• Anonym (Funderar för mkt)

Hur går det till på badhuset / i simhallen?

Jag tror att simning vore bra för mitt psykiska och fysiska mående, men jag kommer aldrig iväg  till simhallen för jag oroar mig så otroligt mycket för hur man gör i omklädningsrummet och i duschrummet innan och efter själva simningen!

Jag har ENORMA problem med självkänslan och lider av kroppskomplex och funderar på om man måste klä av sig helt naken när man duschar, eller om man får ha på sig badkläderna både innan och efter simningen i duschen? Är det OK? Jag har aldrig tränat förr, och absolut inte träningssimmat, så jag vet inte hur jargongen är, men jag är rädd att folk kommer tycka att jag är patetisk som bara simmar lugnt bröstsim fram och tillbaka. Jag har fattat att det egentligen inte gör så mycket rent träningsmässigt (?) men jag vill mest bara simma, röra på mig och vara i vatten. Men jag blir så osäker på mig själv! Jag sitter lixom och funderar på om det ens är OK med bikini eller om jag måste köpa en baddräkt...

• Svar på tråden Hur går det till på badhuset / i simhallen?
  • Kaa76

Det är ok med bikini. Många simmar "bara" lugnt bröstsim, så helt ok.  Nej, du kan inte ha baddräkt/bikini i duschen, det brukar tyvärr inte vara tillåtet.  
    Vet att det inte hjälper mycket, men jag kan lova att ingen bryr sig om hur någon annan ser ut i duschen eller omklädningsrummet, alla är ju där för att bada/simma.
    Lycka till, simning är bra och rolig träning!  

• skogstjejen19

Du behöver inte oroa dig.

Ha badkläderna på dig i duschen ingen bryr sig jag lovar.

Och ut å simma, precis hur du vill, långsamt snabbt eller blandat.

Bikini eller baddräkt är upp till den som simmar att välja.

På badhuset i min stad, så är det helt fritt bara man har någon form av badkläder på sig.

Och det finns olika banor beroende på i vilken fart man vill simma.

• roffe

Jag använder bikini. Ibland har jag badshorts om jag känner mig extra fläskig den dagen :P

Du behöver inte vara naken i duschrummet.  En del badhus har en dusch med draperi, mitt badhus har det.

När jag började gå och simma så vågade jag inte ta av mig bikiniöverdelen i duschrummet, men jag tog småsteg och till slut klarade jag det. 

Bröstsim är ju jättebra motion, du rör på hela kroppen, bra för hjärtat, och skonsamt för leder :)

Jag kan bara bröstsim. Jag brukar utmana mig själv med att hålla samma takt som pensionärerna som simmar, det är jobbigt, dom har simmat skitlänge haha :D

Nu är dock mitt badhus stängt så det blir inget sim just nu för mig.

Simma lugnt :) 

• tyfg

Oj, jobbigt. Det är helt okej att duscha med badkläderna på. Simma precis som du vill. Vissa har lite snabbare tempo och då får man bara försöka ge lite plats så de kan simma om en.

Kör ditt race och bry dig inte om andra för att vara ärlig så är det ingen som bryr sig om dig. (I simhallen)

• skogstjejen19
    Kaa76 skrev 2013-08-14 23:38:03 följande:

Det är ok med bikini. Många simmar "bara" lugnt bröstsim, så helt ok.  Nej, du kan inte ha baddräkt/bikini i duschen, det brukar tyvärr inte vara tillåtet.  
    Vet att det inte hjälper mycket, men jag kan lova att ingen bryr sig om hur någon annan ser ut i duschen eller omklädningsrummet, alla är ju där för att bada/simma.
    Lycka till, simning är bra och rolig träning!  

På badhuset där jag bor finns ingen regel om man inte får ha badkläderna på i duschen, står bara en skylt om att man ska tvätta sig innan bad, gäller även badkläder.
  • Ramborg

Egentligen ska man vara utan badkläder i duschen av hygienskäl, men det är många som fuskar med det.

På en del ställen har de en eller två duschar där man kan stänga om sig men det är inte så vanligt. Samma med omklädningshytter.

42.
  • nozpa

I vårat badhus har dom 4-5 duschar med draperi. Och i den vanliga duschen är det inte alla som står nakna. Inte för att jag brukar stirra men man ser ju ändå. Här öppnar dom tidigt på morgonen alla vardagar, samt att vissa kvällar är öppet ganska sent också. Det brukar såklart vara mindre folk tidigt en måndag, eller senare en fredag.
    Som mest är det under loven och mitt på dagen och fram till 18 ungefär. Sedan brukar de flesta bara simma motionssim. 

Bikini, baddräkt spelar såklart ingen roll. Gå o simma du. Man känner sig så pigg i kroppen efteråt. 

• Anonym (hygien...)

Om du vill stinka klor när du går hem så duschar du med badkläderna på. 
    Om du vill slippa det så tar du av dej dem och tvättar kropp och hår INNAN badet. 

Badhuset brukar ha några separata omklädningsrum för de som behöver vara i fred. Kolla upp på ditt badhus vad som krävs för att få använda deras. 

• Anonym (A)

Önskade att jag också hade mod att simma själv i simhallen. Det verkar trevligt att simma.
    När jag var yngre hade jag alltid på mig bikini och badshorts i duschen och ingen brydde sig. 

• Fanny b

Jag säger som de övriga i denna tråd, om du vill simma gör det. Ingen troligen ens märka i vilket tempo du simmar i. Om det känns bättre i början att duscha med badkläder på, gör det. På sikt kanske du sedan kan duscha utan badkläder. Du kan då om du vill gå in på en toalett, ta av dig badkläderna, svep in dig i ett stort badlakan, lämna det bredvid duscharna, duscha och sedan svepa in dig i handduken igen och gå till omklädningsrummet. Om du har möjlighet, simma tidigt på mornarna eller på förmiddagarna, brukar inte vara så mycket folk där då.  

• Anonym (Original Gangster OG)

Hej det är ok med bikini mem de brukar oftast vara baddräkt i simhall och hur man gör i duchen joo du tar av dig badkläderna oc duchar helt naken sen tar du på dig badkläderna och får ut i simhallen

• Anonym (Original Gangster OG)

Efter simningen går du tillbaka till duschen du tar av dig simdräkten/bikinin och duchar dig sen går du till omklädningsrumet med kanske handuk runt dig sen klär du bara på dig nornalt

Svar på tråden Hur går det till på badhuset / i simhallen?