• aztec

samlat betygsdokument. helt kört för alla efter 2015

Hade en tid hos en studievägledare idag för att ta tag i mina gymnasiebetyg, har ett samlat betygsdokument från 2009 & läste på komvux 2010. Då fattades det 300poäng, men pga av flytt & nytt jobb så la jag ner studierna då.

Men jag fick en chock idag då med nya reglerna så får jag först & främst inte räkna med alla mina betyg. Så nu fattas det 700p helt plötsligt & det sitter en deadline på 30juni 2015. Sen är det kört. För alla som har samlat betygsdokument. Okej????? Bara jag som har missat det här? Tur att jag gick dit så jag hinner fixa det här. Men synd för alla som missar.

• Svar på tråden samlat betygsdokument. helt kört för alla efter 2015
  • EJai

Jag har samlat då jag läst upp på folkhögskola är dessa år helt i onödan sen?

• Kakan02

Låter ju konstigt..lita inte på alla studievägledare..alla säger olika känns det som..

• NLAL

Som jag fattat det kan man inte bara läsa upp vissa ämnen utan måste läsa om allt om man ska läsa upp. Detta blir då från 2015.

• Alana
    Mystica 1 skrev 2013-08-15 20:53:21 följande:
    Vad menas med samlat betygsdokument? Aldrig hört uttrycket

Det kallas så när man inte fått ihop tillräckligt många poäng för att få ett slutbetyg. Man kanske t ex bara läst 1 år på gymnasiet och sen hoppat av och då får man ju inget slutbetyg utan då blir det ett sånt där samlat betygsdokument istället.
  • GretaJohanna

Mina betyg (samlat betygsdokument) skulle egentligen ha börjat "gå ut" under förra hösten, det var då 10år sedan betyget var satt. Men, eftersom det blev uppskjutet pga att dom gjorde om betygssystemet osv, så fick man till juni 2015 på sig innan betygen blir för gamla.

Ja, det är då vad min studievägledare sagt till mig.

• alynda

Även betygen inte fullt ger grundläggande behörighet kan man ansöka om undantag/reell kompetens. Har man kärnämnena, den särskilda behörigheten samt uppnått en viss ålder o ev arbetslivserfarenhet är högskolorna ofta generösa med det. Beviljas man undantag/reell kompetens bör man även ha gjort högskoleprovet för att få ett värde att konkurrera med, annars har man ingen större chans att komma in på populära utbildningar. Läs mer på www.antagning.se

• EJai

Aha då har jag slutbetyg som jag pluggat upp mina ämnen å inte samlat. Det e så mkt å ha koll på.Tur det finns studievägledare när man bestämt sig för skolbänken sen igen

• Mystica 1
    Alana skrev 2013-08-15 22:06:20 följande:
    Det kallas så när man inte fått ihop tillräckligt många poäng för att få ett slutbetyg. Man kanske t ex bara läst 1 år på gymnasiet och sen hoppat av och då får man ju inget slutbetyg utan då blir det ett sånt där samlat betygsdokument istället.

Aha tack då har jag lärt mig nåt nytt
Svar på tråden samlat betygsdokument. helt kört för alla efter 2015