Hur gör ni kycklinglår i ugn?
Jag vill inte ha något flashigt recept med 300 exotiska ingredienser vilket är det enda jag hittar när jag googlar. Hur gör ni kycklinglår i ugn?
Jag vill inte ha något flashigt recept med 300 exotiska ingredienser vilket är det enda jag hittar när jag googlar. Hur gör ni kycklinglår i ugn?
Tar ut dom ut frysen dagen innan. Och när de har tinat så gör jag marenad eller om vi har färdig hemma. Lägger kyckligen i en påse med marenaden låter den ligga där i ett dygn sen in i ugnen :)
God marenad:
Olja/ soya
Kryddor (vad man nu vill ha) paprika, vitpeppar grillkrydda,
Sambalolek ( om man gillar stark mat)
Citron
Tvätta potatis och morötter (ev skala).
Skiva sedan potatisen och morötterna i tunna skivor och lägg i en ugnsform.
Lägg kycklinglåren (jag använder kycklingklubbor) på det andra. Krydda med salt och peppar och in i ugnen.
Man behöver ingen fett för kycklingen i sig är fet.
Servera med vitlökssås (gräddfil, vitlök, salt, peppar) och ev en sallad till.
Mycket snabbt och enkelt.
Ca 200 grader på ugnen i kanske 1 timme.
Soja,peppar,spiskummin och curry på
Eller
Chilisås, riven ingefära och teriyakisås på
Att grilla sönder dem så att de är riktigt knapriga och lite torra gillar jag :)
Ska jag vara riktigt lat, så penslar jag grillolja på dom och in i ugnen, sedan gör jag en sås på skyn och serverar med ris
Jag brukar köra en bas med olivolja och sen efter devisen något surt (t ex citron), något salt (t ex soja), något sött (t ex honung eller farinsocker), något starkt (chili) och så kanske lite extra smaker man gillar. Ingefära är supergott. Örtkryddor är också bra till kyckling (timjan, rosmarin, basilika...)
Marinera innan, eller pensla på innan du kör in dem i ugnen.
Marinerar ca en timme i olja, juice ( den man har hemma), soja och ingefära (pulver funkar). Orkar man kan man koka ner marinaden till en glace o slå över vid serveringen.
Enklaste tillbehöret är en bulgursallad.
Tack för era svar!
Jag lägger dem i en form med lite högre kanter, fyller på med vatten så det täcker halva låren.. Sen kryddar jag riiiiiiikligt med curry och grillkrydda.. Sedan gör jag en redning på en del av vattnet/skyn, blir en supergod currysås! Och låren blir super saftiga i och med vattnet.. Ca 2h i ugnen.. Just det, vänder på låren ett par gånger under tiden och passar då på att krydda mer :)
Och hur gör du såsen sen?
Ner med kycklinglår ris tomater maj i en lergryta på med kryddor. Kan inte bli lättare