• Callina

Extra gott tårtrecept m färdiga bottnar?

Jag älskar att baka, på lördag har vi födelsedagsfika och jag har nu bakat 7 sorters kakor oc ska baka bullar men vill även ha tårta till 17 personer. Det tar mig emot men jag kommer köpa färdiga bottnar! Jag önskar tips på lite extra goda fyllningar, just tårtor är jag inte bra på!! Please! Med fluff?

• Svar på tråden Extra gott tårtrecept m färdiga bottnar?
  • Aili

Sockerkaksbotten, hemgjord lemoncurd, mellanlager av sockerkaka, mosade jordgubbar el hallon, sockerkaka, grädde, färska bär ovanpå grädden. Sjukt gott, blev verkligen sommarens favorit!

• Pluppisarna

Jag blandade maräng bottnar med vanliga bottnar det vart snuskigt gott och så på med sylt marsankräm bananer och lite lemon curd sååå god den blev. Gör gärna flera

äntligen 6 barns mamma <3
  • Callina

Låter smarrigt, tar gärna ännu fler förslag, även kanske med choklad?

• Callina
    Aili skrev 2013-08-15 22:29:36 följande:
    Sockerkaksbotten, hemgjord lemoncurd, mellanlager av sockerkaka, mosade jordgubbar el hallon, sockerkaka, grädde, färska bär ovanpå grädden. Sjukt gott, blev verkligen sommarens favorit!

Funkar det med köpt lemoncurd? Kommer inte kunna/hinna göra.
  • Krokodillan

Blåbärs- och chokladtårta med maräng. Snygg, god och enkel tårta!

Först en sockerkaksbotten, sen en sats ckokladmousse (färdig påsmix), så en marängbotten, på den tinade blåbär och grädde, en sockerkaksbotten till och så täcker du tårtan med grädde som färgats lite lila med hjälp av någon matsked pressade blåbär. Garnera med chokladhjärtan (smält blockchoklad som spritsas ut till tunna hjärtan). Tårtan kommer från boken Millas kalastårtor - en bok som räddar varenda födelsedag här hemma ...

• Callina
    Krokodillan skrev 2013-08-15 23:53:08 följande:
    Blåbärs- och chokladtårta med maräng. Snygg, god och enkel tårta!

Först en sockerkaksbotten, sen en sats ckokladmousse (färdig påsmix), så en marängbotten, på den tinade blåbär och grädde, en sockerkaksbotten till och så täcker du tårtan med grädde som färgats lite lila med hjälp av någon matsked pressade blåbär. Garnera med chokladhjärtan (smält blockchoklad som spritsas ut till tunna hjärtan). Tårtan kommer från boken Millas kalastårtor - en bok som räddar varenda födelsedag här hemma ...
    Den lät intressant, han som fyller år är inte så förtjust i maräng men det är ju inte så mycket. ... Men det blir en låg tårta då med bara två bottnar? Har du någon gång gjort den högre? Kan man göra den dagen före`?
  • Krokodillan

Det är tre bottnar, två sockerkaks- och en marängbotten. Den blir ganska hög, men man kan ju slå till på en tredje sockerkaksbotten. Jag har gjort den samma dag, men ätit rester av den dagen efter :) Har funkat okej, men den går ju snabbt att göra samma morgon om man förbereder pynt och mousse dagen innan.

• Annelie 76

Icas egna chokladsockerkaksbottnar, valfri sylt, bär eller krossad ananas och grädde på ett lager, Fresta vaniljkräm (vaniljsåspulver och mindre mjölk) på andra lagret och grädde runtom. Toppa med färska bär, choklad eller smågodis. Jag brukar stänka bottnarna med Trocadero så de blir lite saftigare. Det är inte helt fel att göra tårtan utan grädden runt om och pyntet dagen innan servering. Slå in i plastfolie och så får den stå och gotta till sig i kylen till dagen efter då den dekoreras.

• MissEofc

Chokladpudding på ett lager och marsankräm på det andra. Sen frukt på! Brukar ha inlagda mandariner/jordgubbar/vindruvshalvor eller vad man nu känner för. Grädde på också

• Aili
    Callina skrev 2013-08-15 23:04:33 följande:

Funkar det med köpt lemoncurd? Kommer inte kunna/hinna göra.
    Absolut! 
  • Callina

Nu blev det en väldig mix pga massa konstiga saker.. det blir sockerkaksbottar (köpta)
    Första lagret philadelphiaost+nutella+grädde och krossade oreokakor på.
    Andra lagret mosade jordgubbar, ev utlblandade med något beroende på konsistens

Födelsedagsbarnet vill ha druvor dom dekoration på grädden? Blir det för mycket?
    Kanske ska blanda nutella i grädden också så tårtan blir ännu mer chokladbetonad.

Svar på tråden Extra gott tårtrecept m färdiga bottnar?