Någon som stannat efter långvarig otrohet?
Anonym (Faller) skrev 2013-08-16 18:11:59 följande:
Min värld har rasat samman. Sambon berättade för några veckor sedan att han varit otrogen med en av våra kvinnliga bekanta under TVÅ års tiden... Under denna tid har vi väntat och fött vårt andra barn. Han säger att det varit sex. Sex utan känslor. Klassiskt?! Han säger att han varit vilse eftersom vi haft det tufft (två barn inom loppet av tre år), saknat ömhet och sex. Jag känner apati. Som i ett vaccum. Lever varje dag för barnens skull. Befinner mig i en bubbla av ångest. Kan inte ens gråta. Som en ond mardröm. Han gråter. Något märkligt i mig tycker synd om honom? Han vill bli förlåten. Älskar mig. Ånger. Jag älskar honom. Och hatar. VET ABSOLUT INGENTING!! Inte berättat för någon, antar att jag skäms? Att jag inte är värd en man som är trogen. Jag sorterar och försöker tänka klart, men det är fan omöjligt. Är det ens möjligt att gå vidare och hitta varandra igen? Kan jag NÅGONSIN lita på honom? Ha sex med honom? TVÅ ÅR?!?! Får panik när jag tänker på alla stunder när jag trodde vi var lyckliga, om än trötta småbarns föräldrar, samtidigt åkte han hem och satte på henne? Hur överlever man det. Finns det NÅGON som varit med om något liknade och stannat kvar? Går det att få ett drägligt liv igen.Vet inte hur du ska tackla detta. En bekant, någon du känner alltså. Usch. Det gör ju sveket dubbelt. Inte bara din man kunde gå bakom din rygg utan även hon har gjort det. Och under så lång tid.
Vad säger din man? Bara sex? Saknat ömhet och sex och därför vänt sig till någon annan kvinna. VARFÖR? Varför pratade han inte med dig? Vad är det som gjort att han berättat detta? Han älskar dig. Men har han inte gjort det hela tiden?
Jag vet inte hur du fungerar men jag skulle nog skriva ned alla frågor som poppar upp i mitt huvud och be om svar. Jag förstår att han ångrar det han gjort men förstår inte hur han tänkt under hela denna tid? Hur kan man svika den man älskar så grovt.
Ring och beställ tid för parterapi. Ni måste båda få hjälp att bena ut vad som hänt. Varför det hänt och hur gör vi för att komma vidare - med eller utan varandra. Det är viktigt att ni får någon att prata med.
Du kan säkerligen lita på det han säger - att han älskar dig och antagligen kommer han aldrig att göra om det. Han förstår nu vad han gjort, hur djupt han sårat dig och sig själv. Att han riskerar att förlora dig och er relation.
Men hur ska du kunna glömma och gå vidare. Hur förlåter man ett svek som pågått under så lång tid. Jag vet inte. Jag har aldrig befunnit mig i den situationen. Prata med varandra, skrik på honom, gråt tillsammans. Ta reda på varför det började och hur sjutton han kunde låta det fortgå. Varför? Och se till att få hjälp!
Sänder kramar i brist på annat stöd