• Anonym (Aldrig gravid)

Hur går vi tillväga?

Hej!
    Jag och min sambo har sedan januari 2012 försökt att bli gravida efter ett år med preventivmedel. Då åt jag minipiller Cerazette. Nåväl, vi har fortfarande inte blivit gravida. Använder oss av ägglossning stickor, jag äter folsyre tillskott då jag har haft brist på det. Vi har ett bra sexliv, men jag känner att jag inte riktigt kan slappna av längre då jag bara tänker på att bli gravid.

Så nu till min fråga, hur går man tillväga för att få hjälp? Vart ringer man och går man dit tillsammans? Hjälp mig ni som gått igenom samma sak.. Är lite rädd att dom inte ska ta oss seriöst då vi fortfarande är väldigt unga. Jag är 21 och min sambo är 24 år. Vi har en 6 årig dotter sen innan som det tog 2 månader att bli gravid med. Det var dock inte planerat, men det tror jag ni förstår..

Känner mig ledsen och det blir inte bättre av att alla våra vänner väntar barn eller nyligen fått barn..

• Svar på tråden Hur går vi tillväga?
  • Anonym (T)

Börja med att höra med din gyn-mottagning om vad som gäller. Är inte helt säker på att ni får hjälp om ni redan har ett barn så då får ni vända er till en privat klinik, men det där bör gyn veta.

• Anonym (privat)

Som det står ovan, dels kan man inte få hjälp inom offentlig sjukvård om man redan har ett barn (syskonförsök får man alltså alltid betala själv), och dels är ni för unga för att få hjälp.
    Ni kan ju höra privat, men 1 år är ju ändå inte så jättelänge, och ni har ju som sagt tiden för er!

• Anonym (lillajag)

Fast reglerna är olika inom olika landsting. Ni behöver inte vara för unga. Jag var själv 23 vid vårt första försök. Då hade vi försökt på egen hand i två år. Var inte rädd för att söka hjälp. Alla som jag mött hittills är så otroligt förstående och gör sitt bästa för att man ska må bra trots omständigheterna. Hoppas att det löser sig för er till slut!

Svar på tråden Hur går vi tillväga?