• lovea01

    skalbyxor eller regnbyxor ?

    Min lille ska börja på dagis nästa vecka och jag funderar på vad som är bäst att ha för kläder nu till hösten. Har frågat många och vissa säger skalbyxor och vissa regnbyxor med fleecefoder inuti.

    Står just nu och överväger vilket som är mest prisvärt och lönsamt. Vad tycker ni ? Är skalbyxor bäst eller fodrade regnbyxor ? Och hur länge kan man ha vardera ?

    Kan tillägga att barnet har alltid vanliga byxor under eller jeans.


  • Svar på tråden skalbyxor eller regnbyxor ?
  • Sapato

    Skulle satsa på regnbyxor med fleece om barnet är under två år då de är varmare. Finns jätte bra på Åhlens, kolla in dom.

  • lovea01
    Sapato skrev 2013-08-14 21:51:09 följande:
    Skulle satsa på regnbyxor med fleece om barnet är under två år då de är varmare. Finns jätte bra på Åhlens, kolla in dom.



    Okej men blir nog till att gå imorgon och titta på dessa då. Tack för svar :)

    Men tänkte på när kan dom börja använda dessa isåfall och behöver man köpa till några extra regn/skalbyxor. Eller är det onödigt ?
  • Aileen Allannah

    Och jag, som förskolepersonal och mamma, säger skalbyxor. De tål ofta mer slitage, och blir de blöta på insidan så torkar de mycket fortare än fleecefodrad galon.

    Sen beror det lite på var ni bor, har ni rejäla vintrar, eller är det mest slask? Fodrad galon är perfekt när det är väldigt slaskigt, men ibland är den perioden två veckor, och då är det verkligen inte värt det.

  • lovea01
    Aileen Allannah skrev 2013-08-14 22:24:57 följande:
    Och jag, som förskolepersonal och mamma, säger skalbyxor. De tål ofta mer slitage, och blir de blöta på insidan så torkar de mycket fortare än fleecefodrad galon.

    Sen beror det lite på var ni bor, har ni rejäla vintrar, eller är det mest slask? Fodrad galon är perfekt när det är väldigt slaskigt, men ibland är den perioden två veckor, och då är det verkligen inte värt det.



    Okej hehe det är så svårt och veta vad som ärbäst och mest prisvärt. Men vi bor ju i gbg så här är det ju mycket regn/slask på hösten och vintern... hon i åhlens sa oxå skalbyxor men andra säger fodrade regnbyxor...hmm tänker ju mest att barnet ska ha dom till det blir dags att ta på overallen. Vilket tycker du är bäst då? Jobbigt om jag köper skalbyxor och sen att personalen vill ha regnbyxor oxå då blir det ju väldigt mycket kläder...
  • Aileen Allannah
    lovea01 skrev 2013-08-14 22:42:05 följande:



    Okej hehe det är så svårt och veta vad som ärbäst och mest prisvärt. Men vi bor ju i gbg så här är det ju mycket regn/slask på hösten och vintern... hon i åhlens sa oxå skalbyxor men andra säger fodrade regnbyxor...hmm tänker ju mest att barnet ska ha dom till det blir dags att ta på overallen. Vilket tycker du är bäst då? Jobbigt om jag köper skalbyxor och sen att personalen vill ha regnbyxor oxå då blir det ju väldigt mycket kläder...
    Fråga personalen, vad de föredrar! Min tvååring sliter ut ett par galonbyxor på en vecka ungefär, medan skalbyxorna tål så mycket mer. Skalkläderna är praktiska eftersom man kan ha dem från sommar till sen höst, med fleecekläder under så funkar de länge, och blir man blöt (om man sitter i en vattenpöl) så torkar det fort, eftersom man kan ta isär lagren.

  • lovea01
    Aileen Allannah skrev 2013-08-14 22:43:51 följande:
    Fråga personalen, vad de föredrar! Min tvååring sliter ut ett par galonbyxor på en vecka ungefär, medan skalbyxorna tål så mycket mer. Skalkläderna är praktiska eftersom man kan ha dem från sommar till sen höst, med fleecekläder under så funkar de länge, och blir man blöt (om man sitter i en vattenpöl) så torkar det fort, eftersom man kan ta isär lagren.



    Okej känns ändå just nu som att det lutar åt att det får bli ett par skalbyxor men ska ta och fråga dom imorgon så får vi se vad dom säger. Tack iallafall för dina svar det uppskattas!:)
  • jannej

    Fleecefodrade galonbyxor blir blöta innefrån , torkar sakta och luktar illa.
    Skalbyxor med en lös fleecebyxa är bättre

  • Masken84

    Sonen började på dagis i måndags och vi hade köpt galonbyxor men det blir för varm och fuktigt. Så personalen rekomenderade oss att köpa skal kläder och det gjorde vi faktiskt på lager 157 byxor för 150kr och en jacka 200 kr dessa funkar oxå som regnkläder om man vill. Galonkläderna sparar vi tills den riktiga hösten/ vintern då han kommer kunna ha dessa över overallen oxå!

Svar på tråden skalbyxor eller regnbyxor ?