• MrsQ

Vill ha trådlöst internet...

...men vet inte hur!

Vi tar allt från början!

Jag har köpt en lägenhet i ett hus där ingen lägenhet varit förut.
    Så det finns telefonuttag men inget som är påkopplat till telefonjacket. Jag vill inte ha vanlig telefon.

Nu vill jag dock ha trådlöst nätverk hemma. Så skrivare och alla datorer går på samma.
    MEN hur går jag tillväga?

Det är ju en djungel. Jag söker o söker men blir inte klokare. Bara mer frågor.

Snälla ni Hjälp mig komma fram i djungeln  

• Svar på tråden Vill ha trådlöst internet...
  • sötare

Ring runt till olika operatörer å gör en marknadsundersöking å ta reda på vilket av dem som passar dig bäst.

• jo1976

Mobilt bredband, skaffa router och kör trådlöst. Tele2 T.ex.

• MrsQ

RInga runt kan man ju göra. Men jag vill ha lite mer kött på benen. Bara jag som är knasig

Det är det jag inte riktigt fattar...detta med mobilt bredband o router?

Måste man köpa en router i butik o sen internet?

• tillfällig gäst 434

Mobil brebandsrouter? Såg några kampanjer hos Telia...exempelvis.

• jo1976

Köper det hos tex Tele2. Sätter in simkortet i routern som du också köper hos Tele2

• MrsQ

Ok ska kolla hos <telia. 

Jag har dock för mig att telia inte är billiga?!

• engdahl

Hej!

Antingen får du skaffa internet via telefonnätet via ett adsl-modem eller motsvarande med inbyggd trådlös router som ger dig trådlöst nätverk (wifi) hemma . Detta får du av den nätoperatör du väljer (Bredbandsbolaget, Telia, Tele2 etc). Du får kolla runt lite med priser och så förstås.

Eller så skaffar du 4G-modem med wifi för surfning via mobilnätet. Kontakta då mobiloperatörer för att se vad de kan erbjuda.

Mobilt bredband är ju smidigare på så vis att inga kablar behöver kopplas in, men du måste helst ha 4G annars blir det för långsamt.

• engdahl

Telia är inte billigast enligt min uppfattning. 3 är bättre tycker jag. De har bra deal på iPads med surfning också.

• MrsQ

Jag har nu läst på Telias hemsida. 

Haha jag är sååå blåst på detta. Trodde jag skulle bli lite mer införstådd i detta men det blir bara värre!
    Jag tackar er alla för goda svar.
    Jag har tagit dom till mig. Och förstår lite bättre vissa saker men inser nu att jag MÅSTE ringa till varje enskild för att faktiskt få ett pris och vad jag behöver!

• sötare

vi har telia. pris har jag ingen hum om då det e sambo som sköter det.
    har 4 G. vi har en router i det sätter vi ett simkort . via routern kör vi vår radio och våran två datorer, den bärbara trådlöst och den stationära med kabel. Till vårt abonomang har vi även ett trådlöst modem som vi kan ta med oss  är vi åker någonstans   i detta modemet flyttar vi bara över simkortet från routern

• tillfällig gäst 434
    MrsQ skrev 2013-08-13 19:51:43 följande:
    Jag har nu läst på Telias hemsida.  Haha jag är sååå blåst på detta. Trodde jag skulle bli lite mer införstådd i detta men det blir bara värre! Jag tackar er alla för goda svar. Jag har tagit dom till mig. Och förstår lite bättre vissa saker men inser nu att jag MÅSTE ringa till varje enskild för att faktiskt få ett pris och vad jag behöver!  

Det finns sidor där dedär jämförelserna redan är gjorda. Länk, någon?
  • Faber

Trådlöst suger ju, är huset förberett för fiber? Är det så skulle jag alla gånger ta fiber före trådlöst, du kan ändå sätta in en trådlös router så du får wifi i lägenheten.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • sötare
    Faber skrev 2013-08-15 00:07:28 följande:
    Trådlöst suger ju, är huset förberett för fiber? Är det så skulle jag alla gånger ta fiber före trådlöst, du kan ändå sätta in en trådlös router så du får wifi i lägenheten.
    japp håller med har man fiber i huset så ska man använda och göra precis så som du säger tycker jag. Min pappa har precis fixat det i sitt hus som en framtida investering när ha säljer det 
Svar på tråden Vill ha trådlöst internet...