Anonym (det går fort) skrev 2013-08-16 09:09:05 följande:
ett interimistiskt beslut kommer tas rätt fort..ni får nog först gå på snabbupplysningar hos familjerätten båda två o berätta en kortversion av hur nibåda ser på saken. Bra att du ska ha ett ombud, gör inte detta ensam!
Samt tänk på att ju mer umgänge du går med på nu, desto mer kommer han kunna kräva sedan...om han inte är nöjd, utan vill ha varannna vecka senare t ex..då slipper han ju betala under hållsstöd.
De flesta får nog igenom varannan vecka, trots att man itne kan samarbeta spec bra. Om man bor relativt nära varandra. Ja, se till att gå iväg en stämningsansökan så fort som möjligt. Det dumma med umgängesscheman, tycker jag, är att du som boförälder måste alltid vara hemma de tiderna, medans han kan skita i att komma, utan att det egentligen drabbar honom alls. Men ger du itne ut barnen så kan han stämma dig för umgängessabotage.
Jag hade helst viljat klara mig utan schema, men pappan ville itne det, för han ville har mkt mer umgänge än jag gick med på. Jobbigt att man måste bestämma allt långt i förväg. Förbered dig också på att hans advokat kommer säga att han ska kräva varannan storhelg, och flera veckor under sommanre, kanske flera sammanhängade, och han kommer nog få igenom det också. så startar du nu en konflikt kommer han kanske bli sur, och kräva mkt mer umgänge än han har idag. Och han kommer antagligen få det också.
Lycka till..
Jag har inga som helst problem med att han vill ha barnen på halvtid, tvärtom. Det jag saknar är struktur på hans umgänge. Jag anser att barnen ska ha rätt till båda föräldrar OM det fungerar. Däremot har han lite att ta tag i så han kan ha barnen på halvtid...
Jag skulle tycka att det var skönt om det fanns ett avtal som tydligt bestämmer NÄR han resp jag ska ha barnen, även sommarlov och helger. Som det är nu blir det bara tröttsamt... tyvärr