• MirakelNemo

Ansökan om pers ass

Ni som har assistans till ert barn vilken typ av funktionsnedsättning har barnet, hur gammal var barnet när ni fick ass beviljat och hur många timmar/veckan fick ni beviljat? 

Jag ska söka för min kille på 3 år  med  bilateral spastisk cerebral pares (CP). Han har väldigt hög muskeltonus i bägge benen, får botox och tränar "töjer" ut musklerna varje dag, han har nyligen varit på en sömnutredning pga sömnapne men inte fått nått svar därifrån ännu. Min kille kan inte stå, gå osv utan hjälpmedel. 

• Svar på tråden Ansökan om pers ass
  • elle9

Ta inte striden själv utan sätt ett seriöst assistansbolag på det. De har jurister som fixar allt. Tidningen Föräldrakraft brukar ha annonser för de största bolagen. Börja med ett stort och byt sedan när du bättre vet vad du kräver av ett bolag.

• elle9

lite fortsättning: min son har kongenital muskeldystrofi och vi fick assistans när han var 5. Jag ångrar att vi inte sökte tidigare. Det är bra att du är igång! Vi lät vårt assistansbolag fixa allt och det var inte arbetsfritt för oss. Det är många intyg etc som habiliteringen måste skriva och som man som förälder måste be om och samla ihop. Mitt bästa tips är att börja med att hitta ett assistansbolag för man har så mycket annat att ta hand om.  

• Tiger201008

Skall skall också söka assistent till min 3 åriga son och behöver alla tips man kan fåð???

• Loxxen

När vi sökte så anlitade vi assistansjuristerna.se vi var väldigt nöjda och dom hade stor erfarenhet och var ett stort stöd. När fi fått assistansen valde vi vh assistans som bolag, fick timmarna retro från processtiden och jag kan vara säga att vi är super nöjda, fick chansen att bara vara föräldrar!

• Blanceflor

Mitt barn är tre år med en flerfunktionsnedsättning. Under hösten har vi fått assistans beviljad. Vi ansökte själva till kommunen/försäkringskassan utan någon inblandning av något assistansbolag. Jag är nog ganska van vid att prata för mig och vårt barn. Vi är nöjda med beslutet om antal timmar per vecka vi fick. 

• Tiger201008

Fick nu med beviljad assistans för min 3 åriga son. Är jätte nöjd med de Tim vi fick:)

Svar på tråden Ansökan om pers ass