Sebastian72 skrev 2013-08-20 12:58:52 följande:
Spontant:
Blir säkert ett äventyr för barnen. Kan iof sej bli lite isolerat, beroende av er belägenhet och ålder såklart. Men man får många besök vår/sommar:)
En av er lär behöva skepparexamen för att framföra båten. Och det är inget litet projekt att för två nybörjare segla ett mindre skepp. Men man blir lite lat och flyttar ogärna båten för mindre seglatser. Min var iof en motorbåt men jäklar vad törstig den var.
Vid elavbrott antar jag att ni har egen generator. Testa den då och då. Ni vill inte bli sittande i värsta vinterstormen utan el. Egen erfarenhet:).
Båtar är fuktiga. Det hängs mycket kläder på tork. Båtar kräver ofta lite mer ordning och reda.
Ha alltid en kanna kaffe igång och bjud in "lokala förmågor" på en kopp. Ni vet inte när ni behöver hjälp men ni kommer behöva det. Överlag är goda grannar viktiga. Att kunna låna och hjälpas åt med småinköp underlättar. Det saknades alltid en ingrediens vid matlagning minns jag.
Dom säger att ett förhållande sätts på prov om man bor ihop på en båt. Jag var singel så jag kan inte hjälpa er där. Men många kom gärna och hälsade på och gjorde mej sällskap. Vilka fester vi hade!
Svarar gärna på fler frågor. Vad är det för båt?
Lycka till!
Sebastian72 skrev 2013-08-20 13:33:03 följande:
Sen är det så klart stor skillnad att bo ensam eller som familj på en båt.
Man lär sej vad man MÅSTE ha tillgängligt. För mej:
En hobby - blev världens bästa gitarrist.
Böcker, filmer, snus, öl. Kaffe.
Konserver. Pasta. Ris. Basvaror helt enkelt. Man vill inte bli beroende av att tvingas åka iväg för småinköp. Blir dyrt och omständigt.
Ficklampa, batterier. Bra regnställ. Fiskeutrustningen var både nyttig och roligt tidsfördriv.
Sådana där smådetaljer. Men det kommer man snabbt in i.
Jag tror faktiskt också att man ska vara singel för att klara den första tiden :), i alla fall när inge av oss kan detta sen innan.
Min sambo kommer att ta en skepparexamen....jättedyrt, men ett måste såklart.
Jag ser det romantiska i det...lite prippsblå reklam..Men som du skriver, verkligeheten kommer ifatt en och allt vad det innebär.
Jag kommer själv från en bohemisk familj så ingen av dom har rynkat på ögonbrynen. Det är bara mina väninnor som tycker att NEJ NEJ är ni galna.
Jag spelar piano och det får inte plats på båten, så kanske ska man ta fram gitarren och försöka slå dig i världens bästa gitarisst..( som annars är och kommer alltid vara Pat Metheny :) )
Varför flyttade du från båten? Kan man få nog? :)
Tänker mycket på det med mat och inköp...det är långt till butik, orkar man det?
Önskar vi fick hyra det istället så hade det varit ett enkelt beslut....för då kan man bara flytta därifrån :):):):):)