• pigglet

Du som rest till Turkiet med småbarn....

Vid vår enda resa med barnen till Turkiet så blev 5-åringen sjuk. Hon hamnade på sjukhus med dropp. Våra barn blir ofta väldigt sjuka av magsjuka, så det i sig var väl inget alarmerande. Sjukvården var toppen - vilken service! Bara en sådan sak som att när man ringer sjukhuset svarar en livs levande person efter ett par signaler!! Läkare till hotellet inom någon timme, varje gång vi ringde sjukhuset letade de rätt på samma läkare. Mitt i natten när vi ringde sjukhuset var läkaren hemma och sov, men de ringde upp honom för konsultation! 
    Däremot verkar de ha en förkärlek för antibiotika, och de respekterar inte riktigt föräldrars önskemål/åsikter på samma sätt som i Sverige. Men allt som allt var det mycket bra sjukvård. 

Resan var toppen tills hon blev sjuk. Sedan kändes allt mest kaos. När maken åkt iväg till sjukhuset med dottern blev jag själv med en 8-månaders och en 3-åring. I Turkiet liksom. Oro över var de fanns (blev hämtade mitt i natten, vet fortfarande inte vart de höll till sedan). Hur jag skulle få kontakt med dem. Skulle vi kunna åka hem/vilka skulle åka hem? Vart skulle vi bo? Maken försvann med kontokort osv. Ja, det var inte en höjdarupplevelse. Så efter det reser vi faktiskt inte själva, just för att man inte ska vara så utlämnad om något händer.

Vi blir sjuka både hemma och borta, så jag har ingen oro över något visst land (annat än Egypten, dit jag aldrig skulle våga åka med barnen pga magsjuka).
    Men numera äter vi vuxna tabletter från apoteket för att förebygga magsjuka. Till barnen tar vi med hälsofil och proviva, men magdroppar lät ju mer praktiskt  :)    

Svar på tråden Du som rest till Turkiet med småbarn....