• JoyfulJay

Hur brygger du ditt kaffe?

Som rubriken lyder så undrar jag hur du brygger ditt kaffe. Jag och min kära pojkvän har haft "vilda" diskussioner om detta. Kommentera gärna vilket svar ni har valt och från vilken del av Sverige ni kommer. Jag vill gärna lägga fram ett bevis på att jag har "rätt" och han har "fel" Tungan ute Kan ju dock sluta tvärtom såklart, men det tror jag inte Oskyldig

Står det inte det jag påstår så är det tryckfel
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur brygger du ditt kaffe?
  • Teodorra

Jag trycker på knappen så maler maskinen kaffebönorna och ut rinner en god kopp, har ingen aning om mängden kaffa maskinen använder

• fluu

Jag dricker inte kaffe,men gör till sambon ibland. Det ska vara så starkt att tungan krullar sig enligt honom ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jag är bara jag

Fler mått än antal koppar. Kaffe kan i princip inte bli för starkt,det ska ju smaka nåt och inte vara färgat vatten som vissa envisas med-bl.a de från Norge,blärk för det kaffet!

• Ounn

Vi har en espressomaskin som maler bönorna innan bryggning och jag tar lika mycket vatten som bönor. Min man föredrar sitt kaffe starkare så vi får alltid göra kaffe två gånger.

• Cogito ergo sum

Ett mått mer och mörkrost. Bohuslän. Då gäller det kaffepress använder jag expressomaskinen så är det  alltid en extra shot. Även där starkt kaffe men italiensk rostad.

• snuppis

Har en som maler hemma. men på jobbet så höftar jag, brukar bli typ lika många 

• Balahir

fyra mått vatten, sex mått kaffe och en skvätt kanel.

är som att bli knullad i munnen av julen.

• keron

Lika många mått kaffe som antal koppar vatten. Dalarna.

• JoyfulJay
    Balahir skrev 2013-08-22 11:05:11 följande:
    fyra mått vatten, sex mått kaffe och en skvätt kanel.
    är som att bli knullad i munnen av julen.
  • EnAnonumius

Ett rågat mått mörkrostat kaffe på en kopp, oavsett om det är min Bistrokanna  eller Don Pedro eller om jag tar fram kaffekitteln (och kokar i den), jag använder mig av.

Har ingen kaffebryggare eller expressomaskn och ingen perkulator heller. 
    Tycker en sådan där perkulator ger hemskt kaffe.
    Kaffebryggare kan gå an om det inte finns annat sätt att tillgå.

Ber folk mig att brygga kaffe i deras kaffebryggare så tar jag alltid ett mått per kopp, och ett mått för glaskannan. Kort sagt en mått mer än antalet koppar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Hur brygger du ditt kaffe?