• Anonym (Funderar)

Funderar på att starta härberge, någon som kan ge lite hjälp??

Ja som rubriken lyder så har jag planer på att starta ett härberge, där man kan få lite mat, en dusch och sova.

Men jag har lite frågor ang det här,
    - Kan jag förbjuda alkohol och droger i lokalen? Kan jag ringa tex polis om det finns någon där som är full eller påverkad? 
    - Krävs det några tillstånd för att driva något sånt här?
    - Finns det någon form av lista hos tex kommunen man kan använda sig av? Tex som dom som säljer Situation Stockholm har ju ett speciellt legg på att dom får sälja, finns det något liknande som man kan använda sig av?   

• Svar på tråden Funderar på att starta härberge, någon som kan ge lite hjälp??
  • MikNis

vem vill du erbjuda plats?

hur vill du kunna välja ut rätt person. 

• Anonym (Funderar)
    MikNis skrev 2013-08-15 01:13:56 följande:
    vem vill du erbjuda plats?

hur vill du kunna välja ut rätt person. 

Erbjuda den som behöver platsen, alltså dom som faktiskt inte har något att äta eller någonstans att bo.
    Har en känsla av att det finns dom som kan säga att dom är hemlösa för att få mat ...  
  • MikNis
    Anonym (Funderar) skrev 2013-08-15 01:15:58 följande:

Erbjuda den som behöver platsen, alltså dom som faktiskt inte har något att äta eller någonstans att bo.
    Har en känsla av att det finns dom som kan säga att dom är hemlösa för att få mat ...  
    Det var privatperson som startade ett privat härbärge i köpenhamn.

Det blev till ett tillhåll för kriminella.
    Jag tycker det är bättre att man ger stöd åt befintliga organisationer..  de har lång erfarenhet .  
  • Anonym (Funderar)
    MikNis skrev 2013-08-15 01:32:10 följande:
    Det var privatperson som startade ett privat härbärge i köpenhamn.

Det blev till ett tillhåll för kriminella.
    Jag tycker det är bättre att man ger stöd åt befintliga organisationer..  de har lång erfarenhet .  

Vilken tråkig inställning Rynkar på näsan .. Jag vill också gärna hjälpa människor, men eftersom jag inte är troende så är jag inte välkommen på en hel del ställen.
  • MikNis
    Anonym (Funderar) skrev 2013-08-15 01:15:58 följande:

Men hur vill du kunna veta om de är riktiga hjälpsökande? 

• Anonym

Ska du driva detta som privatperson?

Vad har du för lokal?

• Anonym (Funderar)
    Anonym skrev 2013-08-15 02:11:02 följande:
    Ska du driva detta som privatperson?
    Vad har du för lokal?

Ja jag ska driva det som privatperson.
    Har inte hittat lokal ännu. 
  • tooschoolforcool

Du får nog skaffa rejält med skinn på näsan...och en helluva försäkring ( egen livsförsäkring inkluderat) Good luck nurå.

• arianne03

Lättast är väl att kontakta ett härbärge och fråga dem vad de har för tillstånd och vad mer som behövs. Hur ska det finansieras?

• Anonym (naivt)

Jag tycker det låter väldigt naivt att som privatperson vilja starta härbärge för att man "vill hjälpa till". Fattar du vilka personer som verkligen är hemlösa? Många är psykiskt sjuka och missbrukare, bla. Visst säkerligen en del "vanliga" personer som kommit på obestånd, men dessa lär ju knappast sitta på familjeliv och läsa den här tråden....

Svar på tråden Funderar på att starta härberge, någon som kan ge lite hjälp??