• minimeee

    Fick en total sfinkteruptur, nu gravid igen.

    Fick en total sfinkteruptur för två och ett halv års sen ungefär. Första barnet och lång förlossning, varav att jag fick ligga själv direkt efter utan bebis och make i blodiga kläder och vänta på operation i 6 timmar! den här hemska upplevelsen har verkligen satt sina spår. Jag vägrar idag att göra gynundersökning,cellprov ha tampong m.m. Sex har blivit ett helvete rent ut sagt. Måste tänka på vad jag äter, så jag inte blir för hård i magen alt för lös då jag har jätte svårt att hålla gaserna inne. Har än idag ont i mellangården och ja, allt känns fruktansvärt.
    Nu är jag gravid igen med andra barnet och det finns verkligen inget annat alternativ än kejsarsnitt för min del. Min bm har skickat remiss och hon sa att förhoppningsvis så får jag snitt, men att de i vissa fall kan motsätta sig det, pga utav att när jag gjorde återbesök efter 3 månader så står det nu i min journal att hon inte ser några som helst problem för en vaginal förlossning. Jag är Livrädd! Kan de tvinga mig?

  • Svar på tråden Fick en total sfinkteruptur, nu gravid igen.
  • BamBamm

    Min svanskota knäcktes under första krystvärken. Jag har aldrig upplevt en sån smärta. Kunde inte sitta, gå upp, ta mitt barn, bära mitt barn... eller knappt nysa för det gjorde så ont. Att trycka ut en bebis då var hemskt. Jag har satt mig emot en vaginal förlossning. Skulle aldrig våga krysta igen pga av rädslan för knäcken... Ingen kan tvinga en till en vaginal förlossning... hoppas jag! finns inte en chans att jag genomgår det igen... hoppas det går bra för dig!

  • ReasonWhy

    Har ni någon avdelning på sjukhuset där man kan prata om förlossningsrädslor? Gå dit och prata med dem isf. De hjälper dig säkert! Jag går nu till ett sånt ställe inför barn nr 2. Min första förlossning var inte heller en bra upplevelse...

  • Sweet life

    Man SKA enligt föreskrifter få ett KS om man tidigare fått en så svår förlossningsskada som du fått.
    För min kompis var det inte ens snack om att hon skulle behöva föda vaginalt, utan hennes BM skrev en remiss och läkaren sa ok på en gång när han läste att hon fått en totalt sfinkterruptur. 

  • minimeee

    Ja jag hoppas verkligen det. Jag vägrar tex att göra cellprov eller en vanlig gynundersökning.. Tanken på att sära på benen får mig både svimfärdig och spyfärdig. Det finns liksom inte en chans att jag ska krysta ut en bebis igen.
    Även om ett snitt känns lite läskigt så går det inte ens att jämföra mot en vaginal. Jag vill inte ha en stomipåse på magen vid 26 års ålder liksom.
    Jag blev sexuellt utnyttjad som litet barn, inget jag tänkt så jätte mycket på innan. Och knappt några som vet om det. Men på något konstigt sätt så efter min vaginala förlossning så har det blivit väldigt jobbigt när jag tänker på det som hände när jag var liten. Kanske att det har ett samband med smärtan i underlivet? Kan jag ha det som argument ochså? inget som jag sa om vid min förra förlossning för jag vill helst förtränga det.

  • Sweet life
    minimeee skrev 2013-08-20 13:08:28 följande:
    Ja jag hoppas verkligen det. Jag vägrar tex att göra cellprov eller en vanlig gynundersökning.. Tanken på att sära på benen får mig både svimfärdig och spyfärdig. Det finns liksom inte en chans att jag ska krysta ut en bebis igen.
    Även om ett snitt känns lite läskigt så går det inte ens att jämföra mot en vaginal. Jag vill inte ha en stomipåse på magen vid 26 års ålder liksom.
    Jag blev sexuellt utnyttjad som litet barn, inget jag tänkt så jätte mycket på innan. Och knappt några som vet om det. Men på något konstigt sätt så efter min vaginala förlossning så har det blivit väldigt jobbigt när jag tänker på det som hände när jag var liten. Kanske att det har ett samband med smärtan i underlivet? Kan jag ha det som argument ochså? inget som jag sa om vid min förra förlossning för jag vill helst förtränga det.
    Ja, du kan absolut ha det som argument. Har läst om kvinnor som blivit våldtagna t ex som också blivit garanterade snitt direkt.
  • minimeee
    Sweet life skrev 2013-08-20 13:40:19 följande:
    Ja, du kan absolut ha det som argument. Har läst om kvinnor som blivit våldtagna t ex som också blivit garanterade snitt direkt.
    Okej vad bra..
Svar på tråden Fick en total sfinkteruptur, nu gravid igen.