• Anonym (Ont!!)

Konstant diarré

Jag har haft ibs i ca 15 år. Har alltid ont i magen och diarré till och från. Men nu dom senaste två månaderna har varit riktigt hövliga. Kan inte äta något utan att få ont och diarré. Springer säkert minst 7 gånger om dagen på toa. Har börjar känna mig trött och orkeslös nu på sistone o funderar på om det kan vara på grund av magen... Någon som har något tips eller råd eller som också har magproblem ? Hjälp mig

• Svar på tråden Konstant diarré
  • Mineralvatten
    Anonym (Ont!!) skrev 2013-08-13 14:30:38 följande:
    Idag har jag ätit Frukost: keso med lite aromat samt ett glas vatten Lunch: två knäckemackor med en skink bit. Middag: brukar bli någon form av sallad med typ kyckling men det går inte längre. Men jag måste ju äta något.
    usch det verkar väldigt jobbigt med så pass dålig ibs.
    Jag har en massa tips, men jag ska duscha just för tillfället, jag skriver ned dem under dagen är det ok? =).
  • Anonym (Ont!!)

Här om dagen fick jag så ont i magen så den svullnade upp så pass mycket att jag inte kunde se mina fötter när jag duschade. Har i vanliga fall "platt" mage.

• Anonym (Ont!!)
    Mineralvatten skrev 2013-08-13 14:32:30 följande:
    usch det verkar väldigt jobbigt med så pass dålig ibs. Jag har en massa tips, men jag ska duscha just för tillfället, jag skriver ned dem under dagen är det ok? =).

Ja snälla gör det!
  • Mineralvatten
    Anonym (Ont!!) skrev 2013-08-13 14:33:44 följande:

Ja snälla gör det!
    lovar!
    *hoppar in i dushen kommer strax*
  • idab84

Här ibs.. När min mage är som värst tar ja upp till 8 dimor om dagen,,
    Är nu gravid o har fått avstå dimor helt,,, nu på slutet har ja fått inolaxol (tarm stabiliserade) funkar jätte bra på min mage , iallafall just nu,, kanske nåt du kan be din läkare om :) lycka till

• Anonym (Ont!!)
    idab84 skrev 2013-08-13 14:41:57 följande:
    Här ibs.. När min mage är som värst tar ja upp till 8 dimor om dagen,, Är nu gravid o har fått avstå dimor helt,,, nu på slutet har ja fått inolaxol (tarm stabiliserade) funkar jätte bra på min mage , iallafall just nu,, kanske nåt du kan be din läkare om :) lycka till

Jag har provat inolaxol under ca 6 månader men får super svullen mage och kan istället inte gå på toa på flera dagar... Vilket ledde till att jag blev så hård mage att jag blödde.
  • Anonym (Crohns?)

Jag tycker absolut att du ska gå till läkare och förklara läget.

• Anonym (Ont!!)
    Anonym (Crohns?) skrev 2013-08-13 15:09:56 följande:
    Jag tycker absolut att du ska gå till läkare och förklara läget.

Tycker du det låter som chrons?
  • Mineralvatten

Mina ibs tips.

Medicin: Vilken sorts medicin mans ska använda är upp till vilken sorts ibs man har. Har man lös avföring så är dimor/loperamid att föredra eftersom den stoppar lös avföring. Att ta någon form av kosttillskott som håller magen i trim är också bra så som mjölsyrebakterier även kallad probiotika. Det finns receptfritt på apoteket. Mat: När man har Ibs så är det viktigt att man äter den mat som magen klarar av, samt att man även gör ett allergitest för födoämnen, för mycket diaré kan även tyda på laktosintollerans eller glutenallergi. Båda dessa syns tyvärr inte på testerna alltid och ibland får man göra en endoskipi och gastoskopi (så hittade min syster sin glutenallergi). Att äta små portioner ofta är bra ur många synpunkter men för personer som har problem med magen av något slag är det extra bra, så sikta på 5-6 måltider per dag. Dricka: Att få i sig mycket vätska är väldigt viktigt, gärna helst vatten. Sikta på 2 liter vatten om dagen. Har man mycket lös avföring så förvinner mycket vätska ut med den och har man mycket hård avföring så mjukas den upp av vätska. Te: Te i olika former ska vara bra för magen, särskillt kamomillte men också grönt te. Pröva vettja. Avslappning: det kanske låter fjantigt men att lära sig avslappning är en konst, pröva med ett par minuter om dagen där du lyssnar på typ delfinljud eller något sånt och bara är. Låt alla bekymmer segla förbi, de får gärna komma men de ska också passera. Fokusera på här och nu och ta lugna djupa andetag. Motion: Behöver jag skriva mer ;).

precis som många skriver så sätter ibland läkare diagnosen IBS för snabbt. IBS ska endast sättas när allt annat har uteslutits så som glutenallergi, laktosintollerans, chrons sjukdom med mera. Gå till läkaren igen och be att få lämna ett avföringsprov och att de tar ordentliga prover på dig, för såhär kan du ju inte ha det!

• Mineralvatten
    idab84 skrev 2013-08-13 14:41:57 följande:
    Här ibs.. När min mage är som värst tar ja upp till 8 dimor om dagen,,
    Är nu gravid o har fått avstå dimor helt,,, nu på slutet har ja fått inolaxol (tarm stabiliserade) funkar jätte bra på min mage , iallafall just nu,, kanske nåt du kan be din läkare om :) lycka till
    ska man undvika dimor när man är gravid??? varför??
Svar på tråden Konstant diarré