Tips för att hantera en kväll som denna med vår 6-åring
I eftermiddag/kväll spenderade jag över 1 timme tillsammans med min dotter som fick värsta utbrotten. Jag står helt handfallen hur jag och min man ska bemöta hennes beteende och hoppades att någon här inne har bra tips på hur vi kan hantera dessa situationer.
Vi kom hem från förskolan och hon var trött, väl medveten om detta valde jag verkligen mina strider... Men när hon ville ut och hoppas studsmatta i åskan blev det ett nej med motivering från min sida. Sen drog hon igång! Skrek och kastade sig på golvet och slog omkring. Jag bad henne vänligt att gå upp på sitt rum och skrika färdigt och att hon sen var välkommen ner igen. Hon gick inte självmant utan jag fick följa med henne. För att skona resten av familjen stannade jag i trappan medan hon skrek av sig. Det tog cirka 40 minuter för henne och lugna sig och under denna tid hann hon vända upp och ner på sitt rum, vända upp och ner på sin systers rum, slita bort dörrtröskeln till sitt rum, kasta saker på mig, kalla mig både det ena och det andra, "prutta" mot mig (sträcka ut tungan och blåsa så att saliven åker omkring) och gå från att jag var den dummaste mamman till att jag var den snällaste mamman om jag lät henne gå ner.
Jag försökte hitta en bra taktik på hur jag skulle bemöta henne. Jag pratade lugnt, jag ignorerade henne och till slut höjde jag rösten. Ingenting gjorde situationen bättre. Efter ett bra tag lugnade hon ner sig, antagligen av trötthet och fick komma ner till resten av familjen.
Jag kan tillägga att hon inte alltid är så här. För var det mer ofta men nu är det kanske 1 gång i veckan. Visst blir hon arg mer än en gång i veckan men oftast går hon självmant upp på sitt rum utan att jag behöver säga något och kommer ner när det känns bättre. Andra gånger håller hon sig mindre än 1 meter ifrån mig och skriker, stampar, hotar och "pruttar" med munnen,
Vad gör ni andra när ingenting hjälper?