• Sabina1982

Gömda/Asyl av Liza Marklund

Är det någon som läst dom böckerna & tror att allt stämmer?
    Håller för stunden på att lyssna på Asyl & tycker d egentligen finns så mycket frågetecken.

Vad gör dottern Emma i dagsläget, vad händer med Anders? Hört något om att Mia numera bor i usa me ny man? Någon som vet något?

• Svar på tråden Gömda/Asyl av Liza Marklund
  • Fia 28

"Mia" har skrivit en egen bok (Mias hemlighet) som fortsätter där Asyl slutar.

• Duckan

Mia har ju varit i Sverige på intervjue för inte alltför länge sen. Tv4 om jag inte minns fel. Anders är lämnad och hon har ny man.

• sötare

Men det har ju kommit fram väl att Gömda inte är sann?  Har precis läst Gömda och jag tyckte att allt som var bra var lite för perfekt för att vara sann och sen störde jag mig lite på detaljer som gällde graviditeten och barnets utveckling, dock läste jag boken med inställing att historia inte var sann men samtidigt tycker jag boken kan vara viktig i att det faktiskt finns folk som har det så här.

• Sabina1982

Har oxå hört att den inte ska vara sann.
    Läste nån riktigt gammal tråd om att antingen emma el mia skriver en blogg, någon som vet var?

• Fia 28
    Sabina1982 skrev 2013-08-15 09:32:02 följande:
    Har du läst den?
    Jo. Finns ännu en till som heter Mias systrar, men den står fortfarande oläst i bokhyllan.
  • Sabina1982

Sötare: tycker ändå d känns som om mycke inte stämmer.
    Varför ingrep ingen annan? Varför sköttes allt så jävla fult? Tycker d bara låter som om hon varit lite pengakåt o vill kasta skit över svenska systemet. Får inte ihop det

• sötare
    Sabina1982 skrev 2013-08-15 13:59:03 följande:
    Sötare: tycker ändå d känns som om mycke inte stämmer.
    Varför ingrep ingen annan? Varför sköttes allt så jävla fult? Tycker d bara låter som om hon varit lite pengakåt o vill kasta skit över svenska systemet. Får inte ihop det
    jo jag tycker att det var mycket som inte lät riktigt riktigt när jag läste gömda men så läste jag det som om det bara var påhittat googlade om den idag då jag läste denna bok ,, har lust att läsa den boken som påstår att det inte e sant :) 
  • Tillie
    http://www.bokus.com/bok/9789197738217/mia-sanningen-om-gomda/#customer-reviews

Mycket talar på att Mia Eriksson, som hon egentligen inte alls heter, som framgår i boken har svårt att skilja på vad som är verkligt eller inte.

Hon anklagar ju "mannen med de svarta ögonen" (som träder fram i boken och är faktiskt är vän med hennes onämnda son och hans pappa, oj vilket monster) att ha varit en fara för henne och hennes dotter, men i boken hävdar folk att hon ljuger.

Här finns dessutom ett klipp där Osama som han heter leker med sin dotter. Farlig, hotfull mot henne? I don't think so.

">

Mia tvingades fly med sin familj för att hennes man "Anders", som egentligen är en flykting från Chile försökte köra över Osama. 

Jag tror ju att Mia har hittat på väldigt mycket och tjänat storkovan på rena lögner. 
    Who the fuck is Justin Bieber? / Ozzy Osbourne
  • Zebrima

Böckerna är inte sanna, det var stora diskussioner om detta för några år sedan.
    De har ändrat från "en sann historia" till "baserad på sanna händelser" eller liknande.

Finns en bok som heter "Sanningen om Gömda" där allt som är sant finns med. Hon som skrivit den heter Monica Antonsson och har en blogg där hon skriver också. Hon har träffat Mia i verkligheten för länge sedan och även träffat Mias son och "mannen med de svarta ögonen".

• sötare

Fast sanna eller ej så kan man ju ändå fundera på hur många finns det igentligen inte som ständigt får leva i skräck pga att de en gång valde fel partner att leva med ?

• Sabina1982

Zebrima fast hur kan hon veta va som hände i Mias liv egentligen?

Sötare: ja d finns ju d o det är riktigt hemskt att d gör det.

Svar på tråden Gömda/Asyl av Liza Marklund