• Miami

Bröden blir alltid misslyckade i bakmaskinen!

Jag har haft min OBH-nordica bakmaskin i ett år nu och bröden blir alltid misslyckade! De blir alltid mer eller mindre degiga. De enda som blivit någorlunda ätbara är de med endast vitt mjöl på den lägre vikten (600g). Men jag får alltid lite ont i magen efteråt eftersom de är lite för degiga och döbakta. Jag vill gärna kunna baka lite grövre bröd... När jag provat recept från nätet har det bara varit att kasta direkt, de från bruksanvisningen blir ngt bättre. Jag följer såklart recepten till punkt och pricka. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Bröden blir alltid misslyckade i bakmaskinen!
  • Whitetrash86

Kan inte heller baka bröd i maskinen, får alltid göra det för hand för att det ska knådas ordentligt.

• Miami

Nej det kommer inte att hända... Jag är inte det minsta intresserad av bakning! Men nu fick jag denna i present och skulle gärna vilja använda den lite. Ingen som har ngt bättre tips? :)

• FIame

Glöm inte att jäst och salt inte får komma i kontakt med varandra. Så fort jäst och salt kommer i kontakt med varandra i ren form så dör jästsvamparna omedelbums. Testa ta pulvriserat salt och blanda det lite med mjölet innan du häller det i bakmaskinen. Så antar jag att du har torrjäst också? Testa göra som så att du tar varmt vatten + ditt torrjäst +1 tsk socker, blandar och låter stå 10 min i något glas innan du tillsätter det i bakmaskinen. Använd hela paketet,för bakmaskiner har ofta kort jäsningstid. 
    Mina tips hoppas det hjälper. 

• Miami
    FIame skrev 2013-08-17 10:21:05 följande:
    Glöm inte att jäst och salt inte får komma i kontakt med varandra. Så fort jäst och salt kommer i kontakt med varandra i ren form så dör jästsvamparna omedelbums. Testa ta pulvriserat salt och blanda det lite med mjölet innan du häller det i bakmaskinen. Så antar jag att du har torrjäst också? Testa göra som så att du tar varmt vatten + ditt torrjäst +1 tsk socker, blandar och låter stå 10 min i något glas innan du tillsätter det i bakmaskinen. Använd hela paketet,för bakmaskiner har ofta kort jäsningstid. 

Mina tips hoppas det hjälper. 

Ok det hade jag faktiskt ingen aning om! Jag lägger ju saltet på ena sidan och jästen i mitten, men så fort den börjar knåda så kan ju jästen och saltet blandas om man har otur? Blir det bättre om man pulvriserar det och blandar med mjölet?? Jag ska prova dina tips. Men vad menar du med att använda hela paketet? Det ska ju oftast bara vara en tsk jäst eller mindre. Det blir ju kanske 5 ggr så mkt om man tar allt!
  • Aniiee

Eller häll degvätska + alla kryddor i först, sen mjöl, sen torrjäst. Funkar bra för mig. Och är det grövre bröd (allt som är grövre än vanlig vetemjöl egentligen) så kolla om maskinen har ett program för lantbröd eller franska som har länger jästid (på min maskin är det program 2)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Miami
    Aniiee skrev 2013-08-17 19:00:26 följande:
    Eller häll degvätska + alla kryddor i först, sen mjöl, sen torrjäst. Funkar bra för mig. Och är det grövre bröd (allt som är grövre än vanlig vetemjöl egentligen) så kolla om maskinen har ett program för lantbröd eller franska som har länger jästid (på min maskin är det program 2)

Ok måste kolla det med programmen då... Längre program = längre jästid eller?
  • Aniiee
    Miami skrev 2013-08-18 21:36:34 följande:

Ok måste kolla det med programmen då... Längre program = längre jästid eller?
    I princip.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Ano Nymast

Lägger du i ingredienserna i den ordning de står i receptet?
    För att få bra bröd ska torrjästen ligga överst, ovanpå mjölet, och inte komma i kontakt med vattnet och de andra vätskorna förrän maskinen börjar blanda.

Jag avråder bestämt från att ha mer jäst för att få bättre resultat. Kommer förmodligen bara smaka ojäst. 

• Miami
    Ano Nymast skrev 2013-08-18 21:47:02 följande:

För att få bra bröd ska torrjästen ligga överst, ovanpå mjölet, och inte komma i kontakt med vattnet och de andra vätskorna förrän maskinen börjar blanda.

Jag avråder bestämt från att ha mer jäst för att få bättre resultat. Kommer förmodligen bara smaka ojäst. 

Ja jag har varit noga med att lägga det i rätt ordning. Men jag brukar ändå inte ha det på timer så det ska ju ändå blandas direkt. I vilket fall blir det aldrig bra... Ok, inte mer jäst alltså... :)
  • Miami
    Ano Nymast skrev 2013-08-18 21:47:02 följande:

Ja jag har varit noga med att lägga det i rätt ordning. Men jag brukar ändå inte ha det på timer så det ska ju ändå blandas direkt. I vilket fall blir det aldrig bra... Ok, inte mer jäst alltså... :)
  • Miami

Nu har jag provat att blanda jästen med vatten och socker. Och även att ta det längsta programmet. Blev mycket bättre! Nu ska jag experimentera med att ta i lite grövre mjöl och se om det fortfarande funkar. Tack för tipsen!

• Grävling 75

Jag använder min bakmaskin som degmaskin. Det är suveränt! När degprogrammet är klart är det bara att baka ut, jäsa på plåt och grädda. Du behöver inte vara särskilt bakintresserad för att fixa det och resultatet blir imponerande! Köp två limpformar, kolla på youtube hur du ska baka ut och - voila! Du är ett proffs! ????

• illoi1

jag andväder min bakmaskin dagligen  laddar den på kvällen och har nybakt färskt bröd på morgonen.. jag bladar precis som det står i recepten... misslyckas ytterst sällan...

man måste välja rätt program och när man mäter mjölet, ska man HÄLLA upp det i ett mått, aldrig gräva med måttet i mjölpåsen det gör att man får för mycket möl  och för mycket mjöl = degit och stampigt.  

här får du en länk där det står mycket bra tipps    http://www.recepten.se/artiklar/bakmaskin.html

Svar på tråden Bröden blir alltid misslyckade i bakmaskinen!