• isolande

Resa bort en vecka utan 2,5-åring.

Vi ska på semester i höst och ska vara borta en vecka. Det är ingen charter utan vi kommer dela hus med andra vuxna utan barn. Vi måste ta med vår yngsta som kommer vara 8 månader då vi åker. Vi funderar dock på att lämna vår 2,5 åring hemma me farmor, som hon verkligen avgudar, men frågan är om det är för lång tid... Hon har sovit hos farmor hur många ggr som helst men max 2 nätter hittills. Min syster lämnar sin 1-åring och min kusin sin 2- åring hemma med resp mormödrar och tycker vi är fåniga som ens tvekar. Jag är kluven.... Tankar och kommentarer?

• Svar på tråden Resa bort en vecka utan 2,5-åring.
  • SuzR

Tycker det är för länge. Jag har varit borta max två nätter från min två åring (då var hon ett) och det tycker jag är lagom. Tycker hon är för liten. Att man ens VILL lämna sin unge i en vecka....

• kamomillmilla

Vi har lämnat vår son innan han fyllde 2 år 1½ vecka med mormor och moster. Nu under sommaren har han varit hos mormor i 1 vecka, inga problem någon av gångerna.
    De har en fin relation och han älskar att vara där och har knappt haft tid för mig i telefonen.

Gå på er magkänsla tycker jag. Glad

William 2011-02-08
  • sigrid73

Hade tyckt de varit en sak om man ville åka helt utan barn. Men nu ska ni låta eran 8månaders följa med men inte 2.5åringen? Varför?

• HannaS

Det där kan ju egentligen bara ni avgöra. Men min tanke är att en vecka är ju rätt lång tid. Jag har som längst lämnat min 2-åring i 2 dagar, och det kändes långt för min del. Visst kan jag säkert tänka mig att lämna honom längre än så, men jag vet inte om jag hade mått bra av att lämna bort honom 1 hel vecka. 

• Natulcien

Hmm...jag tycker snarare att det är väldigt märkligt att de med 1- resp- 2-åringen inte tvekar...
    Vi skulle aldrig resa ifrån vår son, på drygt 2,5 år, så länge. I synnerhet i båda två samtidigt.
    Sen har vi ju rest en i taget, men då har sonen varit hemma med den andra föräldern, och då max 2 nätter.

• Alexi

Skulle aldrig åka ifrån min 2,5-åring en vecka! Några dagar, typ två nätter, känns max för mig. Sonen visade tydligt att vi varit borta länge när vi hade barnvakt två nätter nu i sommar, även om han varit jätteglad under tiden.

• isolande

Ja det är ju det där....vill vi verkligen inte ha med henne? Det blir mer meck om hon ska med eftersom hon måste underhållas om hon är enda barnet med på resan, vi måste hyra en egen bil för vår familj istället för att dela med ett annat par, vi måste ha ytterligare ett rum i boendet, osv osv. 8- månaders måste med eftersom han kommer ammas fortfarande och VERKLIGEN inte kan lämnas hemma. Dottern älskar verkligen att vara med farmor, vi finns inte så länge farmor är i närheten. Men håller det en hel vecka liksom? Klarar JAG av att inte oroa ihjäl mig under tiden? Måste fundera mera helt klart....

• jannej

Vi lämnade bort vår 2,5 åring 14 dagar. inte tog hon någon skada av det. Hon hade jättekul hos sin moster hela tiden.Moster har många djur i lagården och hon var sysselsatt hela dagarna.

• anyXX

Jag tror det beror mycket både på barnet, föräldrarna och den eventuella barnvakten. Vi var borta en vecka förra hösten när barnen var 2,5 och 4,5. Det gick toppenbra, barnen var med sina morföräldrar som de känner mycket bra och de var hemma i vårt hus. Men då var ju båda barnen hemma och inte bara det ena, jag hade funderat på om det stora barnet skulle känna sig lämnat? Det beror ju helt på barnet. Svårt att säga vad som är bäst för er :)

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Resa bort en vecka utan 2,5-åring.