• Anonym (VAD!?!)

Husbåt

Om ni fick möjligheten att flytta in i en husbåt, som kan segla...hade ni gjort det?!
    Kan inget om båtar, men man kan ju gå kurser så man kan lära sig segla.
    Vi har fått ett erbbjudande om att få köpa. MIn man är överlycklig....jag är ambivalent...

• Svar på tråden Husbåt
  • Grande Rock

Det hade inte varit främmande för mig trots att jag liksom du inte kan ett dugg om båtar. Funkar det inte kan man ju alltid sälja igen.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Anonym (VAD!?!)

Tror du inte att man kanske " saknar" fast mark? VI har pratat om detta nu i 4 dagar. Det kan bli verklighet....
    JAg får faktiskt lite stress.
    Min mans  dröm blir sann och jag vill inte stå i vägen för den...men oj...med ett litet barn och det hela.

Detta är ju inget problem som så..men nej jag vet varken ut eller in. 

• Kerubmamman

Jag skulle älska att bo på en husbåt, men här uppe i Norrbotten är det inget realistiskt alternativ.
    Hur bor ni idag? I vilken del av Sverige?  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Vill ha!)

Jag letar en husbåt! Men vill helst ha en som ser ut som ett riktigt hus. Det finns inte så många ställen att ställa sådana på. Är er en båt eller mer som ett hus? Var ska den stå?

• Anonym (m)

Ska den ligga i en hamn för det mesta, och ni ska åka därifrån till era jobb? Är ni vana vid tex husvagn? Vilka faciliteter finns det i båten? (toa, dusch, kyl, frys, osv) Hur sköts dessa? Hur ska ni värma upp den på vintern? Har föregående ägare bott i den och vad har han för erfarenheter? Vilka förvarningsmöjligheter finns det? Använder barnet barnvagn, och var ska den stå? Hur mycket plats finns det för barnet att leka och röra sig på?

• Anonym (VAD!?!)

Den kommer att ligga i hamn nästan alltid. Möjligheter finns att kunna segla med den som lite mys-turer.
    Vi bor i Göteborg.

Där finns allt som toa, dusch, kyl och frys. Det är en träbåt som inte direkt ser ut som en husbåt. Den ser rätt sliten ut. Men enligt ägaren så är den i bra skick.  
    Den är öööövermysigt inred. Men vi kan och får INTE plats med våra möbler som vi har idag. Allt är inbyggt i båten och det känns också lite konstigt,

Jag tänker att man måste ta med en expert på träbåtar då vi inte vet så mycket om det. Man vill ju inte köpa grisen i säcken. :)

Vårt barn är fortfarande i barnvagn. Det är en stooooooor rädsla för mig att det är vatten runt om när hon börjar springa omkring. Så, flytväst, lära känna vatten, och börja lära sig simma så snabbt som möjligt. 

Min man säger också att man luktar båt:) haha...ååhh, vill man det?! :D

• Anonym (VAD!?!)

Min man har vana  med camping och husvagn.
    Jag har sovit i tält max 3 gånger i mitt liv och campat har vi heller inte gjort...Så , jag är helt grön på allt sådant här. Rätt mycket Citygirl, med ett stort bohemiskt hjärta <3 

• Anonym (ja!)

jag tycker det låter underbart, men det gäller nog att man är en viss typ av person

• Anonym (m)

Be att få hyra den en månad (om ni säger att ni kanske vill köpa den kanske det går bra) och känn om det är något för er innan ni slår till - det är en stor förändring. Åk inte tillbaka till er lägenhet under den tiden, utan låtsas att ni bor där på riktigt. Det verkar jättehärligt, men det är synd om man ångrar sig med en gång, och står där utan lägenhet, utan möbler, osv...

Då kan ni också prova hur det är att sköta båten. Hur man tömmer toan, fyller på vatten, byter gasolen till spisen, reglerar värmen, osv. Hur ska ni tvätta kläder? En nerkissad madrass? Var sköljer ni av och förvarar leriga galonisar?

Det blir ganska rått i en båt, jag antar att det är det han menar med att man luktar båt? Står man ut med fukten på vinterhalvåret? 

Svar på tråden Husbåt