Inlägg från: Ellie |Visa alla inlägg
  • Ellie

Hur lång tid att amma ett mål?

För mig slutade det göra ont efter någon vecka.
    Min dotter har alltid ätit snabbt, men ofta. Ca 10 min amning, och på nätterna snarare 7 min, men minst varannan timma dygnet runt tills hon började med annan mat vid 7-8 månaders ålder. De första 2 månaderna hade hon lite "maratonamning" på kvällarna från ca 17-23, men då kom det inte mjölk hela tiden såklart utan hon ville bara suga.

• Ellie
    mmmmn skrev 2013-08-17 22:24:06 följande:
    Gjorde det inte alls ont efter en vecka?

Så om det fortfarande gör ont efter t.ex.en månad, betyder det att bebisen har fel tag.
    Jag kan inte minnas att det gjorde ont efter det, men samtidigt tror jag det är väldigt individuellt och behöver inte betyda att greppet är fel även om det gör ont efter någon månad.
    Fråga gärna på BVC vad de tycker om greppet, men lyssna bara om du litar på att personen kan sin sak... det kan nog skilja en hel del mellan olika sköterskors åsikter.
    Jag har vid något tillfälle fått ont några dagar senare under amningen, men då har det berott på sår som kommit av att dottern tuggat på vårtan, eller borrat in naglarna för djupt :)
  • Ellie

Något som ev kan ge lite smärta vid amning (speciellt de första minutrarna) är om bebisen har svamp (torsk) i munnen och det också sitter på vårtorna. Jag har aldrig haft besvär av det, men det skall tydligen kännas som knivar.

Svar på tråden Hur lång tid att amma ett mål?