lär dig montering och hur man arbetar utifrån ritningar. Du läser också CNC-teknik, teknologi och yrkesmatematik. Mätmetoder och ritningslära är andra viktiga delar av utbildningen."
  • Kjell2

Ett grundtips är att ta det som är längst och svårast samt ger en ordenligt grund. Arbetsmarkanden kommer förändras i framtiden och då gäller det att kunna följa med.

Sen fundera lite på hur du vill jobba och var. Finns det en stor lokal industri där du vill bo kan det vara bra att lägga lite fokus åt det hållet. Om du inte kan tänka dig resa och ligga borta bör du kanske undvika resemontör som inriktning.

• Studentpappa
    Anonym (Kardan) skrev 2013-08-13 00:23:30 följande:
    Verkar som det.. eller så blir jag kanske kvantiserad  till alla ?:P"Du jobbar en hel del i datorbaserade program (CAD/CAM), där du ritar och konstruerar dina detaljer. I nästa skede skapas dina produkter i skolans maskinutrustning; svarv, fräs, gnist, slipning eller svetsning.

Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som svarvare, fräsare, reparatör, resemontör, underhållsarbetare eller maskinoperatör. Du lär dig montering och hur man arbetar utifrån ritningar. Du läser också CNC-teknik, teknologi och yrkesmatematik. Mätmetoder och ritningslära är andra viktiga delar av utbildningen."
    När jag googlar på din citerade text så hamnar jag på hagfors industritekniska program, är det gymnasiet du snackar om? Den beskrivningen är ju ordagrann. Jag gick ett snarlikt program i en annan del av Sverige och därifrån har de flesta haft lätt att få jobb.

Jag valde dock att gå vidare efter ett antal år och läsa till maskiningenjör, något som jag känner passar väldigt bra med min bakgrund. 
  • fuckface
    Studentpappa skrev 2013-08-13 19:01:14 följande:
    När jag googlar på din citerade text så hamnar jag på hagfors industritekniska program, är det gymnasiet du snackar om? Den beskrivningen är ju ordagrann. Jag gick ett snarlikt program i en annan del av Sverige och därifrån har de flesta haft lätt att få jobb.

Jag valde dock att gå vidare efter ett antal år och läsa till maskiningenjör, något som jag känner passar väldigt bra med min bakgrund. 
    Yes det är det :P 

ahaaa heh! vad gör man när man är maskiingenjör?=)  
  • Studentpappa
    fuckface skrev 2013-08-13 21:42:38 följande:
    Yes det är det :P 

ahaaa heh! vad gör man när man är maskiingenjör?=)  
    Det är väldigt olika du kan i princip hamna vart som helst. Konstruera, produktionstekniskt arbete, inköpare, projektledare osv. 
Svar på tråden Någon som jobbar inom industrin?