• Omogen citron

Gör inte om mitt misstag- Försäkra katten

För några år sedan var min katt inte försäkrad. Det hade bara inte blivit så och det var inget jag tänkte på. Hon var ung och frisk så det kändes inte så aktuellt.

En dag började jag känna något på hennes mage, det visade sig vara en tumör. Som tur var, var tumören godartad. Det gick att operera och hon blev fullt återställd. Eftersom hon inte var försäkrad gick det på nästan 20 000 kronor. Hela mitt sparkonto rök för att rädda min älskling, självklart var det värt det, men det var så onödigt. Om hon hade varit försäkrad istället hade jag sluppit den utgiften. Och vad hade hänt om det hade kostat 50 000 istället? Så mycket pengar hade jag inte. Då hade hon kanske fått somna in.

Gör inte om mitt misstag, försäkra katten nu!

• Svar på tråden Gör inte om mitt misstag- Försäkra katten
  • McStride

Har en vanlig bonnkatt som tar möss hemma, blir hon sjuk så avlivar jag henne istället.

• Omogen citron
    McStride skrev 2013-08-17 13:52:21 följande:
    Har en vanlig bonnkatt som tar möss hemma, blir hon sjuk så avlivar jag henne istället.

Isåfall ska du inte ha katt alls! Bondkatter är inte mindre värda, eller bör inte vara mindre värda för sin ägare iaf. Det är ett liv som har känslor precis som du och jag.
  • jumos
    Omogen citron skrev 2013-08-17 13:54:48 följande:

Isåfall ska du inte ha katt alls! Bondkatter är inte mindre värda, eller bör inte vara mindre värda för sin ägare iaf. Det är ett liv som har känslor precis som du och jag.
    Puss på dig!
  • Lapinia

Ja det märks ju att det borde införas Licens på att få ha djur när det finns folk som yttrar sig så här oansvarigt.  . Jag och min make är arbetslösa men har ändå försäkringar på våra fyra Huskatter. Kostar 3000:- per år då vi har en katt med hjärnskada som är lite dyrare, men det kommer en dag då vi kommer att tacka oss själva för att de har försäkringar, jag har inte ens 10000:- att lägga ut bara huxflux, självrisken på 3000:- om det händer något är ju lättare att få ihop med hjälp av familj.

Bra TS att du tog ditt ansvar och betalade! Det finns många som inte hade gjort det, en försäkring är guld värd trots att de är unga och friska just då. {#emotions_dlg.flower}

Nu ska jag gå och kramas med mina fyrbenta och hoppas att ni som yttrar er så elakt och oansvarigt återföds so möss i era nästa liv!
    Det finns inget bättre än att vakna upp med dessa ögon framför sig.

• finskaflikkan

Klart man har försäkringar på sina söta pälsbollar! Jag har hela 5 (!!!!!) kissekatter! 4st bonnkatter och en renrasig Exotic! SoligTkr Agria är bäst! Där alla dom är försäkrade! 

• McStride

Hon har det hur bra som helst här hemma. Kan gå ut och in som hon vill, får riktigt fin mat och massor med kärlek. Men blir hon sjuk så stressar jag inte upp henne med resor till veterinär, då får hon dö hemma utan att ens märka det. Och detta handlar inte om att hon är mindre värd än något annat, utan att hon ska ha det bra.

• Omogen citron
    McStride skrev 2013-08-17 17:16:00 följande:
    Hon har det hur bra som helst här hemma. Kan gå ut och in som hon vill, får riktigt fin mat och massor med kärlek. Men blir hon sjuk så stressar jag inte upp henne med resor till veterinär, då får hon dö hemma utan att ens märka det. Och detta handlar inte om att hon är mindre värd än något annat, utan att hon ska ha det bra.

Och om det går att bota?
  • Oktoberr

Mcstride: du skrämmer mig. Din katts liv är lika mycket värd som ditt. Hillbillystyle är grymt läskigt.

• Oktoberr

Och ja, självklart ska man försäkra sina små katter. Kostar inte mycket så jag förstår inte varför man inte skulle göra det.

• vildros75

Jag har inte min katt försäkrad, och det är av den anledningen att jag har bara negativa erfarenheter av försäkringsbolag. När de har dragit av självrisken och alla andra saker som de kan komma på får man knappt ut några pengar alls. Däremot har jag ett speciellt sparkonto för katten där jag sparar varje månad så jag kan ta honom till veterinären om något händer.

• Birmafröken
    vildros75 skrev 2013-08-18 11:43:59 följande:
    Jag har inte min katt försäkrad, och det är av den anledningen att jag har bara negativa erfarenheter av försäkringsbolag. När de har dragit av självrisken och alla andra saker som de kan komma på får man knappt ut några pengar alls. Däremot har jag ett speciellt sparkonto för katten där jag sparar varje månad så jag kan ta honom till veterinären om något händer.

Om du upplevt att du inte får ut några större summor på din försäkring beror det på att du har valt en hög självrisk och framför allt att du ännu inte har haft oturen att din katt drabbats av några dyrare sjukdomar eller skador...

Bra att du ser till att ha pengar undanlagda för ändamålet iallafall, ifall oturen drabbar även dig och din katt.
  • EstherH

Min kisse är försäkrad och tur det! Precis när jag blivit arbetslös blev hon ordentligt biten i röven, troligtvis av en räv. Operationen skulle ha kostat runt 4000:- utan försäkring, pengar som jag helt enkelt inte hade då. För hennes skull hade jag lätt kunnat sälja min kropp för att ha möjlighet att ge henne sjukvård, men det var självklart skönt att få slippa det.

Svar på tråden Gör inte om mitt misstag- Försäkra katten