• Birgitta2

Vargens vara eller inte vara

Vi har i Skåne haft varg nu i några år. Och får har rivits. Nu häromdagen revs ett antal får av en varg och försvann... för att komma tillbaka. När den kom tillbaka står en vän till fårägaren och väntar med geväret i handen och skjuter vargen.

Till detta kommer att flera påtalat att det finns två vargar (minst) här i krokarna. Nej säger "experten". Det finns bara en och den är nu död.

Imorse har det återigen rivits får. Av varg. Men vargen är ju död? Jag misstänker att det är ena halvan av ett par som nu är kvar. Eller... så finns det fler. Ungdjur som vandrar och letar partner. Vad vet jag?

Jag tycker det är fascinerande att vi har varg i Skåne. En varg fick dottern syn på från bilen när den stod i en trädgård sent i våras. Jag förnekade detta tills jag dagen efter läste just att varg siktats i en villaträdgård i byn vi åkte igenom. Häftigt.

Är du för eller emot vargen?

• Svar på tråden Vargens vara eller inte vara
  • giftfri

Klart vi ska varg i Sverige.., dom blir aldrig samma problem som vildsvin, bäver å tranorna är idag, å vargen kanske kan bli till stor hjälp att hålla nere t.ex vildsvins-stammen.., vi jägare klarar inte av det ensamma, iaf inte som det jagas idag..

Å djurägare som gnäller över vargen har jag inte mycket til övers för, hundar å boskap kan leva med vargen i andra länder, så jag förstår inte att dessa människor vill göra sig själva till åtlöje gång på gång..
    När varge tar en hund, så är det med nåt undantag hundägarens eget fel, denne har inte lärt sin hund hur den ska agera inför en varg, detsamma gäller f.ö vid jakt på björn..  

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Zuzanne

Klart att jag är för vargar. Enligt svensk lag har alla inhemska djur rätt att leva och verka i landet. Tycker fårägare och liknande får skylla sig själva. I andra delar av Europa där det finns tusentals vargar har man betydligt bättre metoder för att få vargarna att hålla sig borta, tex i Rumänien använder man sig av inspelade vargläten som spelas om kvällen, så att det inte skall komma vargar dit. Vargar är oftast inte speciellt sugna på att bråka med andra vagar.

• Jackson

Skott i pannan till de som dödar vargen utan en tanke på annat än sig själva. 

Självklart är jag för att vargen ska stanna. Det är ett fritt val att äga får och andra djur, vargen tänker inte
    "Haha, nu ska jag jävlas med den där surkarten till gubbjävel".. de ser ett lätt byte och tar det.
    Sen om gubben väljer att skaffa sig ett stängsel som håller vargarna ute så är det hans fria val,
    men att skjuta ett oskyldigt djur som gör vad den kan för att överleva?! Tvi på såna människor!

Om jag själv hade sett någon skjuta ett oskyldigt djur - skulle jag gladeligen göra samma sak tillbaka.  

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Zayco
    Jackson skrev 2013-08-14 15:03:45 följande:
    Skott i pannan till de som dödar vargen utan en tanke på annat än sig själva. 

Självklart är jag för att vargen ska stanna. Det är ett fritt val att äga får och andra djur, vargen tänker inte
    "Haha, nu ska jag jävlas med den där surkarten till gubbjävel".. de ser ett lätt byte och tar det.
    Sen om gubben väljer att skaffa sig ett stängsel som håller vargarna ute så är det hans fria val,
    men att skjuta ett oskyldigt djur som gör vad den kan för att överleva?! Tvi på såna människor!

Om jag själv hade sett någon skjuta ett oskyldigt djur - skulle jag gladeligen göra samma sak tillbaka.  
  • Birgitta2

Jag är också för vargen. Nu har man förordat skyddsjakt. Beslut kommer imorgon. Då är det fritt fram att skjuta vargen. Jag begriper det inte. Människor blir skadade av hundar varje dag. Katter blir dödade av hundar. Likaså vilda smådjur osv osv. Men det verkar helt okey! Missförstå mig inte, jag älskar hundar. Men det verkar inte finnas nån balans nånstans. Några vargar gör som deras instinkt säger, vandrar många mil varje dag för att hitta föda och en partner. Men vi vill tydligen inte ha vilt i vårt land? Men på zoo passar dom. Så man får titta på dom.

Blir så trött.

• lovea01

Jag är för varg! Synd att människor skjuter dessa underbara djur. Man kan ju inte komma och säga att vargen ska skjutas för att boskap dör. Det är ju så livet funkar,djur äter ju andra djur. Det är så fel att på något sätt försöka utrota varg i sverige,eller minska flockarna. Då kan dom väl flytta med sina får tycker jag eller låsa in dom och låt vargen vara.

• Engångspostaren

Min första tanke är att jag vill bevara dessa exotiska djur men jag talar ju iofs inte utifrån en bondes eller husdjursägares perspektiv...

• Birgitta2
    Engångspostaren skrev 2013-08-15 15:22:01 följande:
    Min första tanke är att jag vill bevara dessa exotiska djur men jag talar ju iofs inte utifrån en bondes eller husdjursägares perspektiv...
    Alla vill ju bli av med det som hotar ens försörjning. Så är det ju. Å andra sidan borde ju i så fall alla rovdjur i Sverige utrotas. Inkl lo, järv, mårdhund (som är ny hos oss), vildsvin (som bökar sönder grödan) osv osv osv.

Så länge vi har en så liten vargstam som vi har anser åtminstone jag att vargen borde få vara ifred. "Lite svinn får man räkna med" när man har tamboskap och får. Inhängnar man ordentligt fr o m en dm över marken och uppåt så får man ha djuren ifred. Men okunskapen av hur varg jagar gör att fårägare inte begriper bättre. De kryper och går runt, de hoppar inte över.
  • Engångspostaren
    Birgitta2 skrev 2013-08-15 15:28:40 följande:
    Alla vill ju bli av med det som hotar ens försörjning. Så är det ju. Å andra sidan borde ju i så fall alla rovdjur i Sverige utrotas. Inkl lo, järv, mårdhund (som är ny hos oss), vildsvin (som bökar sönder grödan) osv osv osv.

Så länge vi har en så liten vargstam som vi har anser åtminstone jag att vargen borde få vara ifred. "Lite svinn får man räkna med" när man har tamboskap och får. Inhängnar man ordentligt fr o m en dm över marken och uppåt så får man ha djuren ifred. Men okunskapen av hur varg jagar gör att fårägare inte begriper bättre. De kryper och går runt, de hoppar inte över.
    Jo jag kan hålla med, jag menade bara att det är lätt för mig att snacka mig varm om varg när jag inte ens sett en i verkliga livet och inte personligen förlorar något på att den finns kvar i samma antal. 
  • Birgitta2
    Engångspostaren skrev 2013-08-15 15:36:08 följande:
    Jo jag kan hålla med, jag menade bara att det är lätt för mig att snacka mig varm om varg när jag inte ens sett en i verkliga livet och inte personligen förlorar något på att den finns kvar i samma antal. 
    Precis. Ofta har man ett personligt intresse. Framförallt om något är negativt för en själv, så vill man ju helst inte ha det i sin närhet. Jag undrade själv i somras när jag strosade i smålands skogar hur jag själv skulle reagera om jag mötte en varg. Teoretiskt vet jag... men har ingen aning. Men jag hade nog blivit räddare om jag mött en stor älg.
Svar på tråden Vargens vara eller inte vara