UF vill inte betala dagis?
Hejsan,
Skulle vilja veta lite fakta från de som vet.
Jag har ensam vårdnad och har en uf som inte vill ha någon kontakt eller samarbete - dock ha barnet.
Men därav den ensamma vårdnaden dock.
Nu till frågan:
Pappan vill försöka utpressa mig till att få gemensam vårdnad genom att vägra betala något för vårt barn. Han säger att han inte tänker betala något så länge jag har ensam vårdnad mer än det han "måste".
Han menar att lagen säger att han inte måste betala något alls, varken dagis eller fördyrade omkostnader mm eftersom han inte har del i vårdnaden.
Nu är det ju så att förskoleavgiften / räkningen kommer till mig.
När de har ett såpass omfattande umgänge som de ändå har ( on-må) så har jag inget behov av barnomsorg under hans vecka. Jag har ingen jättebra ekonomi och skulle därför kunna skriva ner barnets omsorgstid till hälften i genomsnitt.
Jag har förklarat detta för honom och hans enda kommentar är att "drt struntar jag i - vill du ha ensam vårdnad får du betala för det. Om du skriver ner tiden - saboterar du mina möjligheter att ha mitt barn på mina veckor och då kommer jag stämma dig direkt".
Kan han göra så???
( Han betalar varken kläder, aktiviteter eller andra kostnader heller)
Det verkar ju helt sjukt att jag ska tvingas betala för dagis under deras umgänge. Eller?
/ Frågetecknet.