• Anonym (Ont!!)

Konstant diarré

Jag har haft ibs i ca 15 år. Har alltid ont i magen och diarré till och från. Men nu dom senaste två månaderna har varit riktigt hövliga. Kan inte äta något utan att få ont och diarré. Springer säkert minst 7 gånger om dagen på toa. Har börjar känna mig trött och orkeslös nu på sistone o funderar på om det kan vara på grund av magen... Någon som har något tips eller råd eller som också har magproblem ? Hjälp mig

• Svar på tråden Konstant diarré
  • Anonym (Ont!!)

Hövliga= jobbiga

• Mineralvatten

medicinen dimor?
    den har jag och den hjälper mot lös avföring.
    lär känna din ibs, vad klarar din mage i matväg och vad klarar den inte?

• Anonym (Ont!!)

Har provat dimor men tycker att effekten efter att medicinen är hemsk. Jag hittar inget mönster i min ibs. Jag kan inte äta någon form av lök så det är helt uteslutet från min kost. Kan inte äta någon form av sallad med tillbehör längre. Kan ibland äts kött men oftast inte. Likaså med fisk. Ibland kan jag äta mackor men inte alltid. Det finns inget jag kan säga att jag alltid kan äta.. Beror helt på dagsformen...

• Mineralvatten
    Anonym (Ont!!) skrev 2013-08-13 14:12:05 följande:
    Har provat dimor men tycker att effekten efter att medicinen är hemsk. Jag hittar inget mönster i min ibs. Jag kan inte äta någon form av lök så det är helt uteslutet från min kost. Kan inte äta någon form av sallad med tillbehör längre. Kan ibland äts kött men oftast inte. Likaså med fisk. Ibland kan jag äta mackor men inte alltid. Det finns inget jag kan säga att jag alltid kan äta.. Beror helt på dagsformen...
    jag förstår inte riktigt vad du menar med effekten efter medicinen?
    hur många dimor/dag har du prövat? jag får ta upp till  8st.

jag har en vän som har ibs och det enda hon kan äta är yoghurt med bra bakteriekultur och så ris och kyckling utan peppar.
    på riktigt.
  • Anonym (Crohns?)

Har du blivit ordentligt undersökt så att du kan vara säker på att du inte har Crohns eller nån annan tarmsjukdom?

• Anonym (Mr Walker)

Det enda som jag märker gör nytta, är längre promenader, minst en timme varje gång och minst 4-5 ggr i veckan.., kost eller medicin gör ingen som helst nytta/förändring..

• Anonym (Ont!!)
    Anonym (Crohns?) skrev 2013-08-13 14:15:48 följande:
    Har du blivit ordentligt undersökt så att du kan vara säker på att du inte har Crohns eller nån annan tarmsjukdom?

Jag har gjort koliskopi samt röntgat tarmen. Dom hittar inget därför fått diagnosen ibs.
  • Anonym (Crohns?)
    Anonym (Ont!!) skrev 2013-08-13 14:20:04 följande:

Jag har gjort koliskopi samt röntgat tarmen. Dom hittar inget därför fått diagnosen ibs.
    Jag har fått uppfattningen att exempelvis crohns kan vara svår att upptäcka. Kanske gick den obemärkt förbi när du undersöktes.

I vilket fall som helst är det väl läge att gå tillbaka till sjukvården nu när läget har förvärrats?

Vad äter du?
  • Anonym (Ont!!)

Idag har jag ätit Frukost: keso med lite aromat samt ett glas vatten Lunch: två knäckemackor med en skink bit. Middag: brukar bli någon form av sallad med typ kyckling men det går inte längre. Men jag måste ju äta något.

Svar på tråden Konstant diarré