Inlägg från: Harvester |Visa alla inlägg
  • Harvester

Halt hund efter vila, tips?

villis skrev 2013-08-14 22:49:47 följande:
    tack för tipset om borrelia! Har läst på en del och det låter ju onekligen ganska likt, hon är ju slöare än vanligt och inte alls lika pigg. om det nu beror på sjukdom eller smärta i benet återstår att se. ska ta upp det med veterinären :)

Det är i ovanligt med borrelia som orsak till hälta. De gånger det trots allt rör sig om detta är det mer som stelhet som vandrar runt på olika ben.
    Man kan ta ett blodprov för att titta efter antikroppar mot Borrelia men även om testet är positivt betyder inte det att hunden är sjuk av Borrelia utan att den stött på infektionen och att immunförsvaret reagerat och sannolikt klarat sv infektionen själv.
    Fattar inte varför alla är så fixerade vid fästingburna sjukdomar. Är nog bland de mest överdiagnosticerade sjukdomarna i hela landet och orsakar långa anitibiotikakurer med bredspektrumantibiotika helt i onödan, det är INTE bra mtp problemen vi har med resistens...
  • Harvester
    villis skrev 2013-09-05 21:55:48 följande:
    ja jag vet inte vad jag ska tro just nu, jag hoppas bara att de äntligen hittar vad som är problemet. börjar bli dyrt med alla resor till veterinären och tycker så synd om henne som måste vila när allt hon vill är att busa runt. Imorgon kl 11 åker vi dit igen och testar, 3:e gången gillt!

Be att få remiss till en ortoped istället för att åka tillbaka till den som inte hittade något? Alla veterinärer kan inte vara bra på allt. Skulle du gå till en gynekolog med en skadad axel?
  • Harvester
    villis skrev 2013-09-05 22:08:10 följande:
    på tal om hältan o borrelia, hältan är på ett och samma ben, aldrig på något av de andra, och endast då hon legat ner och vilat en stund, så jag vet inte vad jag ska tro om det, men de får gärna testa henne iaf och utesluta det :)

Är ju en klassiker att artros kommer när de legat och vilat, tycker man långt ifrån alltid ser lindrig artros på röntgen som någon sagt här innan. 6 år är ju ingen ungdom så det utesluter inte artros heller.
    Ang Borrelia kan man ju utesluta det men samtidigt är det som sagt svårt att konfirmera det också. Tyvärr går inte provet på försäkringen då så många onödiga prover har tagits.
    Synd att ni har så långt att åka för remiss :/
Svar på tråden Halt hund efter vila, tips?