Är uppgiven..!
Jag är 34 år o sitter i rullstol, förlamad från bröst o ner, delvis i armar o har ingen fingerfunktion, efter olycka för 13 år sedan. Är gift med en några år äldre thai tjej, hon har inge handikapp.
Vi har en dotter som 1,8 år, hon är snäll o go på alla sätt, det är inte hon som är problemet här, det är min fru!
Jag är av upplärd o har den inställningen att barn behöver o det ska vara regler o rutiner, inte bara för att allt går o blir enklare utan för att barn mår bra av det, nåja.. Min fru verkar tycka precis tvärt emot, tyvärr.
Jag vill att man sitter i sin stol när man äter, vid varje måltid. Om jag är med vid respektive ät stund så blir det så, ett tag, titt som tätt vill barnet inte vara kvar utan vill ner o tex leka eller nått, då har man ätit färdigt tycker jag. Frugan matar henne o låter henne springa runt i huset, komma o få en tugga o sen springa iväg, hålla på så tills hon är nöjd.
Jag säger nej till vissa saker, tex inte vara uppe på bord, frugan säger inget utan låter henne vara på bordet. När jag kommer in i rummet eller ser så säger jag ifrån, var på frugan säger till henne med mjäkig ton –gå ner pappa tycker inte om, samtidigt lyfter hon ner henne.
Samma sak om allting, jag försöker o vill ha regler o rutiner, frugan är likgiltig o bryr sig inte. Jag har förklarat att vi måste ha regler o rutiner annars blir hon bortskämd o kan göra vad som helst.
Lika vid läggning, jag vill ha att runt 7 på kvällen ska hon sova, hon är super trött, påsar under ögonen o mörka ringar, beter sig efter det också. Har försökt att natta henne själv, lyckades bra i början, men när hon bråkat en stund o skrikit så kommer frun o tar bort henne, tröstar o sen får hon springa runt o leka tills hon somnar själv av utmattning. Sällsynta gånger somnar hon runt 8, annars är hon uppe till frun lägger sig, runt 10, sen upp vid 6 tiden för göra sig i ordning för dagis, kommer hem vid 4 med påsar under ögonen, mörka ringar o super trött..
Samma sak varje dag, om allt. De gånger frun gör som jag tycker hör samma fras –..sluta, pappa tycker inte om. Har förklarat gång på gång varför så viktigt med regler o rutiner, frun låter henne göra allt, allt är på dotterns promisser..
Blir så frustrerad, vet så väl hur dottern kommer bli när hon blir äldre om detta får fortgå..
Vet inte hur eller vad jag ska göra…!