• Anonym (L)

Vänta med mvc

Hej!
    Vi har en dotter o efter det 4 misslyckade graviditeter, ett vanligt sk missfall o 3 st där det allt avstannat o upptäckts på vul. då stannade det i v 8 vi fick tabletter alla ggr.
    Nu är jag (hoppas jag) i v 10.(gått 10 fulla veckor på torsdag)
    Tyvärr kan jag inte njuta av denna graviditet utan känner efter o är rädd för att allt ska avstanna igen...Så fort jag känner mig mindre illamående en dag blir jag rädd...denna gången har jag inte kraftigt illamående,men tycker de 2 sista dagarna det varit lite mindre illamående...men försöker tänka positivt o är glad över det lilla illamående jag ändå känner....
    äter trombyl o tar progesteron.
    Gjort missfallsutredn o äter Levaxin.

Nu känner både jag o sambon så här:

Vi vill inte gå på tidigt vul hos gyn, orkar inte med oron inför det, grät sist innan jag ens lade mig i stolen av rädsla o , tyvärr, hade jag rätt då, det hade avstannat ....
    Och ang mvc, vill heller inte gå o skriva in mig o boka in ul mm just nu. Vill vara mer säker o känna att det går vägen.
    Vill egentligen inte gå dit förrän första ul är på g eller nästan efter det, vill tex se att magen växer först...jag är inte pinnsmal, så då det lär väl inte synas så tidigt att jag är gravid????
    Så därför vill vi vänta...Vet du hur känslan o förståelsen ang det är hos barnmorskor??
    Man kan väl ändå aldrig bli tvingad till att gå t mvc??
    Har haft världens gulligaste bm då jag väntade dottern men rädd för att en bm inte förstår att jag vill vänta med att gå dit...
    En kompis med 3 missfall tjatade sej till ett ul efter vecka 12 innan en inskrivning.Men jag vet inte om jag orkar med oron inför det heller...vill mest se att det händer ngt med magen innan jag går dit....

vad tänker o tycker du kring det jag skrivit??

/L 

• Svar på tråden Vänta med mvc
  • Anonym (L)

Testar att puffa o se om jag får svar...
    Tack på förhand!

/L 

• Jenny Barnmorska

Hej!

Om jag tänker på allt du har varit med om så tycker jag att det är en ganska normal reaktion. Du har varit gravid förut och har fått all information som barnmorskan ger under de första besöken där.  Om det här är en graviditet som faktiskt går vägen. Hur kommer du då känna över att inte ha varit på inskrivning tidigare? Ring och prata med din barnmorska. Tala om hur du känner så tror jag att ni kan komma fram till en lösning tillsammans. All vård är ju frivillig så ingen kan tvinga dit dig. Även om du gör en sen inskrivning så kommer det inte att vara någon större fara. Magen sägs ju komma tidigare med andra barnet, fast det är ju inte något som stämmer för alla. Hat du pratat med någon kurator? Annars kan det också vara en bra sak att få ventilera alla tankar och känslor som denna nya graviditet för med sig.

Lycka till nu!

Med vänlig hälsning Jenny       

• Anonym (L)

Hej!
    Tack för ditt svar!!

Jag försöker (trots oro) tänka att det ska vägen....och då känner jag o sambon att tidig inskrivning är ändå något vi vill hoppa över.Det ger så mkt mer stress nu.Bara att vi tog beslutet att inte göra ngt tidigt VUL känns oerhört skönt!
    Tycker inte att  tidig inskrivning ger så mycket.Lite papper och prat o några prover som jag ändå inte tror är livsviktiga där och då.Du skrev ju oxå att sen inskrivning inte är ngn större fara.
    Jag har varit på det samtalet 3 ggr. Första gången då jag väntade vår dotter o 2 andra då det inte gick vägen o sen fick avboka ultraljud mm o att avboka allt kändes bara jobbigt...Så nu ville vi verkligen inte dit tidigt...

Jag gick till en kurator via mvc efter det att det en tredje gång gått åt skogen, men det gav ingenting, tyckte inte hon gav något stöd alls faktiskt...hon var väldigt vänlig men hon sa typ ingenting bara lyssnade...kanske är det så de gör?? Men jag ville ha tips o råd i sorg att inte fått behålla 3 st graviditeter så jag gick inte dit mer. Det var första och enda gången jag varit i kontakt med kurator....

När kan man vänta sej lite tydlig mage då? ??om jag räknat rätt har jag gått 12 fulla på torsdag. (sista mens första dag 6 juni)
     Jag har som sagt en del bukfett sen innan o ser typ sen innan "gravid" ut fastän jag inte varit det.
    Försöker kolla typ nedanför magen typ vid venusberget...men tycker mig inte se något där...

En sak till läser ibland om de som väntar andra barnet eller mer känner rörelse supertidigt, typ v12 eller v13.Hur vanligt är det???Och vart känner man det isf? Väldigt långt ner i magen då eller???och hur känns det om det känns så tidigt???

Hälsn L

• Jenny Barnmorska

Alla kuratorer arbetar med olika metoder så även om just den kuratorn inte passade er så finns det säkert en annan där kemin stämmer bättre.

Vad bra att ni kommit till insikt med att ett tidigt ultraljud inte löser er oro utan istället späder på den. 

Det är väldigt individuellt när magen och rörelserna börjar komma. Du kan inte räkna med att se något på magen än på några veckor. Livmodern ligger nedanför blygdbenet fram till v.12. Det kan dröja ända fram till mitten av graviditeten innan du kan se någon skillnad på magen. Det kan också dröja så länge tills du känner de första buffarna, även om du är omföderska.

Att känna av bebisen redan i v.12-13 är ganska ovanligt. Men om du skulle känna något så sitter det så långt ner i magen att det är nästan nere vid eller bakom blygdbenet. Och det känns ungefär som att någon pillar till lite svagt på dig fast på insidan. Efteråt undrar du om det verkligen var något du kände. Jag kände själv av min lille i v.12-13 ett par gånger. Sen kände jag honom inte igen förrän v.16. Så det behöver inte vara så att du känner av det hela tiden heller utan bara någon enstaka gång.

• Anonym (L)

Hej!
    Tusen tack för svar!
    Känns verkligen jättebra att kunna ställa frågor här o att man får så bra svar! Dagens Ros till er Barnmorskor här på Familjeliv!

Okej men då vet jag, minns ju hur första rörelsen var med vår dotter, som en liten kittling eller ögonfranskittling inne i magen, runt vecka 18 o sen kände jag inget på en vecka men fick höra att det är okej att inte känna dagligen förrän lite senare i graviditeten.

Pratade med min sambo om att kontakta mvc kanske runt vecka 16 o be att få prata med den bm jag hade när jag väntade dottern och han tyckte oxå det lätt vettigt, ditt tips som du skrev om i förra svaret. Trivdes så himla bra med henne och hoppas på hennes förståelse i vårat beslut om att vänta med att kontakta mvc.

Tack än en gång!

Mvh L

Svar på tråden Vänta med mvc