• Anonym (suck)

körskolan kostar så mkt !

betalt intensivkurs, ingick 15 lektioner (1 timmes), som jag nu kört fem av. Men känns som det står stilla, för vi kör fortf samma saker och det låter på dem som om jag måste köra typ väldigt många lektioner hos dem och det har jag inte råd med :O Hur kan man säga för få dem att gå vidare med lite fler steg :/ Hur länge tog det för någon här inne att få uppkörning/uppskrivning efter ni skrivit in er på er intensivkurs. ?? Hur många lektioner körde ni ?

känns bara surt för jag trodde jag skulle klara det fort liksom, men de säger nu allafall 8 veckor :O för det är vanligast.. känns ju lönt man bokade intensiv... 

• Svar på tråden körskolan kostar så mkt !
  • Philippa

Men om de anser att du inte är mogen att gå fram i övningarna så är du inte det.... du blir inte en bra bilförare om du ska stressa fram din körvana.....

• Sisisisi

Hur mycket har du kört innan intensivkursen då?

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Anonym

Jag tog inte så jättemånga lektioner, men då hade jag turen att kunna köra mycket privat, med mina föräldrar.

Så jag tog en körlektion, fick veta vad jag skulle träna på och körde hemma ett tag innan nästa lektion.

Men kör du bara på körskolan så kan det nog krävas en hel del lektioner tyvärr.

• Anonym (suck)

kört mkt hemma, men tydligen fel. så nu ska det vänjas av. jag har kört allt hemma så prövat på allt liksom. jag har lärt mig att växla ner innan stop osv ist för bara bromsa eftersom de ansågs vara ecodrive, så nu säger kärskolan det inte är så man kör längre utan man bromsar länge, lägger i lägre växel sen kör sakta..
    jag körde inget innan ja bokade.. man de säger jag kan köra, förutom det med detta som ska vänjas av dock.  

• Anonym (Trafiklärare)

Om du nu tycker det är så dyrt, skaffa en handledare då! Ingen tvingar dig att köra fler lektioner och om du är missnöjd byt skola. Jag vet av erfarenhet att det blir inte bra att stressa på momenten. Och kom ihåg att trafikskolan har en utbildningsplan som de måste följa och att du måste vara godkänd på momenten för att gå vidare... Och lyssna inte på andra hur få lektioner de tog, de kanske körde mera hemma. Och en del har svårare än andra med bilkörning. Så jag tror du kan lita på din trafiklärare om den säger att du inte är redo för nästa moment. Och om du själv känner dig redo för uppkörning så boka privat vettja!

• Anonym (mk)

Jag hade samma problem och byte skolan. Det gick snabbare och fick godkänd!

• jenny grav2

En bra tanke är att ha masskörning hemma, och lektioner på skolan. Och önska dig presentkort på stilskolan i julklapp/present. Jag hade ca 11 körlektioner. Men då hade jag kört bil i ca 6 år innan, med sambon.

• Anonym (?)

Vad då bromsa och lägre växel? Varför inte lägga i lägre växel och motorbromsa först? Sen när är det ändrat enligt bilskolan? Om jag var du skulle jag prata med en annan bilskola och höra om det verkligen stämmer.

• Anonym (Nej)

Körskolan vill att du tar massa lektioner för att dom ska tjäna pengar. Tvinga dom att gå vidare!

• Anonym (ville)
    Anonym (suck) skrev 2013-08-14 21:32:40 följande:
    kört mkt hemma, men tydligen fel. så nu ska det vänjas av. jag har kört allt hemma så prövat på allt liksom. jag har lärt mig att växla ner innan stop osv ist för bara bromsa eftersom de ansågs vara ecodrive, så nu säger kärskolan det inte är så man kör längre utan man bromsar länge, lägger i lägre växel sen kör sakta..
    jag körde inget innan ja bokade.. man de säger jag kan köra, förutom det med detta som ska vänjas av dock.  
    Det där är bara skitsnack, jag har kört upp nyligen för flertalet andra körkort och du ska absolut inte bromsa utan motorbromsa. så där ljuger dom bara! dom vill nog bara behålla dig och tjäna pengar på dig tyvärr. är vanligt.
    byt körskola!
  • Loriyana

Lol...jag trodde först att du tränade för att sjunga i kör ;)

• Eleonor01

Om en elev har problem med motorbromsning så är det oftast så att man blandar ihop vad var å när man ska göra det olika å även hur långt innan korsningen man bör sänka farten. Eftersom eleven tydligen är på nybörjar nivå så börjar man i lugna områden. Hur tror ni det går om eleven bara släpper gasen utan att växla å bromsa inför en korsning där det är 50? På HÖGRE hastigheter är det lättare att motorbromsa. Då ska ni veta att växla är inte att motorbromsa utan motorbromsa är att släppa gasen! Inför 70 från 90 är detta lättare att planera. Om du går en intensivkurs förutsätter jag att det finns ett prov bokat? När vi bokar intensivkurser gör vi en testkörning för att kontrollera förkunskaper o då får även en elev uppskattat hur mpnga lektioner som kommer att behövas. Efter det gör en test även i teori å sedan bokad det in ett prov efter elevens förutsättningar. Att ta kk på två veckor är inte lätt å alla klarar inte det! Prata med skolan du går på å red ut alla frågetecken så ska du se att det går bättre för dig. Lycka till

• Anonym (?)
    Eleonor01 skrev 2013-08-15 06:39:35 följande:
    Om en elev har problem med motorbromsning så är det oftast så att man blandar ihop vad var å när man ska göra det olika å även hur långt innan korsningen man bör sänka farten. Eftersom eleven tydligen är på nybörjar nivå så börjar man i lugna områden. Hur tror ni det går om eleven bara släpper gasen utan att växla å bromsa inför en korsning där det är 50? På HÖGRE hastigheter är det lättare att motorbromsa. Då ska ni veta att växla är inte att motorbromsa utan motorbromsa är att släppa gasen! Inför 70 från 90 är detta lättare att planera. Om du går en intensivkurs förutsätter jag att det finns ett prov bokat? När vi bokar intensivkurser gör vi en testkörning för att kontrollera förkunskaper o då får även en elev uppskattat hur mpnga lektioner som kommer att behövas. Efter det gör en test även i teori å sedan bokad det in ett prov efter elevens förutsättningar. Att ta kk på två veckor är inte lätt å alla klarar inte det! Prata med skolan du går på å red ut alla frågetecken så ska du se att det går bättre för dig. Lycka till
    Ts skrev: "kört mkt hemma, men tydligen fel. så nu ska det vänjas av. jag har kört allt hemma så prövat på allt liksom. jag har lärt mig att växla ner innan stop osv ist för bara bromsa eftersom de ansågs vara ecodrive, så nu säger kärskolan det inte är så man kör längre utan man bromsar länge, lägger i lägre växel sen kör sakta..
    jag körde inget innan ja bokade.. man de säger jag kan köra, förutom det med detta som ska vänjas av dock." 

Visst ska man släppa gasen, sen ska man växla ner strax innan motorn gått ner till 1200-1300 varv. Av vad Ts skriver så kan jag inte se att hon gör fel, utan trafikskolan försöker lära ut fel.
  • SupersurasunkSara

Nu tog jag körkort för länge sen, men jag gick en intensivkurs med 15 lektioner, körde inget innan och jag klarade mig på dessa lektioner. Tror många körskolor försöker pressa ut mesta möjliga ur sina elever.

• frökenelisabeth

Finns nog tyvärr trafikskolor som gärna drar ut på det lite extra för att tjäna pengar. Eller lägger fokus på fel saker. Min första körlärare använde en hel lektion till att undervisa i hur man skulle ha foten på gaspedalen, vilka muskler man skulle använda när man tryckte ner respektive släppte på gasen osv. Verkligen inte lätt att försöka koncentrera sig på själva körningen då....  

• frökenelisabeth

Jag slutade räkna mina lektioner, men tror jag tog över 50 st och då körde jag mycket hemma också. Men det där med bilkörning var inte min grej, så jag behövde mycket tid, och var länge väldigt osäker på många saker, fast jag hade tränat massor. 

• tessum

Håller med de flesta andra som säger att du ska byta körskola.

Det är inte rimligt att träna på samma sak gång efter gång och inte komma vidare, så usel kan inte din körning vara?! Dålig lärare däremot om h*n inte kan lära dig!

Jag gick själv en intensivkurs för snart 3 år sedan, vi betalade in 10 000 innan vi for dit, sedan drogs det av från de pengarna för tex halkbana, körlektioner, boende, teoriprov och uppkörning. Hade man överskridit de 10 000 så fick man betala resten innan uppkörningen.

Jag hade testat att köra bil 2ggr (med automatlåda) och hade aldrig tittat i en körskolebok men 14 dagar senare hade jag körkortet.

15 600:- gick allt på (men då har jag även räknat in boende, lämplighetsintyget och handledarutbildningen)

Där jag tog mina lektioner så var det 8 av 10 som klarade teorin på första försöket och 18-19 av 20 som klarade uppkörningen på första försöket efter sina 2 veckor på körskolan.

• In Sweden

Jag tog nyss körkort, med hjälp av Järntorgets Trafikskola i Göteborg.
    Jag hade kört mycket innan, framförallt motorväg och landsväg men även blandad stadstrafik, tillräckligt mycket så att jag klarade av de flesta traffiksituationerna som kunde uppkomma.

Vad jag lärde mig på körskolan var istort sätt hur var och när samt hur ofta jag ska kolla åt olika håll i olika situationer, samt bästa sättet att köra i en rondell med 2 filer. Sen så fick jag också lite högerregelsrutin, vilket jag inte hade innan.

Klarade både teori och uppkörning på första försöket. Tog totalt 10x40minuter lektioner, varav 6 togs ut som 3st dubbellektioner. Jag hade redan gjort risk 1 & 2 innan jag började på körskolan. Totalt sett så betalade jag runt 5900 för lektioner och teori, samt 2700 för riskutbildningarna, så det blev inte ett så dyrt körkort egentligen.

Jag känner att jag lärde mig verkligen saker på de lektioner jag hade och tog åt mig av vad de sa och visade det i körningen i fortsättningen, därför så gick allt som det skulle.

Svar på tråden körskolan kostar så mkt !