• Gullebulle25

Vad kännetecknar en dålig förälder?

Har varje dag en kamp med 3-åringen (snart 4), och funderar på om jag är en kass förälder som inte orkar ta varje kamp på ett moget o ansvarsfullt sätt. Eller om jag vore lite mer laidback o lät ungen dricka cola o saft på vardagarna för att han så jävla gärna vill? eller ge han glass varje dag som han oxå så gärna vill o blir heligt förbannad när jag inte går med på såna saker....

Alla andra som umgås med honom har så otroligt lätt med honom o tycker han fantastisk o tycker inte jag borde införa ngn direkt disciplin o ha regler (han får allt han vill). för mkt disciplin fattar jag väl att det e dåligt men jag ser saker som han inte kan utspå o vill rusta honom för ett liv där han är en god medmänniska...

men vi bråkar varje dag o jag känner att hur mkt ska det vara egentligen? ungen måste hata mig

Vad kännetecknar en dålig förälder? En som är trött o inte orkar med kampen? för det är jag det.

mer förslag?

• Svar på tråden Vad kännetecknar en dålig förälder?
  • Litenbåt

Inget blir väl bättre av att tracka ner på dig själv? Varken du eller barnet mår bättre.
    Kan du inte beskriva vad ni bråkar om och hur ni agerar?

• Sannut

Vad skönt å höra att någon annan känner precis samma som jag...

Det är tjat, tjat, tjat varje dag. Jag känner mig som en så dålig mamma :(

• FlitigaLis

En dålig förälder är någon som sätter sina egna behov före sitt barns.

Tycker inte du ska ge upp och ge han vad han vill ha. Våra närmaste vänner ger sin son det han pekar på. Han är nu 4.5 år och riktigt tjock och helt beroende av socker.

Han går i skåpen och letar sötsaker

• Mälaröbo

Är det ditt första barn? Min första var en ängel och naturligtvis tänkte jag i smyg att det berodde på min förträfflighet som förälder. Sen kom trotsen och då tänkte jag i smyg att även det beteendet måste bero på mig...
    När sen tvåan kom och fick liknande perioder förstod jag att det inte bara handlar om mig...

• Gullebulle25
    Litenbåt skrev 2013-08-13 20:08:47 följande:
    Inget blir väl bättre av att tracka ner på dig själv? Varken du eller barnet mår bättre.
    Kan du inte beskriva vad ni bråkar om och hur ni agerar?
    Det som tjatas o gnatas om är vardagliga saker. Som att tvätta händerna..att klä på dig...om maten...om att han inte får äta sötsaker på vardagarna...vardagliga rutin saker helt enkelt. vardagen är en kamp. eftersom jag tar hela lasset sj så känns det som om orken tryter.
    jag hade tidigare inbillat mig själv att jag inte skulle bli en tjöt-morsa, men likt förbannat är jag det o blir trött på mig själv.
    jag har dock lovat mig själv o håller hårt på att vara konsekvent mot honom med sakerna jag beskrev tidigare i detta inlägg. men det är en strid...jag har svårt att möta honom i trotsen på ett sätt som inte gör mig irriterad o trött o arg. ibland vill jag bara gråta, andra tillfällen försöker jag skämta bort, eller så lägger jag mig raklång på golvet o säger att att jag inte vill lyssna mera eller så gapar jag som en bebis.
    det brukar få oväntade effekter.
  • Gullebulle25
    Thotis90 skrev 2013-08-13 20:12:28 följande:
    En dålig förälder i mina ögon är en förälder som inte bryr sig. Bryr du dig om ditt barn?
    Ibland känner jag att jag inte vill bry mig. att "nu skiter jag i det här. gör vad du vill!" kan jag säga, o då blir han arg för det oxå. jag måste bry mig, jag måste tjata på honom för annat duger ju inte heller.

jag bryr mig väl alldeles för mkt. vill alltid det bästa för honom o är förberedd för saker som han inte kan se inträffa då han är barn o lever i nuet och går på känslor...

• Fröken Vargh

Får jag fråga om det är du som just nu umgås mest med din son? Här är det nämligen likadant då jag spenderar mest tid med sonen. Det är bara mig han bråkar med eller om jag är med. Sambon säger att det beror på kärlek Solig

Sen går det ju också i perioder. Vissa perioder är det väldigt mycket trams, bråk och tjat, andra är han hur "uppfostrad" som helst.

• Gullebulle25
    FlitigaLis skrev 2013-08-13 20:26:17 följande:

Tycker inte du ska ge upp och ge han vad han vill ha. Våra närmaste vänner ger sin son det han pekar på. Han är nu 4.5 år och riktigt tjock och helt beroende av socker.
    En dålig förälder kanske ser mellan fingrarna? Låter ungen få allt den pekar på o sätter inte gränser? Kan man komma överrens om det? ;)
    Man ska ju rusta ungen för framtiden med allt vad det innebär. Dina vänners unge har redan nu fått in ett destruktivt beteende tycker jag. rustad för fetma o diabetes o för tidig död. sämre humör på köpet kan jag tänka mig.
  • Gullebulle25
    Sannut skrev 2013-08-13 20:11:08 följande:
    Vad skönt å höra att någon annan känner precis samma som jag...
    Det är tjat, tjat, tjat varje dag. Jag känner mig som en så dålig mamma :(
    Välkommen till klubben ;)
  • Gullebulle25
    Mälaröbo skrev 2013-08-13 21:09:13 följande:
    Är det ditt första barn? Min första var en ängel och naturligtvis tänkte jag i smyg att det berodde på min förträfflighet som förälder. Sen kom trotsen och då tänkte jag i smyg att även det beteendet måste bero på mig...
    När sen tvåan kom och fick liknande perioder förstod jag att det inte bara handlar om mig...
    Min första (o sista :P). Jag tror det e lättare att ta på sig ansvaret helt o hållet o man tänker inte på faser när barnet ens beter sig illa mot en.
    Han är en ängel mot alla andra, speciellt hans mormor, farmor o plastfarmor. dom är mkt mer snällare mot han, matar honom, ger han sötsaker o ger betydligt mer frihet till att välja allt som passar honom. det är därför det e mkt roligare att hänga med dessa äldre kvinnor.

i min familj kompromissar vi mer. speciellt då han är ensambarn är det extra viktigt att han lär sig att inte alltid vara i centrum. vi har fler behov i denna familjen o vi är alla lika viktiga. det försöker jag lära honom så mkt det bara går. även om han blir skitsur o heligt förbannad på mig.
  • Enter Sandman
    FlitigaLis skrev 2013-08-13 20:26:17 följande:

Vad hon sa, så tycker jag med.
    Sen är vi alla bara människor och man måste få tillåta sig att göra lite fel ibland bara man säger förlåt efteråt om man varit dum. 
    Det brukar bli folk av dom allra flesta trots att alla vi föräldrar gör fel då och då.
    Du ts, är säkert en bra mamma som gör det allra bästa för ditt barn.
    Mer kan ingen begära.     
  • Gullebulle25
    Fröken Vargh skrev 2013-08-14 11:32:30 följande:
    Får jag fråga om det är du som just nu umgås mest med din son? Här är det nämligen likadant då jag spenderar mest tid med sonen. Det är bara mig han bråkar med eller om jag är med. Sambon säger att det beror på kärlek Solig

Sen går det ju också i perioder. Vissa perioder är det väldigt mycket trams, bråk och tjat, andra är han hur "uppfostrad" som helst.
    Jag har delad vårdnad, så jag har han en hel vecka åt gången med allt vad det innebär. han kan sätta igång o gapa så fort han ser mig om jag inte ger han saker han vill ha. med en gång. gärna helst igår.
    han grinar o gnäller även på sin pappa, så vi sitter absolut i samma båt. men jag tror hans pappa ger mer av saker som jag inte ger, ex cocacola på vardagar osånt.

han är väldigt fin annars. slåss inte, är charmig, vänskaplig m.m han är artig oxå. han är det finaste jag vet, men jag kan bli så trött på hans uppförande gentemot mig så att jag vill spy
  • Enter Sandman
    Gullebulle25 skrev 2013-08-14 11:44:15 följande:
    Jag har delad vårdnad, så jag har han en hel vecka åt gången med allt vad det innebär. han kan sätta igång o gapa så fort han ser mig om jag inte ger han saker han vill ha. med en gång. gärna helst igår.
    han grinar o gnäller även på sin pappa, så vi sitter absolut i samma båt. men jag tror hans pappa ger mer av saker som jag inte ger, ex cocacola på vardagar osånt.

han är väldigt fin annars. slåss inte, är charmig, vänskaplig m.m han är artig oxå. han är det finaste jag vet, men jag kan bli så trött på hans uppförande gentemot mig så att jag vill spy

Att han agerar ut mot dig beror ju på att det är med dig han är trygg nog för att våga prova sina krafter och finna sin plats, vad som är rimligt att begära och vart gränsen går.
    Han försöker helt enkelt lära sig förhålla sig till att han börjar växa ur bebisstadiet, i hans värld är han säkert nästan stor redan.
    Go ungar, men jag vet hur påfrestande det kan vara, men jag lovar det går över, dom växer upp. Glad  
  • Mumin80

Om jag ser till mitt eget föräldraskap, så skulle jag säga att jag är som sämst som förälder när jag misslyckas med att vara lyhörd för barnens behov och anpassa mig till situationen. 

Det viktiga för mig är att försöka se vad mina barn mår bra av, och vad dom inte mår bra av, och anpassa mig till det. Det som funkade när dom var små funkar inte för evigt, och det som funkade på storasyster funkar kanske inte på lillasyster å tvärtom.

Sen har jag ju naturligtvis vissa värderingar i mitt föräldraskap, en "målbild" av hur jag vill att mina barn ska utvecklas, och vad jag tycker är viktigt att dom lär sig. Men jag tycker det är viktigt att utvärdera om medlen jag använder för att nå till det målet hjälper eller stjälper.

Att hårdnackat fortsätta uppfostra sina egna barn på ett visst sätt, oavsett om det funkar eller ej, oavsett hur barnen mår, och inte kunna granska sig själv kritiskt och se utanför sig själv, det är dåligt föräldraskap för mig. 

• Bebisfeb
    Mumin80 skrev 2013-08-14 11:59:19 följande:
    Om jag ser till mitt eget föräldraskap, så skulle jag säga att jag är som sämst som förälder när jag misslyckas med att vara lyhörd för barnens behov och anpassa mig till situationen.  Det viktiga för mig är att försöka se vad mina barn mår bra av, och vad dom inte mår bra av, och anpassa mig till det. Det som funkade när dom var små funkar inte för evigt, och det som funkade på storasyster funkar kanske inte på lillasyster å tvärtom. Sen har jag ju naturligtvis vissa värderingar i mitt föräldraskap, en "målbild" av hur jag vill att mina barn ska utvecklas, och vad jag tycker är viktigt att dom lär sig. Men jag tycker det är viktigt att utvärdera om medlen jag använder för att nå till det målet hjälper eller stjälper. Att hårdnackat fortsätta uppfostra sina egna barn på ett visst sätt, oavsett om det funkar eller ej, oavsett hur barnen mår, och inte kunna granska sig själv kritiskt och se utanför sig själv, det är dåligt föräldraskap för mig. 

• Gullebulle25
    Mumin80 skrev 2013-08-14 11:59:19 följande:
    Om jag ser till mitt eget föräldraskap, så skulle jag säga att jag är som sämst som förälder när jag misslyckas med att vara lyhörd för barnens behov och anpassa mig till situationen. 

Det viktiga för mig är att försöka se vad mina barn mår bra av, och vad dom inte mår bra av, och anpassa mig till det. Det som funkade när dom var små funkar inte för evigt, och det som funkade på storasyster funkar kanske inte på lillasyster å tvärtom.

Sen har jag ju naturligtvis vissa värderingar i mitt föräldraskap, en "målbild" av hur jag vill att mina barn ska utvecklas, och vad jag tycker är viktigt att dom lär sig. Men jag tycker det är viktigt att utvärdera om medlen jag använder för att nå till det målet hjälper eller stjälper.

Att hårdnackat fortsätta uppfostra sina egna barn på ett visst sätt, oavsett om det funkar eller ej, oavsett hur barnen mår, och inte kunna granska sig själv kritiskt och se utanför sig själv, det är dåligt föräldraskap för mig. 
Svar på tråden Vad kännetecknar en dålig förälder?