• Anonym (Frågetecknet)

UF vill inte betala dagis?

Hejsan,

Skulle vilja veta lite fakta från de som vet.

Jag har ensam vårdnad och har en uf som inte vill ha någon kontakt eller samarbete - dock ha barnet.

Men därav den ensamma vårdnaden dock.

Nu till frågan:

Pappan vill försöka utpressa mig till att få gemensam vårdnad genom att vägra betala något för vårt barn. Han säger att han inte tänker betala något så länge jag har ensam vårdnad mer än det han "måste".

Han menar att lagen säger att han inte måste betala något alls, varken dagis eller fördyrade omkostnader mm eftersom han inte har del i vårdnaden.

Nu är det ju så att förskoleavgiften / räkningen kommer till mig. 

När de har ett såpass omfattande umgänge som de ändå har ( on-må) så har jag inget behov av barnomsorg under hans vecka. Jag har ingen jättebra ekonomi och skulle därför kunna skriva ner barnets omsorgstid till hälften i genomsnitt.

Jag har förklarat detta för honom och hans enda kommentar är att "drt struntar jag i - vill du ha ensam vårdnad får du betala för det. Om du skriver ner tiden - saboterar du mina möjligheter att ha mitt barn på mina veckor och då kommer jag stämma dig direkt".

Kan han göra så???

( Han betalar varken kläder, aktiviteter eller andra kostnader heller)

Det verkar ju helt sjukt att jag ska tvingas betala för dagis under deras umgänge. Eller?

/ Frågetecknet.

• Svar på tråden UF vill inte betala dagis?
  • Philippa

Be kommunen om delad faktura. Då skickas hans del direkt till honom.

• Anonym (jaa)

Ja, han har rätt faktiskt. Förskoleavgiften är ju baserad på din inkomst och du betalar för att du är boendeförälder. hade ni haft halva tiden var kunde du begärt delad faktura och då hade ni fått varsin räkning baserad på era inkomster.

Han har heller ingen skyldighet att betala extrautgifter utöver underhållet även om det kanske vore moraliskt riktigt.

Kanske du borde fundera på gemensam vårdnad istället?  

• SupersurasunkSara

Vissa kommuner har delad faktura, andra inte, men jag tror att de faktiskt måste dela fakturan om föräldrarna vill det.
    Du kan helt enkelt meddela dina tider till dagis och säga att pappan får stå för sina tider, de får kontakta honom ang det.
    Dock, han kan ju faktiskt stämma dig redan nu om han skulle vilja. Varför vill du ha enskild vårdnad?  Det påverkar ju inte så mycket om ni bor så pass att ni enkelt kan skriva på papper och liknande. Umgängesrätten har han oavsett.

• Anonym (?)

Ni har väl maxtaxa? Inte får väl du billigare omsorg bara för att du halverar barnomsorgstiden?

Eftersom han inte får ha barnet varanan vecka så får du betala barnomsorgsfakturan. Och kläder och saker får du skicka med för det får du barnbidrag och underhåll till. Vardagliga saker som mat och nöjen ska han stå för under sitt umgänge.

• SupersurasunkSara

Fö har han rätt, han måste inet betala mer än 1273 kr/månad och barn och det gäller oavsett om ni har gemensam vårdnad eller inte. Han har också rätt att göra avdrag för alla dagar utöver 5 om de är i följd eller utöver 6 om de är utspridda, men det kan man kolla upp, jag kan säga fel där.  

• Anonym (Knopp)
    Anonym (Frågetecknet) skrev 2013-08-13 10:43:01 följande:
    Hejsan,

Skulle vilja veta lite fakta från de som vet.

Jag har ensam vårdnad och har en uf som inte vill ha någon kontakt eller samarbete - dock ha barnet.

Men därav den ensamma vårdnaden dock.

Nu till frågan:

Pappan vill försöka utpressa mig till att få gemensam vårdnad genom att vägra betala något för vårt barn. Han säger att han inte tänker betala något så länge jag har ensam vårdnad mer än det han "måste".

Han menar att lagen säger att han inte måste betala något alls, varken dagis eller fördyrade omkostnader mm eftersom han inte har del i vårdnaden.

Nu är det ju så att förskoleavgiften / räkningen kommer till mig. 

När de har ett såpass omfattande umgänge som de ändå har ( on-må) så har jag inget behov av barnomsorg under hans vecka. Jag har ingen jättebra ekonomi och skulle därför kunna skriva ner barnets omsorgstid till hälften i genomsnitt.

Jag har förklarat detta för honom och hans enda kommentar är att "drt struntar jag i - vill du ha ensam vårdnad får du betala för det. Om du skriver ner tiden - saboterar du mina möjligheter att ha mitt barn på mina veckor och då kommer jag stämma dig direkt".

Kan han göra så???

( Han betalar varken kläder, aktiviteter eller andra kostnader heller)

Det verkar ju helt sjukt att jag ska tvingas betala för dagis under deras umgänge. Eller?

/ Frågetecknet.
    Han har helt rätt. Du är som vårdnadshavare skyldig att betala detta. Han är endast skyldig att betala underhåll och kostnader som uppkommer under hans umgänge. Vid gemensam vårdnad har han ett större ansvar för de utgifter som barnet har.

Man kan inte äta kakan och ha den kvar samtidigt.

Gå med på gemensam vårdnad och börja samarbeta i dessa frågor eller behåll ensam vårdnad och stå för försörjningen själv i större utsträckning. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Knopp) skrev 2013-08-13 11:29:55 följande:
    Han har helt rätt. Du är som vårdnadshavare skyldig att betala detta. Han är endast skyldig att betala underhåll och kostnader som uppkommer under hans umgänge. Vid gemensam vårdnad har han ett större ansvar för de utgifter som barnet har.

Man kan inte äta kakan och ha den kvar samtidigt.

Gå med på gemensam vårdnad och börja samarbeta i dessa frågor eller behåll ensam vårdnad och stå för försörjningen själv i större utsträckning. 
    Men det enda TS då kan göra är att stämma pappan för att få mer än 1273 kr/månad och barn. Ananrs behöver han inte lägga en enda krona, precis som vid enskild vårdnad som  det nu är.  
  • Anonym (?)
    SupersurasunkSara skrev 2013-08-13 11:52:20 följande:
    Men det enda TS då kan göra är att stämma pappan för att få mer än 1273 kr/månad och barn. Ananrs behöver han inte lägga en enda krona, precis som vid enskild vårdnad som  det nu är.  
    Det är svårt att motivera högre underhåll för ett barn i förskolan men visst kan Ts försöka.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (?) skrev 2013-08-13 12:38:13 följande:
    Det är svårt att motivera högre underhåll för ett barn i förskolan men visst kan Ts försöka.
    Absolut, dock vände jag mig mer mot att det är skillnad på betalningsansvar för gemensam vårdnad gentemot enskild.
  • Anonym (?)
    SupersurasunkSara skrev 2013-08-13 13:03:28 följande:
    Absolut, dock vände jag mig mer mot att det är skillnad på betalningsansvar för gemensam vårdnad gentemot enskild.
    Det är ingen som helst skillnad, så det har du rätt i.
Svar på tråden UF vill inte betala dagis?