Siri29 skrev 2013-08-14 11:55:23 följande:
Bra kämpat med viktnedgången!
Om jag förstått det rätt kan titthålsoperation både vara bra och dåligt. Inte aktuellt för mig nu, enligt gyn.
På plussidan är att de ibland kan rensa upp där lite, om det är mycket sammanväxtningar och bränna bort härdar. (dubbelkolla min information för jag kan inte svära på den)
På minussidan är att ett ingrepp kan innebära fler sammanväxtningar, och att de riskerar att få med sig ägganlag. Alltså hittas endometrios på äggstockarna och de tar bort det så kan ägganlag ryka. Detta har jag hört från flera håll!
Men. Varför kan det då vara bra att misstänka endo, titthålsoperation eller ej? Jo, för att om man har endometrios och inte blir gravid med ivf korta protokollet kan det vara framgångsrikt med låbnga protokollet, och till och med extra lång nedreglering för att svälta ut endon.
Förstod inte om du försökt i två år eller i fyra? Har du spolat äggledarna?
kram och lycka till!
ps. vi har gjort fyra inseminationsförsök. inga hemmaförsök som sagt. nu blir det ivf.
Tack :)
Okej, då förstår jag varför min läkare inte är så himla öppen för det förslaget, då det kan hjälpa men även förstöra. Då kanske det är bäst att låta bli. Iaf försöka med inseminationerna först och sen kanske ta upp det igen.
Har spolat äggledarna. Jag har försökt bli gravid i två olika förhållanden, därför det blev lite luddigt förmodligen, Så jag har försökt totalt i ungefär 4 år, lite mer. Men i detta förhållanden nästan 2 år.
Jag ska börja äta pergotime imorgon och göra vårat första inseminationsförsök i nästa vecka förhoppningsvis om allt ser bra ut med äggen på UL på onsdag.
Tack och lycka till ni också.
När börjar ni med IVF?