Eleonor01 skrev 2013-08-15 06:39:35 följande:
Om en elev har problem med motorbromsning så är det oftast så att man blandar ihop vad var å när man ska göra det olika å även hur långt innan korsningen man bör sänka farten. Eftersom eleven tydligen är på nybörjar nivå så börjar man i lugna områden. Hur tror ni det går om eleven bara släpper gasen utan att växla å bromsa inför en korsning där det är 50? På HÖGRE hastigheter är det lättare att motorbromsa. Då ska ni veta att växla är inte att motorbromsa utan motorbromsa är att släppa gasen! Inför 70 från 90 är detta lättare att planera. Om du går en intensivkurs förutsätter jag att det finns ett prov bokat? När vi bokar intensivkurser gör vi en testkörning för att kontrollera förkunskaper o då får även en elev uppskattat hur mpnga lektioner som kommer att behövas. Efter det gör en test även i teori å sedan bokad det in ett prov efter elevens förutsättningar. Att ta kk på två veckor är inte lätt å alla klarar inte det! Prata med skolan du går på å red ut alla frågetecken så ska du se att det går bättre för dig. Lycka till
Ts skrev: "kört mkt hemma, men tydligen fel. så nu ska det vänjas av. jag har kört allt hemma så prövat på allt liksom. jag har lärt mig att växla ner innan stop osv ist för bara bromsa eftersom de ansågs vara ecodrive, så nu
säger kärskolan det inte är så man kör längre utan man bromsar länge, lägger i lägre växel sen kör sakta..
jag körde inget innan ja bokade.. man de säger jag kan köra, förutom det med detta som ska vänjas av dock."
Visst ska man släppa gasen, sen ska man växla ner strax innan motorn gått ner till 1200-1300 varv. Av vad Ts skriver så kan jag inte se att hon gör fel, utan trafikskolan försöker lära ut fel.