Dominant/aggressiv hund, vad är ok eller inte ok?
Tänkte fråga hur ni ser på saker och ting gällande hanhundar och dominans eller aggresivitet eller om ni kanske anser det vara normalt beteende.
Jag har en två årig hanne. Han är väldigt självgod om man kan kalla honom så. Han har aldrig gått på någon annan hund, morrat på eller något MEN om vi går förbi några speciella hannar så lyfter sig svansen på honom och han tittar lite mer än vanligt, så han gör där och glor....Vi har varit på hundrastplatser innan, där de springer 20 lösa hundar tillsammans, hannar och tikar, alla åldrar. Han vill inte leka med hanhundarna, han gör inget mot dem han bara letar upp en tik han vill leka med och kommer det en annan hanne så skiter han i den. Men kommer de en hanhund som vill sätta honom på plats så går han iväg eller så kan han markera med ett skall. Men sen e de bra.... Han har aldrig lagt sig för en annan hund, han går undan om han känner någon vill honom något istället för att lägga sig. Nu har jag förklarat min hund. Nu till min kompis hund. Den är 3 år gammal. Min hund har hela tiden varit nervös kring den. För min vänninas hund ställer sig o glor på min hanne och mer eller mindre har en tävling om vem som tittar bort först och min hanne går undan... Detta stör mig lite, visst min hanne är yngre och han ska ge sig men, borde inte min vännina bryta detta beteendet hos sin hund? För hennes hund har flugit på min hund 3 gånger och sist slutade det med att min hund fick stora betskador i halsen. Så min hund är nervör kring hennes pga detta och hon menar att hennes hund går på min för han märker att han e nervös? Makes sense? Jag vet inte. efter sista gången så sa jag de att de ska inte vara lösa tillsammans mer för min hund vågar inte röra sig och hon låter hennes hund gå runt och äta stället för den är äldre? Om vi sitter ute och äter så kan min hund sitta bredvid mig och då kommer hennes hund och kissar där vi äter och sprätter som fan. Jag menade på om hon inte har ett problem med att hennes hund markerar där vi sitter o äter. De tyckte inte hon för han e äldst. Jag vet inte om de e jag som e märklig eller inte. Men mina hundar får inte markera kring där man äter. jag vill inte äta kring deras kiss. Sen träffade jag en hundtränare. och han såg att min hund blivit biten och jag berättade vad som hänt. Han menade på min hund ska lägga sig för en hund som är tre om min är två. Jag vet inte vad jag tycker. mina hundar går inte runt o kräver att alla som är yngre än dem ska lägga sig för dem. De fungerar utmärkt att sniffa rumpa på hundar som står upp. Och min hund gjorde inget när han blev attackerad, plus att han bet inte ens tillbaka. Hur är er syn på saker o ting?