• Anonym (umgänge 2)

snabb hjälp tack!

Kjell2 skrev 2013-08-14 20:40:47 följande:
    Hur ser vårdnaden ut?
    Har ni ett fastställt umgängesschema?

Har ni inget fastställt schema är det vilda västern som gäller. Vem som helst av er kan ta och behålla barnen.

Du bör direkt kontakta familjerätten för en träff och eventuellt komplettera med en yrkan till tingsrätten om ett fastställt schema och ett interimistisk beslut.

Om barnen far illa hos pappan kan du även gå via soc med en orosanmälan. 

Ok, jag kände inte till det där med interimistiskt beslut. Hur går jag tillväga/ hur lång tid tar det? Har du någon erfarenhet?

Mm, känns tyvärr ALLTFÖR mycket som vilda västern... 
  • Anonym (umgänge 2)
    Philippa skrev 2013-08-14 20:43:52 följande:
    Far dom illa hos pappan?

Jag kan säga att jag har anledning till oro, men jag har för dåligt med bevis. Det är för vaga saker för att kunna få enskild vårdnad.

Jag vill inte att barnen ska tappa kontakten med sin pappa. 

• Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-14 20:52:35 följande:
    Från att stämningen kommer in till tingsrätten tar det kring fyra veckor för att få ett intermistiskt umgängesbeslut. Ni bör skaffa ombud för att få saker rätt. Senare kommer sen ett slutgiltigt beslut efter .utredning. möte med FR mm.

ojoj... ser INTE fram emot de närmaste fyra veckorna... 

Nu har jag iaf bestämt att i morgon bitti ska jag kontakta ett ombud. Den här farsen får inte fortsätta längre. Om det tar fyra veckor bara att få ett interimistiskt beslut så har jag inte en minut att förlora...
  • Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-14 21:18:24 följande:

EV ges pga samarbetsproblem. Inte dålig omvårdnad. Fixa ett ombud så ni driver detta rätt.

Ja, ombud ska jag fixa direkt i morgon bitti. Nu är det dags att få ordning på detta, trött på att barnen inte ska veta när de ska till pappa...

Och att barnens pappa ska få komma och gå som han vill...   
  • Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-15 08:34:50 följande:
    Även med ett fastställt schema går det inte att tvinga pappan att ta barnet under sina tider. Fördelen med ett fastställt schema är bla att ni enkalre kan säga nej om pappan vill ha tider utanför schemat eller få hjälp om pappan vägarar lämna tillbaka.

Det är mer det här jag oroar mig för... Eller snarare en mix av båda: att han inte tar dem sina tider, och sedan inte lämnar tillbaka dem i tid.

det är ju lättare att säga till honom att hålla sig till ett schema om det FINNS ett schema. Då blir han iaf tvungen att hålla sig till det och kan inte bara dyka upp som gubben i lådan...  
  • Anonym (umgänge 2)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-16 08:48:00 följande:
    Jag tycker det låter jättebra att du stämmer för att få ett schema. Dels blir det rörigt för barnen att inte veta förrän ett par dagar i förväg var de ska vara och dels blir det jobbigt för dem när ni föräldrar "sliter och drar" i dem. Du verkar ha varit väldigt flexibel hittills så pappan borde inte kunna klaga.

Med tanke på att boende hos dig innebär att barnen stannar i sin nuvarande skola och i sitt befintliga sociala sammanhang, medan en flytt till pappan skulle innebära att riva upp barnen, så har pappan minimala chanser att vinna boendet i domstolen. Du behöver alltså fokusera på umgänget.

Var riktigt noga med detaljer för umgänget. Skriv tex inte "varannan helg" utan "helger udda veckor från att skolan slutar på fredagen till att skolan börjar på måndag morgon", plus regler för om fredag eller måndag är skolfri. Lov behöver också regleras i detalj för att du inte ska kunna bli överkörd, tex "vartannat sportlov skolslut fredag till skolstart måndag, ordinarie umgänge utgår under lovet". När det gäller semester så se till att ni får välja först vartannat år, med ett stoppdatum när veckor måste vara valda annars får den andra föräldern välja. Och skriv in att båda föräldrarna har rätt till 2+2 veckor under sommarlovet (och att ordinarie umgänge utgår) annars kommer han se till att få sina veckor och sen förstöra dina veckor genom att kräva ordinarie vh.

Här fick jag mycket matnyttig info, som jag inte tänkt på. TACK! Antecknar så pennan glöder. Ska ABSOLUT tänka efter vad det är jag vill ha med i avtalet, så vi inte missar något. Detta enbart för att det inte ska finnas utrymme för missförstånd...
  • Anonym (umgänge 2)
    Anonym (eftertänksam) skrev 2013-08-16 09:01:49 följande:
    Han vill alltså ha barnen boende hos sig på heltid?

Du kan inte bara plötsligt vägra honom umgänge utan risk för negativa konsekvenser. Men du kan maila och informera om att från v. 34 så behöver du framförhållning gällande umgänget, så allt umgänge behöver bestämmas i förväg, dvs. 1 vecka innan det är dags.

Ts ska väl inte skriva schemat själv??

En flytt kan bli aktuell om barnen vill det och/eller det anses vara för barnens bästa. Anser tingsrätten att Ts har begränsat/obstruerat umgängen så är det än större risk att boendet tillfaller pappan om han yrkar på det.

Nej, han vill ha barnen hos sig på halvtid, men han har flyttat till en annan kommun och vill byta skola på barnen. Jag har meddelat honom per mail att jag vill att han har 1 veckas framförhållning, men jag misstänker att när TR meddelar honom att jag lämnat in en stämningsansökan blir det nog än värre fram tills förhandlingen...
  • Anonym (umgänge 2)
    Anonym (det går fort) skrev 2013-08-16 09:09:05 följande:
    ett interimistiskt beslut kommer tas rätt fort..ni får nog först gå på snabbupplysningar hos familjerätten båda två o berätta en kortversion av hur nibåda ser på saken. Bra att du ska ha ett ombud, gör inte detta ensam!
    Samt tänk på att ju mer umgänge du går med på nu, desto mer kommer han kunna kräva sedan...om han inte är nöjd, utan vill ha varannna vecka senare t ex..då slipper han ju betala under hållsstöd.
    De flesta får nog igenom varannan vecka, trots att man itne kan samarbeta spec bra. Om man bor relativt nära varandra. Ja, se till att gå iväg en stämningsansökan så fort som möjligt. Det dumma med umgängesscheman, tycker jag, är att du som boförälder måste alltid vara hemma de tiderna, medans han kan skita i att komma, utan att det egentligen drabbar honom alls. Men ger du itne ut barnen så kan han stämma dig för umgängessabotage.
    Jag hade helst viljat klara mig utan schema, men pappan ville itne det, för han ville har mkt mer umgänge än jag gick med på. Jobbigt att man måste bestämma allt långt i förväg. Förbered dig också på att hans advokat kommer säga att han ska kräva varannan storhelg, och flera veckor under sommanre, kanske flera sammanhängade, och han kommer nog få igenom det också. så startar du nu en konflikt kommer han kanske bli sur, och kräva mkt mer umgänge än han har idag. Och han kommer antagligen få det också.

Lycka till..
    Jag har inga som helst problem med att han vill ha barnen på halvtid, tvärtom. Det jag saknar är struktur på hans umgänge. Jag anser att barnen ska ha rätt till båda föräldrar OM det fungerar. Däremot har han lite att ta tag i så han kan ha barnen på halvtid...

Jag skulle tycka att det var skönt om det fanns ett avtal som tydligt bestämmer NÄR han resp jag ska ha barnen, även sommarlov och helger. Som det är nu blir det bara tröttsamt... tyvärr 
  • Anonym (umgänge 2)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-16 10:01:59 följande:
    Nej, TS ska inte skriva schemat själv. Men om hon går till Tingsrätten och yrkar "varannan helg" så kommer det att stå "varannan helg" i domslutet, om hon istället yrkar på ett detaljerat schema så är det mycket större chans att schemat blir detaljerat. Dessutom är det sannolikt att TR först skickar föräldrarna en vända till till familjerätten och där är det väldigt mycket upp till parterna hur detaljerat schemat blir.

TS har inte begränsat/obstruerat umgänget, hon har tvärtom låtit pappan styra över umgänget hittills. Det är först den här veckan som hon funderat på att säga ifrån om att pappan inte kan bestämma allt på egen hand utan att prata med henne först. Det är extremt sällsynt att TR flyttar barnen från sin invanda miljö med skola och kompisar, då krävs det typ att boendeföräldern knarkar eller undanhåller barnen från andra föräldern i flera år.

Det  har jag också förstått att det är ovanligt att TR bryter upp barnens miljö, men jag hoppas att jag inte blir ett av de där undantagen...
  • Anonym (umgänge 2)

Status: Jag har fixat in pappren till TR samt betalt avgiften. Jag är nästan klar med ett ombud, via lite omvägar.

Exet ringde mig i fredags och var mindre nöjd, han hade åkt till fritte och tänkte hämta barnen utan min vetskap, men de var lediga. Så då ringde han mig och skrek. Jag sa till honom att han får ha lite framförhållning och att jag inte hade fått någon somhelst förvarning om att han tänkte ha barnen i helgen, så barnen hade fixat planer med kompisar.

Han hade alltså tänkt att åka till fritte och hämta barnen, ha de (antar jag) över helgen, utan att jag så mycket som skulle få veta det innan. Jag vet inte hans nya adress, jag har inga kontaktuppgifter till honom, mer än hans advokats telefonnummer och namn.
    Även om han har rätt juridiskt att göra det anser jag att det är moraliskt förkastligt... 

Så nu känns det bra att jag lämnat in en stämningsansökan. Den här parodin måste få ett slut, NU.

Tack alla som kommer med input. Återkommer med mer info när det hänt nåt.             

• Anonym (umgänge 2)
    Anonym (det går fort) skrev 2013-08-18 09:08:05 följande:
    Han verkar ju interiktigt klok som bara ska hämta barnen utan att planera det med dig. Du gör helt rätt.

Tack för stödet.
  • Anonym (umgänge 2)

SÅ: 

Nu startar snart cirkusen igen. Jag har med hjälp av ett ombud lagt upp vår strategi. Fått reda på att jag inte kommer behöva betala mer än 40 % av kostnaden för ombudet (JIPPI!!)  

Pappren till tingsrätten är kompletterade och bokförda hos tingsrätten, så allt vi behöver göra nu är att vänta på en muntlig förhandling.

I väntan på att tingsrätten tar ett interimistiskt beslut kan exet ju göra som han vill, komma till skolan och plocka barnen efter skolan... MEN nu vet jag iaf att det kommer ta slut inom rimlig tid. 

Så jag väntar mig en stökig tid, men efter regn kommer solsken, Glad även om det ibland känns på ren svenska för jävligt!!!         

• Anonym (umgänge 2)

Rättsskydd i hemförsäkringen gäller inte om det är för kort tid sedan skilsmässan och vi tidigare har bott ihop...

• Anonym (umgänge 2)
    Anonym (eftertänksam) skrev 2013-08-24 09:05:55 följande:
    Han ska lämna svar och ev yrkanden han med. Det blir möte hos socialtjänsten först. Och så ska de prata enskilt med barnet. Sen kan ni kanske få ett interimistiskt beslut men det finns inga garantier för det. Men förr eller senare får ni en dom som ni båda är skyldiga att följa.

ok...? Inte så mitt ombud förklarade det, med tanke på att vi redan varit på socialtjänsten...

jaja, nu är det igång iaf. 
  • Anonym (umgänge 2)

Familjerätten i vår kommun förklarade att de inte kunde hjälpa oss, att det enda jag hade kvar att göra för att få till en uppgörelse om hur umgänget och boendet skall lösas är via tingsrätt.

Så jag tvivlar på att vi hamnar där igen... 

• Anonym (umgänge 2)

Kjell2 skrev 2013-08-27 08:14:53 följande:

Vad som ofta händer, och troligtvis kommer hända även er, är att vid första träffen på tingrätten kommer domaren skicka er till familjerätten med order att komma överrens. Med er kommer ni få ett tydligt budskap att om en part inte ärligt försöker kommer överrens eller ens dyka upp kommer det inte vara något positivt vid huvudförhandlingen.

I detta läge tar i alla fall en del surproppar sitt förnuft till fånga och inser att en överrenskommelse där man får hälften är bättre än ett domslut där man riskerar att förlora allt.

Ok.... det låter ju iofs vettigt. OM det innebär att vi får till en skriftlig överenskommelse... För får vi inte det så fortsätter ju bara kaoset. Tyvärr går det inte att ha några muntliga överenskommelser med honom.

• Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-30 09:08:21 följande:

Ställ i så fall ett absolut krav på at umgängesavtalet skall fastställas av FR, dvs skrftligt och påskrivet. Då har det samma rättskraft som en tingsrättsdom och vid trassel kan ni i extremfall begära verkställighet..

Bra idé!!  Tack för input!
Svar på tråden snabb hjälp tack!