• Anonym (nyfiken)

Hur full måste man vara för att bli lobbad?

Som sagt hur packad måste man vara för att polisen ska ta en för lob(lagen om berusad person)? Har inte varit med om det själv, inte sett någon bli det heller osv.

Jag har själv varit rätt packad ett flertal gånger och har i mitt tycke kunnat lobbas, som tur har inte poliserna märkt/tyckt det! Tror jag skulle dö av skam om det hände mig.

Någon som blivit lobbad? Eller känner någon som vet hur det går till? Blev ni illa behandlade?

Tacksam för svar:)

/nyfiken och uttråkad

• Svar på tråden Hur full måste man vara för att bli lobbad?
  • Birgitta2

Länken funkade inte. Men googla på LOB så får du upp länken och kan läsa där.

• Anonym (nyfiken)
    Birgitta2 skrev 2013-08-13 13:50:54 följande:
    Länken funkade inte. Men googla på LOB så får du upp länken och kan läsa där.

Tack för länken, ska kolla den:). Men jag tänkte mer om det är någon här som råkat ut för det själv, här kan man ju vara anonym och berätta.
  • Queenie70

Det är inte förbjudet att vara rejält berusad. Men om man bedöms vara ut stånd att ta hand om sig själv, riskerar att skada sig själv eller andra kan man lobbas. Exempelvis om man fått en snedfylla och blir aggressiv, eller om man är så full att man inte hittar hem, riskerar att utsättas för brott, ramla i ån, eller bli liggande att frysa ihjäl.

• Anonym (nyfiken)
    Queenie70 skrev 2013-08-13 14:09:31 följande:
    Det är inte förbjudet att vara rejält berusad. Men om man bedöms vara ut stånd att ta hand om sig själv, riskerar att skada sig själv eller andra kan man lobbas. Exempelvis om man fått en snedfylla och blir aggressiv, eller om man är så full att man inte hittar hem, riskerar att utsättas för brott, ramla i ån, eller bli liggande att frysa ihjäl.
    Ok, så att gå lite vingligt t.ex. är inte skäl nog då alltså?  Du skrev, riskerar att skada sig själv eller andra, gäller även det om de misstänker att personen är självmordsbenägen? Alltså om de Tror att personen är sjlävmordsbenägen?

Kom och tänka på det nu.. En vän till mig var självmordsbenägen och hade blandannat blivit misshandlad av sin kille, gått ner till tågstationen och funderat på att ta sitt liv. Nån person som det det hela ringde polis. Det hela slutade med att hon pratade en stund med poliserna, sen lät de henne bara gå därifårn. Agerade poliserna rätt i det fallet? Kan tycka att de borde skjutsat henne till akutpsyk eller nått.
  • Queenie70
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-08-13 14:22:51 följande:
    Ok, så att gå lite vingligt t.ex. är inte skäl nog då alltså?  Du skrev, riskerar att skada sig själv eller andra, gäller även det om de misstänker att personen är självmordsbenägen? Alltså om de Tror att personen är sjlävmordsbenägen?

Kom och tänka på det nu.. En vän till mig var självmordsbenägen och hade blandannat blivit misshandlad av sin kille, gått ner till tågstationen och funderat på att ta sitt liv. Nån person som det det hela ringde polis. Det hela slutade med att hon pratade en stund med poliserna, sen lät de henne bara gå därifårn. Agerade poliserna rätt i det fallet? Kan tycka att de borde skjutsat henne till akutpsyk eller nått.

Om man är självmordsbenägen är det lagen om psykiatrisk tvångsvård som kan träda in (LPT) inte LOB. En självmordsbenägen  människa ska inte sitta i arresten utan vara på psyket.

Polisen gjorde en bedömning antar jag, och bedömde att hon ej uppfyllde kriterierna för att omhändertas enligt LOB el LPT. Om deras bedömning var korrekt eller inte kan ju ingen som inte hört samtalet spekulera i. 
  • Anonym (fyllot)

Jag blev lobad en gång.
    Gick lite vingligt på en väg när polisen plockade upp mig. Blåste 1.8 och fick sova över på tillnykterhetshem med eget rum och ordentlig säng. På morgonen väckte de mig med värktablett och vatten och så fick jag duscha. Frukosten serverades med ett lite allmänt samtal hur jag mådde och om mina dryckesvanor. Sen fick jag gå hem.
    Det gjordes en anmälan till soc också så jag fick gå ett halvtimmes töntigt samtal där sen vart det inget mer med det.

Några andra tillfällen har polisen plockat upp mig när jag vart på väg hem från nån fest och kört mig till gatan där jag bodde. Men var kanske något nyktrare då så det var mer för att jag inte skulle råka illa ut ensam mitt i natten.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (fyllot) skrev 2013-08-13 19:41:01 följande:
    Jag blev lobad en gång.
    Gick lite vingligt på en väg när polisen plockade upp mig. Blåste 1.8 och fick sova över på tillnykterhetshem med eget rum och ordentlig säng. På morgonen väckte de mig med värktablett och vatten och så fick jag duscha. Frukosten serverades med ett lite allmänt samtal hur jag mådde och om mina dryckesvanor. Sen fick jag gå hem.
    Det gjordes en anmälan till soc också så jag fick gå ett halvtimmes töntigt samtal där sen vart det inget mer med det.

Några andra tillfällen har polisen plockat upp mig när jag vart på väg hem från nån fest och kört mig till gatan där jag bodde. Men var kanske något nyktrare då så det var mer för att jag inte skulle råka illa ut ensam mitt i natten.
    Så du var inte såå berusad alltså? 
    Schysst att de körde dig till tne och inte fyllecell. HAr aldrig hört talas om att polisen skulle plocka upp folk och skjutsa hem dom heller, men antar att det finns en del schyssta poliser också.  
  • Anonym (fyllot)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-08-14 07:14:25 följande:
    Så du var inte såå berusad alltså? 
    Schysst att de körde dig till tne och inte fyllecell. HAr aldrig hört talas om att polisen skulle plocka upp folk och skjutsa hem dom heller, men antar att det finns en del schyssta poliser också.  
    Eller så beror det på att jag är tjej och dessutom inte blir aggressiv när jag dricker Solig
    Tror helt klart jag behandlats annorlunda om jag varit kille.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (fyllot) skrev 2013-08-14 08:17:29 följande:
    Eller så beror det på att jag är tjej och dessutom inte blir aggressiv när jag dricker Solig
    Tror helt klart jag behandlats annorlunda om jag varit kille.

Nej, dom är helt klart schysstare mot tjejer:). Men i staden där jag bor(Linköping) skulle polisen aldrig skjutsa hem personer för att vara snälla, de har nog fullt upp med annat.
Svar på tråden Hur full måste man vara för att bli lobbad?