• Moment

Söker lyckliga bonusföräldrar till lite äldre barn

Jag har inte läst mycket på Familjeliv och har kanske fått fel uppfattning, men mitt intryck är att de som trivs bra med sin roll som bonusförälder oftast kom in tidigt i barnens liv.

Finns det någon som träffade sin partner när partnerns barn var åtminstone 9-10 år eller äldre och som tycker att livet som bonusförälder fungerar bra? Och har du i sådana fall några tankar om hur ditt och din partners agerande har bidragit till att det fungerar bra?

Alldeles särskilt intressant vore det om någon känner att det nu fungerar bra med bonusbarnen, trots att dessa inledningsvis reagerade väldigt negativt på att föräldern skulle få en ny partner, samt om någon får det att fungera bra med bonusbarnen trots att relationen med deras andra förälder är en katastrof.

Jag skulle verkligen behöva få se lite positiva exempel! Det kan kanske peppa mig att försöka förbättra relationen med min partners barn, för i nuläget har jag nog gett upp.        

• Svar på tråden Söker lyckliga bonusföräldrar till lite äldre barn
  • Moment

Solan64: Tack så mycket för ditt svar! Väldigt intressant läsning, även om jag nog inte blev mer hoppfull för egen del. Tidigare erfarenhet av barn i samma ålder och massor med slit och engagemang - jag har inte det förstnämnda och tror tyvärr inte att jag, efter 2 år, förmår uppbåda så mycket av det sistnämnda. Men min partners ex är åtminstone inte missbrukare, så det är ju alltid något. Glad

Jecw: Ja, de positiva exemplen verkar ju inte strömma in precis. Att skiljas är inte ett alternativ för mig, både p.g.a. att jag älskar min partner enormt mycket och p.g.a. vårt gemensamma barn (som inte ska bli någons bonusbarn!), men det känns ju inte så roligt att bara vänta ut att partnerns barn ska flytta hemifrån. Vore trevligt att ha ett välfungerande hemliv innan dess!

• Moment

Solan64: Jag är inte så säker på att det inte krävs en massa engagemang även om det inte finns något i stil med missbruk med i bilden. Problemen kan nog lätt hopa sig ändå. Men jag ska försöka inspireras lite av din envishet och din förmåga att ta tag i de misstag som du gjort. Glad Jag har garanterat gjort massor med misstag, men känner mig rätt oförmögen att ta tag i det hela. Orken är slut och jag vill bara fokusera på mitt barn. Men jag hoppas fortfarande på fler positiva exempel som kan peppa mig lite!

• Moment

Tack, beam82, för ditt svar. Jag inbillar mig dock att det går en gräns omkring 10-års åldern? En pojke som snart ska fylla 8 år skulle jag klassa som ett rätt litet barn, som jag tror är mer benägen än ett äldre barn att acceptera att dela hem med en ny person. Och, som du säger, om barnet är positivt inställt till förälderns nya partner, så blir det nog betydligt lättare för denna partner att ta sig an barnet.

• Moment

Det verkar inte bli så många svar här. Jag antar att det inte bara är jag som misslyckats med relationen till partnerns barn, och det är ju en viss tröst i det också. Men egentligen känns det märkligt att det ska vara så jäkla svårt. Kanske är det helt enkelt så att lite äldre barn är såhär svåra att ha att göra med, och bara föräldrar som älskar dem innerligt kan stå ut med dem? I min bekantskapskrets har folk bara småbarn, så jag får väl se så småningom...

Svar på tråden Söker lyckliga bonusföräldrar till lite äldre barn