Inlägg från: Anonym (VAD!?!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (VAD!?!)

Husbåt

Om ni fick möjligheten att flytta in i en husbåt, som kan segla...hade ni gjort det?!
    Kan inget om båtar, men man kan ju gå kurser så man kan lära sig segla.
    Vi har fått ett erbbjudande om att få köpa. MIn man är överlycklig....jag är ambivalent...

• Svar på tråden Husbåt
  • Anonym (VAD!?!)

Tror du inte att man kanske " saknar" fast mark? VI har pratat om detta nu i 4 dagar. Det kan bli verklighet....
    JAg får faktiskt lite stress.
    Min mans  dröm blir sann och jag vill inte stå i vägen för den...men oj...med ett litet barn och det hela.

Detta är ju inget problem som så..men nej jag vet varken ut eller in. 

• Anonym (VAD!?!)

Den kommer att ligga i hamn nästan alltid. Möjligheter finns att kunna segla med den som lite mys-turer.
    Vi bor i Göteborg.

Där finns allt som toa, dusch, kyl och frys. Det är en träbåt som inte direkt ser ut som en husbåt. Den ser rätt sliten ut. Men enligt ägaren så är den i bra skick.  
    Den är öööövermysigt inred. Men vi kan och får INTE plats med våra möbler som vi har idag. Allt är inbyggt i båten och det känns också lite konstigt,

Jag tänker att man måste ta med en expert på träbåtar då vi inte vet så mycket om det. Man vill ju inte köpa grisen i säcken. :)

Vårt barn är fortfarande i barnvagn. Det är en stooooooor rädsla för mig att det är vatten runt om när hon börjar springa omkring. Så, flytväst, lära känna vatten, och börja lära sig simma så snabbt som möjligt. 

Min man säger också att man luktar båt:) haha...ååhh, vill man det?! :D

• Anonym (VAD!?!)

Min man har vana  med camping och husvagn.
    Jag har sovit i tält max 3 gånger i mitt liv och campat har vi heller inte gjort...Så , jag är helt grön på allt sådant här. Rätt mycket Citygirl, med ett stort bohemiskt hjärta <3 

• Anonym (VAD!?!)
    Anonym (m) skrev 2013-08-18 23:51:37 följande:
    Be att få hyra den en månad (om ni säger att ni kanske vill köpa den kanske det går bra) och känn om det är något för er innan ni slår till - det är en stor förändring. Åk inte tillbaka till er lägenhet under den tiden, utan låtsas att ni bor där på riktigt. Det verkar jättehärligt, men det är synd om man ångrar sig med en gång, och står där utan lägenhet, utan möbler, osv...

Då kan ni också prova hur det är att sköta båten. Hur man tömmer toan, fyller på vatten, byter gasolen till spisen, reglerar värmen, osv. Hur ska ni tvätta kläder? En nerkissad madrass? Var sköljer ni av och förvarar leriga galonisar?

Det blir ganska rått i en båt, jag antar att det är det han menar med att man luktar båt? Står man ut med fukten på vinterhalvåret? 
    Tänkte också på det, om det var möjligt, men nej var svaret. Det du skriver hade varit det bästa för då vet man på ett ungefär i alla fall hur det är.
    Hade vi fått hyra båten och inte köpa så hade jag nog inte tvekat, men nu är det så definitivt med att köpa.
    Har alltså INGEN erfarenhet alls....kunde lika gärna flytta in i en ubåt.
    Det finns allt i vitvaror på båten i alla fall :)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-08-19 06:23:53 följande:
    Hur planerar ni renovera bottnen när ni behöver byta bordläggning under vattenlinjen?
    Det värsta är att jag tänkte när jag läste vad du skrev " Vad för något" ?:/
    Men enligt den person vi köper båten av så görs detta vart 4:de år? Kan det stämma, eller tänker jag på något annat?! :):)..ojoj...hur ska det här gå?
    MikNis skrev 2013-08-19 07:33:04 följande:
    Ingår båtplats i priset?
    Om inte har ni hittat en passande båtplats ?

Det gör det inte. Det kommer kosta 4000.-  i månaden för en bårplats

• Anonym (VAD!?!)
    Sebastian72 skrev 2013-08-19 16:49:37 följande:
    När jag var ung (snyft) bodde jag några år på husbåt, eller nåja, båt modell större. 

Underbart! Ibland.

Vad som kan sänka en är ju att  hamnar kan vara ganska trista på vinterhalvåret. Men ibland är snålblåsten mysig också. 

Ibland kan det frysa på ordentligt. Väl fungerande system för att hålla vattnet intill öppet.

Sen ska ju båtar upp på land för att underhållas. I mitt fall varje år. Att lyfta stora båtar kostar.

Men de bestående minnena är saknad. Det var en härlig tid!

Lycka till! 
    Sebastian 72, du beskriver det mysigt på ett sätt. Ja, kylan kan nog vara mysig och säkert mååånga gånger rent överjävlig. Men vad tycker du jag ska göra? Jag kan inget, jag menar inget om båtar. En som jag, blir lite illamående när det gungar, etc.
    Hade du kunnat bo på en båt med barn?!
    puss skrev 2013-08-19 16:51:05 följande:
    Tänk på tvätten. Ni måste kunna tvätta.
    Där där tvättmaskin :).thank god! :):):):)

• Anonym (VAD!?!)
    Sebastian72 skrev 2013-08-20 12:58:52 följande:
    Spontant:

Blir säkert ett äventyr för barnen. Kan iof sej bli lite isolerat, beroende av er belägenhet och ålder såklart. Men man får många besök vår/sommar:)

En av er lär behöva skepparexamen för att framföra båten. Och det är inget litet projekt att för två nybörjare segla ett mindre skepp. Men man blir lite lat och flyttar ogärna båten för mindre seglatser. Min var iof en motorbåt men jäklar vad törstig den var.

Vid elavbrott antar jag att ni har egen generator. Testa den då och då. Ni vill inte bli sittande i värsta vinterstormen utan el. Egen erfarenhet:). 

Båtar är fuktiga. Det hängs mycket kläder på tork. Båtar kräver ofta lite mer ordning och reda.

Ha alltid en kanna kaffe igång och bjud in "lokala förmågor" på en kopp. Ni vet inte när ni behöver hjälp men ni kommer behöva det. Överlag är goda grannar viktiga. Att kunna låna och hjälpas åt med småinköp underlättar. Det saknades alltid en ingrediens vid matlagning minns jag. 

Dom säger att ett förhållande sätts på prov om man bor ihop på en båt. Jag var singel så jag kan inte hjälpa er där. Men många kom gärna och hälsade på och gjorde mej sällskap. Vilka fester vi hade!

Svarar gärna på fler frågor. Vad är det för båt?

Lycka till! 
    Sebastian72 skrev 2013-08-20 13:33:03 följande:
    Sen är det så klart stor skillnad att bo ensam eller som familj på en båt.

Man lär sej vad man MÅSTE ha tillgängligt. För mej:

En hobby - blev världens bästa gitarrist.
    Böcker, filmer, snus, öl. Kaffe.
    Konserver. Pasta. Ris. Basvaror helt enkelt. Man vill inte bli beroende av att tvingas åka iväg för småinköp. Blir dyrt och omständigt. 
    Ficklampa, batterier. Bra regnställ. Fiskeutrustningen var både nyttig och roligt tidsfördriv. 

Sådana där smådetaljer. Men det kommer man snabbt in i.

Jag tror faktiskt också att man ska vara singel för att klara den första tiden :), i alla fall när inge av oss kan detta sen innan.
    Min sambo kommer att ta en skepparexamen....jättedyrt, men ett måste såklart.
    Jag ser det romantiska i det...lite prippsblå reklam..Men som du skriver, verkligeheten kommer ifatt en och allt vad det innebär.
    Jag kommer själv från en bohemisk familj så ingen av dom har rynkat på ögonbrynen. Det är bara mina väninnor som tycker att NEJ NEJ är ni galna.

Jag spelar piano och det får inte plats på båten, så kanske ska man ta fram gitarren och försöka slå dig i världens bästa gitarisst..( som annars är och kommer alltid vara Pat Metheny :) )

Varför flyttade du från båten? Kan man få nog? :)
    Tänker mycket på det med mat och inköp...det är långt till butik, orkar man det?

Önskar vi fick hyra det istället så hade det varit ett enkelt beslut....för då kan man bara flytta därifrån :):):):):)

Svar på tråden Husbåt