• Fundersam och orolig

Hcg 1 men inte gravid?

Min man och jag försöker få ett syskon åt vår 2 åring. Igår var jag på ett "oväntat" graviditets test (blodprov) för att jag skulle genomgå en thorax röntgen. Hcg värdet visade 1 och nu undrar jag om det kan vara så att jag ändå kan vara gravid? Borde vara 11 dagar sedan jag hade ägglossnig ( mensen brukar vara oregelbunden men enligt mina uträkningar borde det vara 11 dagar). Läste om att hcg börjar stiga efter 10-11 dagar och att man själv inte producerar Hcg alls. Om jag inte var gravid borde inte hcg värdet varit noll då? Eller varifrån kommer det? Vill inte ta någon onödig risk genom att förstöra något med en röntgenbild...annars hade jag nog bara väntat en vecka till mensen är planerad... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hcg 1 men inte gravid?
  • Philippa

HCG är under 50 om man inte är gravid..... så du är inte gravid.

• Fundersam och orolig

Vid hälsovården sa de att under 5 är negativt alltså inte gravid. Men hcg är ju ett hormon man inte själv utsöndrar. Hur kommer det då sig att jag överhuvudtaget har det i min kropp? Borde det inte ligga på noll? Eftersom jag ännu inte ska ha min beräknade mens så kan man verkligen lita på det?

• Philippa
    Fundersam och orolig skrev 2013-08-13 10:37:54 följande:
    Vid hälsovården sa de att under 5 är negativt alltså inte gravid. Men hcg är ju ett hormon man inte själv utsöndrar. Hur kommer det då sig att jag överhuvudtaget har det i min kropp? Borde det inte ligga på noll? Eftersom jag ännu inte ska ha min beräknade mens så kan man verkligen lita på det?

HCG är ett hormon som man i stort sett jämnt i sin kropp beroende på vart man är i menscykeln... Du kan lita på testet.
  • ninniii
    Hittade detta här på forumet:

hCG bildas av den del av fostret (alltså INTE av mamman) som ska bli livmoder. Dessa celler börjar bilda hCG dag 5 eller 6 efter befruktning. Innan dess finns alltså inget hCG alls i kroppen. Det är detta hormon som grav-testen mäter. Fostret börjar fästa till livmodern dag 6 efter befruktningen. Blodkärl börjar bildas mellan fostret och mamman i livmodern först på dag 10-11 och det är alltså först då som det kan börja komma ut hCG från foster till mammans blod så att det därmed kan filteras i njurarna och komma ut i urinen så att man kan mäta det. Med andra ord kan man mäta hCG i urinen innan förväntad mens, men i terorin kanske max 4 dagar innan man väntar den. Dessutom dubbleras halten av hCG varannan till var tredje dag till att börja med. Därför kommer många i ett tidigt skede att testa negativt trots graviditet, halten av hormon är för låg för att testerna ska kunna mäta den. Från sjukvården rekommenderar man test 1-2 veckor EFTER att mensen uteblivit just av dessa skäl, men jag vet att det är allt för tungt för alla ivriga blivande mammor Blev det något klarare? Fråga annars igen om något var luddigt!!!

Alltsåå då borde man ju inte ha hcg i kroppen utan att något skett?? 
  • Marina80

Vissa mediciner och sjukdomar (tror det bl.a. kan vara cystor på äggstockarna) kan göra att an har hCG i blodet.

Men annars finns det bara i kroppen vid en graviditet.

• ninniii

Så det vore kanske ändå klokt att kolla upp det? (Tar inga mediciner som skulle kunna påverka). Något konstigt verkar det ju kunna vara?

Började fundera om det kan vara så i början av en grav. att det bara visar ett..för att sen stiga? Borde man ändå be om ett till blodprov? 

• Marina80
    ninniii skrev 2013-08-13 20:02:38 följande:
    Så det vore kanske ändå klokt att kolla upp det? (Tar inga mediciner som skulle kunna påverka). Något konstigt verkar det ju kunna vara?

Började fundera om det kan vara så i början av en grav. att det bara visar ett..för att sen stiga? Borde man ändå be om ett till blodprov? 
    Ett är ju väldigt lite. Låter inte som en graviditet. Men det är ju inte mitt expertområde det där direkt. Tänkte på någon cysta eller så snarare. Men ökar det så borde det ju öka ganska så fort.
  • linnea83

Jag tog samma blodprov för några mån sen.Fick också 1.Va ej gravid,det är allt jag vet :).Lycka till!

• ninniii

var på ett nytt blodprov idag och hcg värdet hade stigit till 600 så något tycks nog vara på G

• undrar jag ocksa

Hej, har just fått svar jag med på hcg. Mensen är 8 dar sen och är det verkligen aldrig annars. Hur gick det för dig? Du skrev att ditt hcg sen ökat till 600. Var det en normal graviditet? Jag känner mig gravid och mensen är som sagt 8 dar sen (och försöker eg inte ens skaffa barn så intr att jag går och hoppas o att den är sen pga den stressen). Men hcg visar mindre än 2.

Svar på tråden Hcg 1 men inte gravid?