• Glosan

5veckors ont i magen vid ersättning

Min 5 v bebis äter bara ersättning och efter varje måltid verkar magen krångla. Alltså omedelbart efter måltiden. Han blir ledsen ibland men framförallt verkar han ha obehag, han kan inte komma till ro o han drar upp benen o gnyr o rör sig oroligt.
    Han får NAN PRO samt 1 mål Semper bifidus om dagen.
    Har ni nga tips vad man kan göra? Han är svårrapad, bajsar var tredje dag. Har jätteaptit, äter mkt!

• Svar på tråden 5veckors ont i magen vid ersättning
  • Sagolina

Rapsolja blandar vi i vår pojkes ersättning morgon och kväll. Har hjälpt hans mage i alla fall! Sen masserar jag honom 1-3ggr/dag också och gympar försiktigt med benen vid varje blöjbyte

• Glosan

Tack för svar. Hjälper olja mot magont eller hård mage??

• Sagolina

Här hjälpte oljan lillen att bajsa i princip varje dag ( senaste tre veckorna bara två dagar utan bajs, tidigare med 2-3dagars mellanrum på bajsblöjorna), så både hårda magen och magontet minskade betydligt!

• HannaS

Vi skippade Semper och körde med bara Nan Pro.. Sedan gjorde vi magknipsmassage som vår BVC-sjuksköterska lärde oss och rätt snabbt försvann magproblemen. Om det berodde på att vi bara körde Nan Pro eller magknipsmassagen eller en kombination av båda vet jag inte men sonen blev nöjd med livet efter detta. 
    Kolla med BVC vad det har för tips och råd att ge.  

• Glosan

Vi har varit på BVC nu. De rekommenderade Semper magdroppar o massage o antingen NAN HA eller Semper bifidus. Men så sa de att han växer så fort och har ännu inte hittat sin kurva, det går brant uppför, äter mkt så var tydl inte konstigt att han får ont i magen. Hoppas lugnar sig snart..

• Airhostess

Så var det med min son också. Vi byte ersättning från vanlig Nan till Nan HA och han blev hur lugn som helst. Många späpisar är känsliga för komjölksprotein utan att vara mjölkallergiker. Då passa Nan Ha utmärkt. Finns att köpa I vanliga matvaruaffärer.

• skogsvitter

Låter som mjölkallergi/känslighet, det är vanligt att de får ökad aptit pga att de får ont i magen (ett instinktivt beteende är att suga/äta vid obehag/smärta) och sedan ger mer mat mer smärta och den onda cirkeln är ett faktum!

Svar på tråden 5veckors ont i magen vid ersättning