• Mamma till Olle

Du som rest till Turkiet med småbarn....

Vi åker till Turkiet 3 september med vår son på 2,5 år. Hade planer på att avboka, då sonen nyligen har legat på sjukhus med dropp tre dagar efter uttorkning i samband med en magsjuka. Inte roligt alls. Så vi ville inte riskera något. Men..nu har vi tänkt lite till och det kan ju hända överallt. Vi ska vara extra försiktiga med mat osv.

Du som varit i Turkiet med små barn, får gärna besvara en orolig mammas funderingar.. Flört

1. Har ditt/dina barn blivit magsjuka/matförgiftade i Turkiet eller har det varit bra mat och fräscht och hygieniskt?

3. Har du varit på hotell Tropical Resort i Sarigerme, Marmaris? Hur var det hotellet i så fall?   

4. Vaccinerade du ditt barn innan Turkietresan? Om ja med vad? Vi har fått tips om Dukoral som ska minska risken för vissa magsjukebakterier. Tänkte ge sonen detta.   

5. Bör jag oroa mig för att sonen återigen ska bli magsjuk och inlagd på sjukhus i Turkiet? Motivera!

Vi var till Kreta förra året med sonen (då 1,5 år) och det gick jättebra. Skulle förmodligen inte ha oroat mig för Turkiet heller om det inte vore för hur sjuk sonen nyligen var och inlagd med dropp och hade dåliga värden. Nu är han ju frisk igen men rädslan finns där att han ska bli sjuk.

Tack på förhand för era svar! Glad      

• Svar på tråden Du som rest till Turkiet med småbarn....
  • Krokodillan

Vi var i Turkiet i maj, i Bodrum. Vi var tio personer som reste tillsammans. Yngsta tre år, äldsta 78. Ingen blev magsjuk - trots att vi inte hade med någon handsprit, åt mycket sallader och kalla röror från buffén och (tvärtemot vad jag tänkt innan) lät barnen äta kulglass på hotellet varje dag. Magsjuk kan man ju alltid bli och det är väl bra att tvätta händerna ofta och kanske sprita, men jag tycker inte att oron ska få ta över hela resan. Försök att njut!

Har aldrig varit på det hotellet, men Marmaris är fint. Särskilt gamla stan!

• Krokodillan

Missade vaccinationsfrågan. Nej, vi har inte vaccinerat barnen innan vi åkt utomlands. Första gången vi åkte till Turkiet (bodde en bit från Marmaris) med barn hade vi med oss två 3,5-åringar. Totalt var vi åtta som reste den gången och ingen blev magsjuk den gången heller.

• misa85

Var till Turkiet förra året med tvillingar på två år, ingen av oss blev magsjuk. Pojkarna är vaccinerade inför en resa till Egypten året innan men hade faktiskt vaccinerar innan Turkiet. Brukar ge Sempers magdroppar innan och under resan för att få i dem lite baciller :) vi åker till Turkiet igen i okt. Trevlig resa.

• mia maria

Jag har varit i Turkiet med barn sex ggr (barnen har varit från 8 månader o uppåt), o ingen av oss har någonsin blivit magsjuka.
    Jag har varit fler ggr i Turkiet än barnen, kanske jag skulle tillägga. 

Jag upplever maten överlag som väldigt fräsch på turistorterna i Turkiet, men å andra sidan så står jag ju inte med i köket när de tillagar den så egentligen har man ju ingen aning...

Marmaris är hur som helst ett underbart ställe, o jag är säker på att ni kommer att få en toppensemester!! 

• VildaBusan

Vi har varit till Turkiet flera gånger. Det har gått bra alla gånger. Vi är jättenoga med handhygien eftersom sonen har ett dåligt immunförsvar. Det spelade ingen roll hur duktiga vi var den här gången när alla barn blev sjuka på Pascha Bay. Hela familjen låg på sjukhus. Vi har varit hemma i tvåveckor nu och min minsta på 2 år fick salmonella, den multiresistenta bakterien MRSA..hon har dessutom gått med feber i två veckor så igår satt vi på barnakuten hela dagen för de börjar fundera på om hon fått salmonella i blodet, alltså blodförgiftning. Som jag skrev tidigare så har vi varit flera gånger till Turkiet och det har gått bra men efter det här har hänt och vi har haft mycket kontakt med läkare och smittskydds så kommer inte vi åka till Turkiet på ett bra tag.

• Mamma till Olle

Kul mia maria att du har så positiva erfarenheter!

Stackars dig och din familj VildaBusan som var med på Pascha Bay. Det som hände där (bajs i poolen) kan iofs hända vart som helst. Men förstår din oro inför framtiden. Stackars din lilla som har blivit så sjuk. En mardröm ju. Lycka till framöver!!  

• VildaBusan

Absolut! Det kan hända var som helst med avföring i poolen. Däremot sköttes det inte korrekt av personalen. När det kommer avföring i poolen så kan man inte bara rengöra/ta bort avföringen ur poolen och sen är det fritt fram att bada. Man kanske skulle ha stängt av poolen för ett tag. Sen kan man inte låta bli att bli irriterad på den som lät sitt barn bada utan blöja. Visst det är också en olyckshändelse men vår dotter är 2 och blöjfri men hade ändå blöja på sig när hon badade för att man inte riktigt vet hur magen reagerar av att vara utomlands...

• mammis96

Har varit i turkiet flera gången med mina fyra barn på 16,7 och sen två st på 1 år. Följ bara den gyllene regeln att dricka mycket vatten, använd handsprit vid kontakt med pengar osv. Och kanske inte äta saker så som kyckling. 

Hoppas ni får en fin resa

ps, ett tips är att dricka en resorb (vätskeersättning) om dagen 

• Omogen citron

Kom ihåg att vaccinera mot hepatit, både de vuxna och barnen ska vaccineras.

• pigglet

Vid vår enda resa med barnen till Turkiet så blev 5-åringen sjuk. Hon hamnade på sjukhus med dropp. Våra barn blir ofta väldigt sjuka av magsjuka, så det i sig var väl inget alarmerande. Sjukvården var toppen - vilken service! Bara en sådan sak som att när man ringer sjukhuset svarar en livs levande person efter ett par signaler!! Läkare till hotellet inom någon timme, varje gång vi ringde sjukhuset letade de rätt på samma läkare. Mitt i natten när vi ringde sjukhuset var läkaren hemma och sov, men de ringde upp honom för konsultation! 
    Däremot verkar de ha en förkärlek för antibiotika, och de respekterar inte riktigt föräldrars önskemål/åsikter på samma sätt som i Sverige. Men allt som allt var det mycket bra sjukvård. 

Resan var toppen tills hon blev sjuk. Sedan kändes allt mest kaos. När maken åkt iväg till sjukhuset med dottern blev jag själv med en 8-månaders och en 3-åring. I Turkiet liksom. Oro över var de fanns (blev hämtade mitt i natten, vet fortfarande inte vart de höll till sedan). Hur jag skulle få kontakt med dem. Skulle vi kunna åka hem/vilka skulle åka hem? Vart skulle vi bo? Maken försvann med kontokort osv. Ja, det var inte en höjdarupplevelse. Så efter det reser vi faktiskt inte själva, just för att man inte ska vara så utlämnad om något händer.

Vi blir sjuka både hemma och borta, så jag har ingen oro över något visst land (annat än Egypten, dit jag aldrig skulle våga åka med barnen pga magsjuka).
    Men numera äter vi vuxna tabletter från apoteket för att förebygga magsjuka. Till barnen tar vi med hälsofil och proviva, men magdroppar lät ju mer praktiskt  :)    

• Gladskit

Vi var nyligen där och det enda jag kan säga är att ni antagligen kommer att ha det riktigt varmt! Vi hade över 40+ i skuggan nästan hela veckan. Så att dricka ordentligt eller se till att barnet får i sig vätska genom att tex. äta mycket vattenmelon är bästa tipset!
    Vi gjorde även så att vi drack Resorb lite i förebyggande syfte och det funkade kanonbra. Köpte sådan med hallonsmak och la en halv tablett i sonens vattenflaska på förmiddagen och en halv på eftermiddagen. Drack även sånt för egen del och kände aldrig av något direkt saltbehov (brukar annars kunna bli väldigt sugen på chips tex.) så jag antar att jag höll bra nivå på vätske-och saltbalansen i kroppen. Vi vaccinerade inte specifikt inför den här resan men alla i familjen har tagit twinrix/havrix sedan tidigare så hepatit hade vi redan vaccin mot.
    Dukoral har vi tagit när vi rest till Egypten (och vi har aldrig varit magsjuka någon av oss) men det tog vi inte nu. 

Svar på tråden Du som rest till Turkiet med småbarn....