• Miemi

Vägrar sluta med blöja, är det helt fel att ta det lugnt med det?

Min son är snart 3,5 år och det finns inget som kan få honom att gå på pottan. Han är lite barnslig och omogen för sin ålder. Inget oroväckande, allt ok enligt BVC, MEN han är lite senare och försiktigare än andra barn, det märker jag. Han har alltid varit dålig att äta så mitt största fokus har alltid varit maten även om vi introducerade pottan förra sommaren och frågade om han vill kissa där.

Nu i sommar har jag gjort allt efter alla tips. Han har sprungit naken, kissat ute etc. När vi har varit på stranden så har han sagt till när han är kissnödig och vi har gått till buskarna, så han vet mycket väl när han ska kissa.

Men hemma vägrar han gå utan blöja och han gråter om jag föreslår kalsonger och går jag med honom till pottan så gallskriker han och är otröstlig länge. Han vill bara ha blöja.

Så nu har jag tagit en paus och känner lite att han är nog inte mogen för potta ändå trots sin ganska höga ålder i avseendet. Jag låter honom ha blöja, pottan står framme och han får följa mig till toaletten varje gång jag ska gå för att han ska se att mamma och pappa går på toa.   
    På förskolan har de sagt att de låter honom se när andra barn kissar på toaletten.

Det är allt jag gör just nu och har lite bestämt mig för att låta det vara så här tills han bestämmer själv. Men jag är ändå rätt osäker. När jag googlar får jag många träffar på att det INTE är ok med blöja efter tre år och ja, det känns jobbigt.

Någon med erfarenhet?   

• Svar på tråden Vägrar sluta med blöja, är det helt fel att ta det lugnt med det?
  • Angelica8912

Jag tycker du gör helt rätt, är han inte mogen för det så är han inte det. Jag tycker inte det är konstigt alls. Vad ska man göra? Tvinga? Nej, fortsätt så som du gör säger jag :)

• Litenåfin

Äh, gå på magkänsla! Du låter sund! Han kommer inte ha blöja när han är 15...
    Vår stora kille var likadan. Men jag la ner allt och strax efter fyraårsdagen kom han och sa att han skulle sluta. Trots att han inte ens hade tittat åt toalett eller kalsonger på några månader. Han slutade samma dag och inte en olycka sen dess :)

• Ruggugglan

Stressa inte. Min son var likadan, gallskrek om vi föreslog potta, toalett eller kalsonger.

Ett tips, som funkade på min son!
    Har din son någon favoritfigur eller liknande? Min son är tokig i Batman. Hittade givetvis inga Batmankalsonger men hittade enfärgade blå kalsonger som vi kallade Batmankalsongerna. De tog han på sig utan problem och efter det blev han torr och gick på pottan. Vi kanske bara hade ren tur, men testa!

• Chaotica

Hade samma problem med min dotter, vägrade toalett och grät efter blöjan. Det som vände det hela var att hon var tvungen att gå hos en annan dagmamma i två veckor när den ordinarie var på semester i våras och hon sa det första hon sa att här har vi inte blöja och tog av henne den helt enkelt, då var hon 4,5 år. Efter det så fortsatte vi hemma på samma spår och det har gått jättebra, inte många olyckor alls! Så ibland krävs det en förändring av nått annat för att få bort blöjan . Lycka till!

• Thez

Jag är lite i samma sits med min dotter. Hon är ca 3,5 år och har fortfarande blöja. Jag har testat några ggr utan, men det går absolut inte. Hon håller sig eller så kommer det på golvet. Har aldrig lyckas komma i pottan. Så jag avvaktar just nu..... men inom mig känner jag lite press att det måste gå. Men jag har aldrig  velat tvinga fram nåt, det blir bara fel. Det får helt enkelt komma när det kommer.....

Jag hoppas hon ska bli lite mer intresserad om hennes lillasyster börjar. Hon är 2,5 år och har börjat lite smått att säga till att hon vill sitta på pottan då och då, men inte så mycket att hon är mogen att släppa sin blöja. Men om hon börjar så kanske min stora tjej också börjar så småningom.

Mina 2 stora hade en egen "kiss bok" där dom fick klistra in ett klistermärke för varje gång det kom i pottan/toaletten som jag försöker införa nu med  

Mina barn betyder ALLT........
  • Zunrose

min dotter är 3 år och vill inte riktigt sluta heller.. nu har vi kommit till ett nytt stadie ingen blöja dagtid och bajsa i blöjan.. jag gav upp tjatet och lät hon själv bestämma hur hon ville ha det ..vi gjorde det lite busigt o kul att kissa som att tävla till toaletten och hittade på en kissdans till slut har det lossnat lite men vi kämpar här med..

• Alexi

Jag kan säga att vår dotter var extremt emot potta/toalett eftersom hon helt enkelt hade supersvårt för alla förändringar, hon har varit sen både socialt och språkligt osv. Så när hon var 3,5 kände jag att det var dags ändå så jag tog henne direkt på morgonen, satte henne på toaletten och sen fick hon sitta där tills hon kissade, vilket tog en timma de första dagarna (hon hade alltså inte fattat innan hur man gjorde för att kissa på toaletten). Sen tyckte hon omställningen var jobbig, det var jobbigt att släppa kontrollen på det viset och gå på toaletten osv men på två veckor var hon blöjfri och jättelycklig över det och sen tog det två veckor innan hon ville slippa nattblöjan och det gick helt utan problem.

Så är det bara att barnet är rädd för förändringen kan jag se att det faktiskt var bra för vår dotter att vi tvingade fram det, för intresserad själv hade nog kunnat ta lång tid innan hon blev.

• Mina småtroll

Har ni testat en ring att lägga på toalettstolen? Inget av mina två barn har gillat pottan, de har gått direkt på toaletten (med ring då). Läsa böcker när de sitter på toaletten har vi aldrig gjort. Däremot har vi ibland hittat på nån "kissång" Hallå kisset, var är du?!

Vi har även tagit med barnen till affären så att de får välja trosor/kalsonger själva. Då har de varit stolta över att kasta blöjan och istället tagit på sig underbyxorna.

Vi har även läst mycket böcker om toalettbesök, både om kiss och bajs. Jag tror att det har varit positivt för våra.

Nu har inte vi haft bekymmer med att få de blöjfria, båda har varit tidiga med det. Men just böcker om olika saker som ska hända (typ sluta med napp, sluta med blöja, tandläkarbesök) har fungerat väldigt bra för oss. Det känns som att man bearbetar dem utan att "tjata" eller vad man ska säga  

• Millis 27

Jag har samma problem. Min son är 3,5 och han vägrar att ha kalsonger och att kissa i potta eller i toaletten
     Låter honom gå utan blöja men när han känner att han är kissnödig blir han ledsen o frågar efter blöja. Han håller sig in i det sista så till slut kissar han ju på sig och blir ledsen för det

Personalen på förskolan säger att nu måste han sluta med blöja, så jag känner press därifrån. Men det känns inte som att han är redo än.

• Alexi

Millis 27: läs mitt inlägg ovan. Min dotter ville absolut inte men när jag väl tvingade henne ett par gånger att sitta på toaletten tills hon kissade där så släppte det, det är ju uppenbarligen något läskigt som de bara måste vänja sig vid. Och de växer väldigt av att ha kommit över tröskeln och bli stora och blöjfria.

Svar på tråden Vägrar sluta med blöja, är det helt fel att ta det lugnt med det?