• Smartie

    Överreagerade min kompis?

    Jag skulle också bli sur om någon ringde och väckte mig för att den hade blivit dålig på fyllan, men jag skulle inte säga upp kontakten för det eller hänga ut personen på internet, om det inte hände typ en gång i veckan. Kommer ni bra överens i övrigt ts, eller har hon andra skäl att vara sur på dig?

  • Smartie
    Anonym (.....) skrev 2013-08-13 18:36:19 följande:
    Sen är jag ganska ung tjej. Så lite rädd är man att gå hem eller vänta på bussen vid den tiden.

    Nej, hon borde inte ha blivit så arg, men lite känns det också som du skulle ha tänkt på det tidigare, innan du stannade ute hela natten och följde med den där killen hem etc. Inget fel i sig! Men man måste ju ändå tänka: Hur tar jag mig hem? Om du nu inte ville stanna hos killen några timmar till.
  • Smartie
    Anonym (.....) skrev 2013-08-13 18:40:08 följande:
    Hon är INTE vem som helst. Hon är en vän som jag har haft jävligt kul med. Sen tycker jag INTE en gång av hennes nattsömn skulle skapa trubbel. Jag skulle ställa upp för mina vänner om dom behövde sovplats eller behöva prata mitt inatten/morgonen.  Men jag kanske är för snäll, eller jag inser det nu. 

    För vissa är det jättejobbigt att bli väckta, de behöver sin sömn, har kanske andra planer dagen efter även om de inte jobbar. Jag har inget emot att släktingar eller vänner ringer till mig mitt i natten om det krisar, men om det bara gällde fyllesnack eller dylikt, skulle jag också bli lite lack. Man ställer upp för sina vänner ja, men till en viss gräns. Att inte störa sona vänner i onödan när man vet att de sover, är också att "ställa upp" och ta hänsyn.
  • Smartie

    Alltså, självklart har kompisen överreagerat om hon skällt ut ts och raderat henne från Facebook! Jag förstår bara inte varför man reagerar så? Jag undrar om ta verkligen har berättat allt, eller så är kompisen knepig och inget att ha ändå. Men om killen gjorde något brottsligt, borde du ha ringt polisen istället ts.

  • Smartie
    Anonym (.....) skrev 2013-08-13 19:03:25 följande:
    Men fortfarande inte det jag vill ha svaret på. Men tack för att du hade tankarna på det. Ska tänka lite på det om något sådant kan ligga bakom det. Men det tror jag knappast.

    Vad vill du har svar på? Om hon överreagerade? Ja, det verkar så. Men ingen hör jan ju veta vad som eventuellt ligger bakom.
  • Smartie
    Javisstserru skrev 2013-08-13 19:08:22 följande:
    Ja, det tycker jag att hon gjorde. Mina vänner får ringa när som om de känner att de behöver mig. Vad har man annars vänner till?

    Öh, jag har vänner till massa andra saker och jag skulle inte ringa en vän mitt i natten om det inte var kris.
  • Smartie
    Orcha skrev 2013-08-13 19:08:27 följande:
    Finns så många typer här som skiter i sakfrågan och bara vill trycka till ts i onödiga detaljer, som inte hör dit. Vore bättre om de svarade på frågan eller hopplade vidare kan jag tycka. Nåja. Händer sånt här sällan (påringning mitt i natten alltså) så förstår jag inte hur man inte kan bli orolig som vän. Hon valde ju att inte svara OCH senare skicka ett otrevligt sms, du kunde ju ha legat lemlästad på ett fält liksom?
    Make love, not english quotes...

    Det är detta som får mig att undra om det verkligen är första gången det händer. Att ts festar, mår dåligt och ringer kompisen för att slagga eller prata av sig. Men ts påstår att det är första gången och att vännen inte har något annat att vara sur över och då är ju kompisens reaktion jättekonstig.
  • Smartie
    Anonym (.....) skrev 2013-08-13 19:17:21 följande:
    Jag ger och tar hela tiden. Så jag tar inte hela tiden. 

    Av någon anledning har din kompis tröttnat på dig, eftersom hon sagt upp kontakten? Ingen här kan veta varför? Antingen är hon en bitch som behandlar dig så och då är hon inget att ha ändå. Eller så har hon goda skäl för sitt handlande och då lär vänskapen inte gå att reparera i vilket fall som helst. Om ni har gemensamma vänner - prata med dem om det inträffade och se vad de säger. De kan nog ge dug bättre perspektiv än någon här.
  • Smartie
    Queenie70 skrev 2013-08-13 20:39:40 följande:
    Nej hon har all rätt i världen att säga ifrån. Man ringer inte nån fem på natten om ingen har dött. Du kunde ha tagit en taxi. Tycket hon var hygglig som ända sa att du var välkommen upp. Men då var ju du sur och valde att fortsätta gå hem vilket bara bevisar att du inte var särskilt rädd och orolig ens från början.

    Detta missade jag! För mig är det som sagt självklart att mina vänner får ringa till mig när som helst om det är kris. Men ts valde att fortsätta hem, trots att kompisen bjöd in henne (om än motvilligt). Alltså kan situationen inte ha varit så allvarlig. Jag säger som flera andra: Om en kompis ringer mig kl 5 på morgonen, förutsätter jag att något allvarligt har hänt. Skulle kompisen bara vilja prata av sig skulle jag bli rätt lack.
  • Smartie
    Anonym (Eller inte...) skrev 2013-08-13 21:11:36 följande:
    Alla har inte hemtelefon... www.familjeliv.se/Forum-26-175/m69961483.html Och många stänger inte av sin mobil för att vara anträffbar om någonting seriöst händer. En ung tjej frös ihjäl i UK för några år sen efter att hon har ringt alla sina släktingar och vänner i timmar men ingen svarade.

    Kanske kust pga sånt här, man inte ska missbruka sin bekantskapskrets och ringa bara för att man vill fyllesnacka eller "mår dåligt". Risken är att personer som råkar ut för sånt ofta, stänger av ljudet på sina mobiler nattetid för att få vara ifred. Själv har jag t ex inte ljudet på för att jag inte vill bli störd på natten. Sedan räknar man ju någonstans med att om någon kan ringa till mig, kan den även ringa polis eller ambulans. Varför gjorde inte tjejen i UK det? Självklart hjälper man till om man kan! Men man kan inte förväntas vara tillgänglig dygnet runt. Nyare forskning visar att set skapar ökad stress på människor att alltid förväntas ha mobilen påslagen, alltid vara nårbara etc.
  • Smartie
    Anonym (Werton) skrev 2013-08-13 22:04:02 följande:
    När något går snett med fylleligget från krogen då ringer man sin kompis. Klockan fem är då en "hyfsad tid" att ringa. Hade min kompis fått ett fel ligg på kroken inte f-n låter jag henne gå två mil mitt i natten. Vem kan ana att det blir som det blir. Alla har väl varit kåta och dumma ?

    Fast kompisen "lät" inte, ts gick självmant fast kompisen bjöd in henne. (Om än motvilligt). Och 2 mil låter som nyttig motion om man har gjort lite misstag på fyllan. 5 mil hade varit en annan sak.
  • Smartie
    Anonym (Eller inte...) skrev 2013-08-13 22:07:45 följande:
    Vet inte varför Bernadette inte ringde polisen och ambulansen. www.dailymail.co.uk/news/article-2265735/Bern... Det är väldigt sorgligt. ;( Jag håller med dig. Riktiga vänner ställer upp i nöd , men riktiga vänner visar också hänsyn och ringer inte mitt i natten om det inte är en akut situation.

    Fruktansvärd tragedi, fast ingenstans i artikeln står det att hon försökte ringa och ingen svarade. Hon verkar istället ha somnat utanför sin systers hus - alternativt halkat och slagit i huvudet - och i vanlig brittisk anda hade hon ingen jacka på sig, trots att det var snö och nollgradigt ute. Vet inte hur många partyklädda brittiskor jag såg när jag bodde där, som var klädda som om det var 25 grader varmt i november. Förr eller senare fryser nån ihjäl, tänkte jag redan då :/ Tragiskt i vilket fall som helst!
  • Smartie
    Unmanageable skrev 2013-08-13 22:12:08 följande:
    I mina ögon ställer man upp för sina vänner. Speciellt om dom mår dåligt. Skulle aldrig säga upp kontakten med någon för en sådan sak, väldigt överdrivet. Måste finnas annat som ligger bakom, skulle jag tro. Men att folk skriver att det är respektlöst att ringa kl 05 när man är ledsen? Man kan aldrig styra över när man mår dåligt. Det är sådant som bara händer. En natt med kass sömn har man väl vart med om förr? Har full respekt för mina vänner om de ringer sent/tidigt och mår dåligt oavsett vad jag ska göra på morgonen.

    Fast man har faktiskt rätt att vara rädd om sin egen hälsa också. För många är sömnen viktig. Då kanske man inte fixar att vara psykolog mitt i natten. Man är ingen dålig vän för det. För mig är detta dock ett icke-problem eftersom jag alltid stänger av ljudet om jag vet att jag inte vill bli störd. Så ringer jag upp när jag kan.
Svar på tråden Överreagerade min kompis?