• wildlife

Caddy Maxi Life, bagageutrymme?

Har kollat på Caddy Maxi Life på blocket... Någon som har en sån och kan mäta hur stort bagageutrymmet är? Får det plats en barnvagn + hundbur i bagaget?

• Svar på tråden Caddy Maxi Life, bagageutrymme?
  • TrueMeaning

Jag jobbar på Volkswagen återförsäljare så kan kolla upp detta direkt nu efter lunchen. Hur stor hundbur har ni samt vilken vagn?

• wildlife

Skulle vara jättesnällt
    Vi har en Dogman bur med måtten  92x60x61,5cm och vagnen är en Emmaljunga City Cross.

• TrueMeaning

Jag hann inte titta idag, var själv ganska mkt på jobbet :/ Men lovar att komma ihåg det tills imorgon! Något mer ni skulle vilja veta när jag ändå är igång? ;)

• TrueMeaning

Längden i en femsitsig är ca 1,50 m

Bredden är ca 1,15 m på smalaste stället (pga hjulen).

På den bilen vi har hos oss är dragvikten 1300kg men kollar man generellt är det 1500kg :)

• wildlife

Tack för hjälpen. Kanske skulle ha skrivit att det är en 7-sitsig vi är ute efter... Med en till sätesrad så blir den nog för liten i bagaget iaf.

• TrueMeaning
    wildlife skrev 2013-09-02 08:35:56 följande:
    Tack för hjälpen. Kanske skulle ha skrivit att det är en 7-sitsig vi är ute efter... Med en till sätesrad så blir den nog för liten i bagaget iaf.
    Var en 7-sitsig jag mätte i fast bakre raden var nedfälld. Ska ni ha en 7-sitsig så kommer den nog bli för liten tyvärr. 

Hoppas ni hittar någon bil som passar er :)
    Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • wildlife

Tittat just nu på Caraveller. Hur bra är bensinare när det gäller att dra släp/husvagn? Diesel är väll att föredra om jag har förstått det hela rätt, men det skiljer en del i pris...

• TrueMeaning
    wildlife skrev 2013-09-06 10:38:41 följande:
    Tittat just nu på Caraveller. Hur bra är bensinare när det gäller att dra släp/husvagn? Diesel är väll att föredra om jag har förstått det hela rätt, men det skiljer en del i pris...
    Just bensin när det gäller husvagn eller släp, eller egentligen överhuvudtaget är dyrare i förbrukning. Du får tanka oftare. Men du har billigare skatt på bilen.

En diesel drar inte lika mkt vilket innebär billigare i förbrukning. Skatten är lite högre än en bensinare men eftersom du tankar sällan så "tjänar" man på det. 

En diesel är att föredra om man kör mycket längre sträckor, en diesel drar precis som en bensinare mycket om man kör kortare sträckor, säg inom staden. 

Dieseln ligger inte så mycket högre i pris än bensin för tillfället (10 öre dyrare än bensin).

Vi tankar max 2 gånger per månad, fulltank alltså. Så våran bränsleräkning ligger på max 2000:- i månaden.
    Vi har en Passat 2013 (diesel) som drar 0,42 på långkörning. Och vi kör även en hel del kortare sträckor inne i stan tex. 
    Våran skatt ligger på 1128:-, inte så mycket högre än bensinare om man jämför.

En diesel är dyrare i INKÖP men börjar man sen räkna så tjänar man på det. 
  • wildlife

Tack för snabbt svar Det är just det där med inköp av bil som är den stora frågan.
    Vi hade skrivit avtal på en bil av annat märke, en disel. Fått ett bra pris på bilen och var jättenöjda, men nu vill säljaren häva köpet då de upptäckt att bromsarna behöver bytas. Efter bytet blir bilen 10.000 kr dyrare. Så nu letar vi efter en annan bil.

• TrueMeaning
    wildlife skrev 2013-09-06 11:04:24 följande:
    Tack för snabbt svar Det är just det där med inköp av bil som är den stora frågan.
    Vi hade skrivit avtal på en bil av annat märke, en disel. Fått ett bra pris på bilen och var jättenöjda, men nu vill säljaren häva köpet då de upptäckt att bromsarna behöver bytas. Efter bytet blir bilen 10.000 kr dyrare. Så nu letar vi efter en annan bil.
    Men var detta på ett företag? En bil som ni skrivit avtal på och skulle hämta eller?
  • wildlife

Precis. Det kom fram dagen efter, när företaget ringde och berättade om bromsarna, att bilen säljs för kunds räkning. Säljaren hade kryssat i MRF försäkring i avtalet, kan de det även om de säljer för kund? Visst skulle vi kunna köpa bilen när bromsarna är åtgärdade, men vi vill inte. Förtroendet för dem är som bortblåst.

• TrueMeaning
    wildlife skrev 2013-09-08 16:53:01 följande:
    Precis. Det kom fram dagen efter, när företaget ringde och berättade om bromsarna, att bilen säljs för kunds räkning. Säljaren hade kryssat i MRF försäkring i avtalet, kan de det även om de säljer för kund? Visst skulle vi kunna köpa bilen när bromsarna är åtgärdade, men vi vill inte. Förtroendet för dem är som bortblåst.
    Har tyvärr ingen kunskap inom bilförsäljning så kan inte svara på om de kan ge MRF försäkringen när de säljer för kunds räkning. 
    Men tycker det är konstigt om de inte gör en check på bilen när de får in den på företaget.

Där jag jobbar går det till så att får vi in en begagnad bil som ska säljas så görs en kontroll på bilen innan den sätts ut för försäljning.

Förstår om ni inte litar på företaget längre. Men frågan är om DE kan häva avtalet bara för att bromsarna ska bytas, låter lite skumt anser jag. 
  • wildlife

Vi har bett om att få det skriftligt, att de häver köpet. Har pratat med konsumentrådgivaren här i kommunen, tydligen så kan de häva köpet om det är så att det blir för kostsamt för dem.

• TrueMeaning
    wildlife skrev 2013-09-08 18:11:07 följande:
    Vi har bett om att få det skriftligt, att de häver köpet. Har pratat med konsumentrådgivaren här i kommunen, tydligen så kan de häva köpet om det är så att det blir för kostsamt för dem.
    Hoppas ni får tag på en annan bil från en firma som är mer seriös än dessa iaf!!
Svar på tråden Caddy Maxi Life, bagageutrymme?