• Anonym (hjälpmig)

Jag kan inte sluta äta på kvällen.. hjälp!

Hej! Jag är kille i 20års åldern, jag är överviktig med ett bmi på 32. Jag har försökt säkert 100 gånger att gå ner i vikt, klarar det någon dag max. Har prövat allt, pulver diet till att räkna kalorier.. Allt har fungerat hyffsat, tills kvällen kommer. Har sömn problem, så när jag inte kan sova går jag upp och vräker i mig vad som nu finns. Oftast blir det inget nyttigt heller. Jag kan helt enkelt inte sluta.. Ligger och tänker, nää ska inte äta nått. Sen måste jag äta, då tänker jag okej bara några tuggor av resterna från middagen. Sen är hela matlådan slut.. Jag tränar inte och är sällan ute och går. Jag vill, men orkar inte pga andra problem. Jag mår skit över det, vill gå ner i vikt och har försökt i flera år. Men jag kan inte.. På dagarna går det bra, men när det blir kväll är det omöjligt för mig då jag inte kan sova (Varje kväll). Vad ska jag göra? Har någon några tips?? 

tacksam för svar!! 

• Svar på tråden Jag kan inte sluta äta på kvällen.. hjälp!
  • Anonym (Damen)

Det man inte har hemma kan man inte äta och ut och handla sent på kvällen gör du väl ändå inte? Så släng allt onyttigt,köp inte hem det till att börja med. Och sluta med alla dieter,det funkar aldrig. Mindre mängd mat och mer nyttig och börja rör på dig. Även lite motion är bättre än inget och kan hjälpa när man är fet. Speciellt om man tidigare inte rört på sig alls.

Ät ordentlig frukost,nåt litet förmiddagsmellanmål,lunch,nåt litet på eftermiddagen och lagad middag och sen ett litet kvällsfika/kvällsmat.

Ta itu med sömnproblemet-varför kan du inte sova? Man sover ännu sämre om man är proppmätt dessutom så det är ingen lösning alls! Provat alla tricks för att kunna somna/sova bättre?
    inget koffein efter kl.17,en liten kvällspromenad,öronproppar,mörkt,skön säng,ett varmt bad innan,bananer,i värsta fall nån mild insomningstablett ibland,lugn musik på låg volym.

• Anonym (hjälpmig)
    Anonym (Damen) skrev 2013-08-13 00:15:15 följande:
    Det man inte har hemma kan man inte äta och ut och handla sent på kvällen gör du väl ändå inte? Så släng allt onyttigt,köp inte hem det till att börja med. Och sluta med alla dieter,det funkar aldrig. Mindre mängd mat och mer nyttig och börja rör på dig. Även lite motion är bättre än inget och kan hjälpa när man är fet. Speciellt om man tidigare inte rört på sig alls.

Ät ordentlig frukost,nåt litet förmiddagsmellanmål,lunch,nåt litet på eftermiddagen och lagad middag och sen ett litet kvällsfika/kvällsmat.

Ta itu med sömnproblemet-varför kan du inte sova? Man sover ännu sämre om man är proppmätt dessutom så det är ingen lösning alls! Provat alla tricks för att kunna somna/sova bättre?
    inget koffein efter kl.17,en liten kvällspromenad,öronproppar,mörkt,skön säng,ett varmt bad innan,bananer,i värsta fall nån mild insomningstablett ibland,lugn musik på låg volym.
    Har prövat allt, grejen är att jag inte bor ensam, har sambo och barn. Så jag kan inte sluta handla hem vissa grejer. Sömnproblem har jag haft sen jag var barn, testat allt inkl insomningstablett.. inget fungerar förutom tabletten då men de vill jag inte ha.
  • NaCl
    Anonym (hjälpmig) skrev 2013-08-13 00:26:45 följande:
    Har prövat allt, grejen är att jag inte bor ensam, har sambo och barn. Så jag kan inte sluta handla hem vissa grejer. Sömnproblem har jag haft sen jag var barn, testat allt inkl insomningstablett.. inget fungerar förutom tabletten då men de vill jag inte ha.

Har du testat sömn-KBT?
  • Enter Sandman

Det låter för mig som om du inte fått i dig tillräckligt med näring under dagen och därför är hungrig.
    Som nån skrev ha inget onyttigt hemma på veckorna.
    Och se över hur mycket du faktiskt äter under dagen och vad du äter, att det inte bara är tomma kalorier.
    Att vara hungrig är det farligaste som finns om man försöker gå ner i vikt.
    Jag pratade med en näringsfysiolog som ju vet allt om kosthållning och hur man ska äta och han sa att när han blir hungrig så blir han lika desperat som när han inte får syre. Han hamnar ofelbart vid korvkiosken eller liknande trots allt han vet. Så för honom är lösningen att se till att han aldrig blir hungrig.
    Sugen är en sak, det kan man bli om man vant sig vid att äta lite för mycket, men inte hungrig.
    Ett sätt att testa om man är hungrig eller sugen är att föreställa sig en tallrik med gröt, är man hungrig vill man ha tallriken, är man bara sugen låter det inte lockande med gröt.
    Förutsatt förstås att man inte älskar gröt mer än livet självt, gör man det funkar inte det tricket.
    Varför kan du inte gå ut och gå, vad hindrar dig?
    För det tror jag kan hjälpa dig även med sömnen, en halvtimma är allt som behövs.
    Mitt råd till dig är att ta kontakt med en dietist och få proffessionell hjälp med hur du ska äta för att slippa bli så hungrig och för att kunna gå ner,  du har försökt själv säger du i flera år och det har inte gått, då kanske det är dags att ta lite hjälp nu.
    Du finner en dietist via vårdcentralen som kan skriva en remiss åt dig.
    Be dom om det.
    Lycka till.           

• Anonym (hjälpmig)
    NaCl skrev 2013-08-13 05:31:47 följande:

Har du testat sömn-KBT?
    Nej det har jag inte. Jag ska till en psykolog nu i veckan och prata om sömnen och eventuellt får någon insomningstablett så det kan hjälpa mig att vända tillbaka på dygnet..
    Enter Sandman skrev 2013-08-13 05:46:31 följande:
    Det låter för mig som om du inte fått i dig tillräckligt med näring under dagen och därför är hungrig.
    Som nån skrev ha inget onyttigt hemma på veckorna.
    Och se över hur mycket du faktiskt äter under dagen och vad du äter, att det inte bara är tomma kalorier.
    Att vara hungrig är det farligaste som finns om man försöker gå ner i vikt.
    Jag pratade med en näringsfysiolog som ju vet allt om kosthållning och hur man ska äta och han sa att när han blir hungrig så blir han lika desperat som när han inte får syre. Han hamnar ofelbart vid korvkiosken eller liknande trots allt han vet. Så för honom är lösningen att se till att han aldrig blir hungrig.
    Sugen är en sak, det kan man bli om man vant sig vid att äta lite för mycket, men inte hungrig.
    Ett sätt att testa om man är hungrig eller sugen är att föreställa sig en tallrik med gröt, är man hungrig vill man ha tallriken, är man bara sugen låter det inte lockande med gröt.
    Förutsatt förstås att man inte älskar gröt mer än livet självt, gör man det funkar inte det tricket.
    Varför kan du inte gå ut och gå, vad hindrar dig?
    För det tror jag kan hjälpa dig även med sömnen, en halvtimma är allt som behövs.
    Mitt råd till dig är att ta kontakt med en dietist och få proffessionell hjälp med hur du ska äta för att slippa bli så hungrig och för att kunna gå ner,  du har försökt själv säger du i flera år och det har inte gått, då kanske det är dags att ta lite hjälp nu.
    Du finner en dietist via vårdcentralen som kan skriva en remiss åt dig.
    Be dom om det.
    Lycka till.           
    Jag är inte hungrig, jag bara äter. Är ibland så när det är någon god mat till middag också, kan äta i mig flera portioner om det är så. Men då kan jag hejda mig. Men på kvällen är jag bara sugen på nått, tänker på vad som finns i kylen, sen efter ett 30 minuters velande så går jag upp och trycker i mig det.. Jag är sällan hungrig. Jag är heller sällan mätt, har ingen spärr som säger att nu ska jag sluta äta. Jag kan äta hur mycket som helst känns det som, äter jag en pizza så brukar jag spara en bit enbart för att dom runt om mig gör det. Men hade kunnat ätit upp det sista på min, och deras pizza. Ska börja gå en promenad varje dag runt 18-19.00, hoppas det kan hjälpa något. Har också börjat gått en 30-60 minuter på dagen då jag hämtar sonen på dagis eller liknande, försöker gå lite omvägar så det blir en längre bit. 

Någon som har några mer tips på vad man kan göra då man blir sugen på kvällen? Jag förstår att det är ett vanligt problem, och jag har tidigare varit beroende av droger. Men tycker att "matberoendet" är svårare att stå emot.. 
  • sextiotalist

Att du behöver hjälp av din sambo. Några tips, frys ner matlådan direkt, onyttigt behöver ni inte ha hemma. Handla varje dag. exakt vad som går åt, inte mer.

• Anonym (!)

1. Borsta tänderna varje gång du är på väg till kylen.

2. Ta inte ens nåt litet. Absolut inte ens en tugga - det triggar igång och gör det värre.

3. Frys ner färdiga matlådor och gör inte mer mat än nödvändigt.

4. Ät middag senast kl 18 och lär din kropp att vakna hungrig.

5. Är hunger och mättnad rubbat så väg din mat! Gå inte efter hur andra gör eftersom normala människor äter lite ibland och mer ibland, dvs ett dåligt mått.

• Anonym (Jojje)

Ja visst kan matmissbruk vara svårare, då man faktiskt inte kan sluta äta helt. Finns det andra anledningar till att du äter? Stress? Dämpa ångest? Tröstäter?

• Anonym (hjälpmig)
    Anonym (!) skrev 2013-08-13 15:35:46 följande:
    1. Borsta tänderna varje gång du är på väg till kylen.
    2. Ta inte ens nåt litet. Absolut inte ens en tugga - det triggar igång och gör det värre.
    3. Frys ner färdiga matlådor och gör inte mer mat än nödvändigt.
    4. Ät middag senast kl 18 och lär din kropp att vakna hungrig.
    5. Är hunger och mättnad rubbat så väg din mat! Gå inte efter hur andra gör eftersom normala människor äter lite ibland och mer ibland, dvs ett dåligt mått.
    Tack för dom tipsen! Ska testa det med att borsta tänderna varje gång, är ju bra på fler sätt! Och att göra färdiga "matlådor"!:) 
    Anonym (Jojje) skrev 2013-08-13 15:40:54 följande:
    Ja visst kan matmissbruk vara svårare, då man faktiskt inte kan sluta äta helt. Finns det andra anledningar till att du äter? Stress? Dämpa ångest? Tröstäter?
    Jo det är väl både stress och ångest kan jag tänka mig, så mår jag sämre för jag äter och äter mer pga det.. En ond cirkel helt enkelt.. 

• Anonym (Jojje)
    Anonym (hjälpmig) skrev 2013-08-13 15:44:40 följande:
    Tack för dom tipsen! Ska testa det med att borsta tänderna varje gång, är ju bra på fler sätt! Och att göra färdiga "matlådor"!:) 

Jo det är väl både stress och ångest kan jag tänka mig, så mår jag sämre för jag äter och äter mer pga det.. En ond cirkel helt enkelt.. 

Du behöver lära dig hantera dina känslor på andra sätt än genom att äta. Det spelar säkert ingen roll hur många tips du får på att sluta äta, du måste börja inifrån. Hjälper din psykolog dig med detta?
  • Anonym (Gå till botten)
    Anonym (Jojje) skrev 2013-08-13 15:47:36 följande:
    Du behöver lära dig hantera dina känslor på andra sätt än genom att äta. Det spelar säkert ingen roll hur många tips du får på att sluta äta, du måste börja inifrån. Hjälper din psykolog dig med detta?
    Håller med, du måste jobba med de känslor som orsakar din hetsätning nattetid. Om jag vaknar mitt i natten eller inte kan sova så är mat det sista jag tänker på. Jag kollar på TV-serier eller spelar TV-spel.

Varför känner du ett behov av att just äta? Det är det du måste komma fram till och åtgärda (stress, ekonomi, kärlek, kan vara vad som helst). Innan dess löser du nog inte detta.
  • Anonym (hjälpmig)
    Anonym (Gå till botten) skrev 2013-08-13 15:51:02 följande:
    Håller med, du måste jobba med de känslor som orsakar din hetsätning nattetid. Om jag vaknar mitt i natten eller inte kan sova så är mat det sista jag tänker på. Jag kollar på TV-serier eller spelar TV-spel.

Varför känner du ett behov av att just äta? Det är det du måste komma fram till och åtgärda (stress, ekonomi, kärlek, kan vara vad som helst). Innan dess löser du nog inte detta.
    Jadu jag vet inte om det beror riktigt på det heller.. Har bara alltid ätit massor och är väl en vane sak också som jag försöker bryta.. Har inte gått till en psykolog än ska dit nu i veckan. Vet att sömnen är sämre pga alla problem men vet inte riktigt om matproblemet beror på ångest och sånt.. Men vet exakt vad jag har ångest över, vad som är stressigt och vad jag är deprimerad över. Har haft ångest och liknande kortare tid än matproblemet. Och vet att lite av ångesten och att jag är deprimerad kommer försvinna om jag lyckas äta rätt och gå ner i vikt. ( Får dels ångest av att jag inte lyckas äta som jag vill, och då blir jag deprimerad över det)
  • Anonym (Jojje)
    Anonym (hjälpmig) skrev 2013-08-13 16:10:34 följande:
    Jadu jag vet inte om det beror riktigt på det heller.. Har bara alltid ätit massor och är väl en vane sak också som jag försöker bryta.. Har inte gått till en psykolog än ska dit nu i veckan. Vet att sömnen är sämre pga alla problem men vet inte riktigt om matproblemet beror på ångest och sånt.. Men vet exakt vad jag har ångest över, vad som är stressigt och vad jag är deprimerad över. Har haft ångest och liknande kortare tid än matproblemet. Och vet att lite av ångesten och att jag är deprimerad kommer försvinna om jag lyckas äta rätt och gå ner i vikt. ( Får dels ångest av att jag inte lyckas äta som jag vill, och då blir jag deprimerad över det)
    Träning är ju bra för det mentala (stress, nedstämdhet) och kan hjälpa dig att välja bättre/mindre mat. Tycker du om någon träningsform? 
  • Enter Sandman

Det är inte så konstigt om det blir svårare på kvällen och natten, det är då våra dopaminhalter är som lägst, som allra lägst är nivåerna under vargtimmarna, dvs mellan 4 och 6 på morgonen.
    Det är ingen slump att så många självmord sker dom timmarna.
    Dopaminet hjälper oss på många sätt, bl a så ökar dopaminhalten vår motivation och förmåga att handla långsiktigt. 
    När dopaminet är lågt, på natten, när vi är deprimerade etc, så får vi svårare att stå emot kortsiktiga vinster, som du beskriver, det går rätt bra på dagen, men på kvällen och natten faller du. 
    Du är inte ensam om det. 

Jag vet hur det är att inte kunna sova, fast för mig är det fysiskt smärta som håller mig vaken.
    Och visst vill jag tröstäta ibland, men det som funkar för mig är att distrahera mig, sätta mig med ett komplicerat dataspel som kräver all min fokus kan vara en sån grej.
    Att skriva är en annan sak som håller mig koncentrerad.
    Att köra ett pass i hemmagymet gör mig så trött att jag inte orkar mer än stappla in i duschen och sen sängen.
    Då får jag ur mig all aptit.
    Men har jag väldigt ont och inte orkar sånt så finns universalmedlet, musik, jag sätter på mig hörlurar och lägger mig och lyssnar och låter musiken gunga mig till avslappning.

Men om du absolut inte kan låta bli att äta så gör iordning någonting nyttigt som är ok att äta, varje eftermiddag, en sallad t ex.
    Sen är natttid, salladstid, då äter du bara det och inget annat.
    Det andra kan du få äta morgonen därpå om du fortfarande vill, och det vill man i regel inte, då har dopaminet kommit ikapp.

• MissEofc

Borsta tänderna/tugga mint tuggummi. Allt blir äckligt med mintsmak i munnen :)

• yourfriend

Sluta köp  köp onyttig heter, så slipper du vräka i dig  mat under kvällen.Skrattande

Svar på tråden Jag kan inte sluta äta på kvällen.. hjälp!