• Anonym (!!!)

Ge INTE era barn banan

om det inte är ekologiska bananer. Seriöst. VET ni hur mycket gifter det är i konventionellt odlade bananer? Och de flesta tror att gifterna bara sitter på skalet men det är FEL, prover visar att det mesta sitter i fruktköttet.
    Det är samma med vindruvor, 17 olika bekämpningsmedel hittades i en enda druva. 

Ett långvarigt intag av besprutad mat kan även minska chanserna att bli gravid. Bara ett tips.

Så jag förstår verkligen inte hur i helvete man kan köpa en "vanlig" banan och trycka i sitt barn.  

• Svar på tråden Ge INTE era barn banan
  • Selfish Geene

Jag är en ivrig förespråkare av ekologiska bananer av etiska skäl, dessutom är min yngste son Banan-Mannen reinkarnerad och sätter ledigt i sig 5-6 bananer per dag så hos oss finns alltid ekologiska bananer att tillgå.

Men jag skulle inte oroa mig om barnen äter en och annan besprutad banan emellanåt, det flesta gifterna sitter i skalet, inte i själva bananen.

Det är bananodlarna och deras barn som far illa av besprutningen, inte konsumenternas ungar.

• Selfish Geene

Om du har ny information som visar att besprutade bananer är hälsofarliga för konsumenterna bör du ange din källa.

• solstol
    Selfish Geene skrev 2013-08-15 14:33:31 följande:
    Jag är en ivrig förespråkare av ekologiska bananer av etiska skäl, dessutom är min yngste son Banan-Mannen reinkarnerad och sätter ledigt i sig 5-6 bananer per dag så hos oss finns alltid ekologiska bananer att tillgå.

Men jag skulle inte oroa mig om barnen äter en och annan besprutad banan emellanåt, det flesta gifterna sitter i skalet, inte i själva bananen.
    Det är bananodlarna och deras barn som far illa av besprutningen, inte konsumenternas ungar.
    GP hade en stor artikel för några dagar sedan som visade att gifterna fanns lika mycket i fruktköttet som i skalet. Hittar ingen länk nu.
  • Rottiss

Herregud, jag hoppas seriöst att du skämtar. Kan man bli mer hysterisk?? 

• StarStruck

Sååå, borde man vara död nu då eller, när man ätit ett x bananer under 22 års tid? Jag ger min unge banan ofta, inte har hon blivit dålig på någe vis. Trams! Det är ju gift i allt nu mer.

• Anonym (!!!)

Ja, man bör även tänka på bananodlarna.
    Jag förstår inte hur man kan vara så j*vla ignorant och hänsynslös...

• 2013
    StarStruck skrev 2013-08-15 14:42:50 följande:
     Trams! Det är ju gift i allt nu mer.
    Men alltså, det där är det dummaste argumentet någonsin. ja det är gift i allt, desto större anledning att minska på de gifter man kan!
    Och nej, ditt barn kanske inte har synliga skador av alla gifter hon får i sig men det är ett välkänt faktum att alla kemikalier vi utsätts för leder till ökad risk för cancer, infertilitet, hormonstörningar och massor av andra hemskheter.

• Anonym (W)

Absolut, så är det. Är det något man ska byta ut till ekologiskt (om man inte vill/kan byta ut allt) så är det just bananer och vindruvor som är bäst att byta ut.

• Selfish Geene
    2013 skrev 2013-08-15 14:57:54 följande:
    Men alltså, det där är det dummaste argumentet någonsin. ja det är gift i allt, desto större anledning att minska på de gifter man kan!

Och nej, ditt barn kanske inte har synliga skador av alla gifter hon får i sig men det är ett välkänt faktum att alla kemikalier vi utsätts för leder till ökad risk för cancer, infertilitet, hormonstörningar och massor av andra hemskheter.

solstol skrev 2013-08-15 14:38:27 följande:
    GP hade en stor artikel för några dagar sedan som visade att gifterna fanns lika mycket i fruktköttet som i skalet. Hittar ingen länk nu.

Jag har läst artikeln och rapporten den bygger på (undersökningen gjordes av ALS i Täby på uppdrag av testfakta)

Där står inget om att bananerna är farliga att äta
  • Sebastian72

Gift I fruktköttet har jag missat. Däremot hört talas om bananarbetarnas arbetssituation. 

Å andra sidan bör jag inte köra bil, flyga, äta kolhydrater, dricka kaffe, alkohol, handla elektronik, elda, använda el, värma upp huset, äta kött...snälla berätta för mej hur jag ska bli en snäll och fungerande människa i detta samhälle? 

Svar på tråden Ge INTE era barn banan