NaCl skrev 2013-08-13 05:31:47 följande:
Har du testat sömn-KBT?
Nej det har jag inte. Jag ska till en psykolog nu i veckan och prata om sömnen och eventuellt får någon insomningstablett så det kan hjälpa mig att vända tillbaka på dygnet..
Enter Sandman skrev 2013-08-13 05:46:31 följande:
Det låter för mig som om du inte fått i dig tillräckligt med näring under dagen och därför är hungrig.
Som nån skrev ha inget onyttigt hemma på veckorna.
Och se över hur mycket du faktiskt äter under dagen och vad du äter, att det inte bara är tomma kalorier.
Att vara hungrig är det farligaste som finns om man försöker gå ner i vikt.
Jag pratade med en näringsfysiolog som ju vet allt om kosthållning och hur man ska äta och han sa att när han blir hungrig så blir han lika desperat som när han inte får syre. Han hamnar ofelbart vid korvkiosken eller liknande trots allt han vet. Så för honom är lösningen att se till att han aldrig blir hungrig.
Sugen är en sak, det kan man bli om man vant sig vid att äta lite för mycket, men inte hungrig.
Ett sätt att testa om man är hungrig eller sugen är att föreställa sig en tallrik med gröt, är man hungrig vill man ha tallriken, är man bara sugen låter det inte lockande med gröt.
Förutsatt förstås att man inte älskar gröt mer än livet självt, gör man det funkar inte det tricket.
Varför kan du inte gå ut och gå, vad hindrar dig?
För det tror jag kan hjälpa dig även med sömnen, en halvtimma är allt som behövs.
Mitt råd till dig är att ta kontakt med en dietist och få proffessionell hjälp med hur du ska äta för att slippa bli så hungrig och för att kunna gå ner, du har försökt själv säger du i flera år och det har inte gått, då kanske det är dags att ta lite hjälp nu.
Du finner en dietist via vårdcentralen som kan skriva en remiss åt dig.
Be dom om det.
Lycka till.
Jag är inte hungrig, jag bara äter. Är ibland så när det är någon god mat till middag också, kan äta i mig flera portioner om det är så. Men då kan jag hejda mig. Men på kvällen är jag bara sugen på nått, tänker på vad som finns i kylen, sen efter ett 30 minuters velande så går jag upp och trycker i mig det.. Jag är sällan hungrig. Jag är heller sällan mätt, har ingen spärr som säger att nu ska jag sluta äta. Jag kan äta hur mycket som helst känns det som, äter jag en pizza så brukar jag spara en bit enbart för att dom runt om mig gör det. Men hade kunnat ätit upp det sista på min, och deras pizza. Ska börja gå en promenad varje dag runt 18-19.00, hoppas det kan hjälpa något. Har också börjat gått en 30-60 minuter på dagen då jag hämtar sonen på dagis eller liknande, försöker gå lite omvägar så det blir en längre bit.
Någon som har några mer tips på vad man kan göra då man blir sugen på kvällen? Jag förstår att det är ett vanligt problem, och jag har tidigare varit beroende av droger. Men tycker att "matberoendet" är svårare att stå emot..