• Bambusa

skulle du vilja att en kompis fixade en babyshower åt dig?

ja, skulle du som är gravid med första barnet vilja ha en babyshower??

skulle du uppskatta en hemgjord blöjtårta??

vilket är att föredra, babyshower hemma hos den gravida, eller hos den som fixar?
    är den hemma hos den gravida slipper hon släpa hem alla presenter tex..   

skriv gärna din ålder med.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-07 22:54
    inte aktuell längre.. bebisen ute.. å min kommer snart med..

• Svar på tråden skulle du vilja att en kompis fixade en babyshower åt dig?
  • daxförnästa

Nej. Det är presentfiske. De som vill kan ge en gåva till barnet som fötts oavsett om det är nummer 1 eller 5 i syskonskaran. I blöjor gör barn sina behov. Vill inte äta en blöja. Dop är också presentfiske. Jag är 25 år, har snart två barn.

• Karpalo

Inget som är nödvändigt men fick faktiskt en babyshower av vännerna med blöjtårta o allt! Självklart var det jättekul o uppskattat Glad Showern var hemma hos mig, undrade nog vad maken fått för fel som plötsligt städade som en tok ;)

• Pissenisse

Om ett gäng kompisar överraskade med ett besök och presenter så skulle jag givetvis bli glad men jag hade inte velat ha en babyshower där folk bjöds in för att komma och ge mig presenter. Blöjtårta är kul om det inte bara är massa blöjor i, man kan ju ha filtar och andra förbrukningsvaror.
    Jag är 27.

• Jemp

Är 26, inte gravid men ja det skulle väl vara kul (när jag väl har barn på väg ;)). Anordnade en för en kompis för ett par år sen. Hos en annan kompis då det var en överraskning, mycket uppskattat.

Visst, hon fick lite presenter (ingen blöjtårta), men mest av allt hade vi en trevlig kväll.

• L i n n

Nej huvva!

Den typen av uppmärksamhet ligger mig inte i fatet.

Precis som en möhippa skulle få mig att protestera högt,

• Bambusa

kul med lite varierande svar.. blöjtårta ser ju bara ut som en tårta, gjord av ihoprullade nya blöjor, ofta sätter man in lite roliga saker som nappar, babyolja, små sockor, en filt, en nalle mm

vissa har den som överraskning, andra frågar innan.. ja kommer isf fråga före.. och sen skicka ut inbjudningar till dom närmsta vänner, även hennes och pappans mamma och systrar..  tänker mig tjejjfika med lite presenter.. jag hatar lekar så om nån annan vill ansvara för lekar får dom göra de (gissa bebis kön(om de inte redan är konstaterat på ul) vikt och längd kan va kul, så kan den som vinner få en lite grejj sen.. 

skulle gärna baka en fin tårta med, ev gravidmage-tårta, eller bara en fin tårta som alla kan äta av (allergier mm).. 

nån som skulle vilja/kunna tänka sig en babyshower får gärna komma med ideér hur de skulle göras :)    

• blomman07

Jag hade gärna haft en babyshower! Tråkigt att folk ser det som presentfiske dock, men jag bryr mig inte om presenter. Hade varit kul att umgås på den gravidas villkor, laga god mat, dricka gott utan alkohol, leka och så vidare. Annars när man har "fest" eller tillställning är det ju ALLTID alkohol inblandat. Hade varit kul att lägga gips på magen osv. Men nä, jag är långt före mina vänner med barnskaffandet så det kändes konstigt.

• Svea83

Jag bor i USA och här har man alltid en för första barnet. Normalt sett så ordnar nån den åt en (och betalar för kalaset).

Jag och min man fixade vår själva för att fira. Hade lunch, tårta mm på en restaurang med familj och vänner. Både killar och tjejer hade vi (normalt sett bara tjejer). Sen tog alla med sig nåt till barnet...

Tycker inte det var så mycket presentfiske eftersom vi hade lätt kunnat köpa alla grejer för pengarna vi la på gästerna, men gjorde det mest som en kul grej och förväntade oss inga dyra grejer. Ett kort hade räckt eller bara att gästerna kom men nu så fick vi faktiskt allt vi behövde....

• Svea83

Kan tillägga att vi skippade lekarna osv... Hatar sånt :)

• gröna L

Jag skulle tycka det var kul Är 28 och väntar barn nr 2. Hade ingen babyshower med nr 1.

• Bambusa

ja, jag tycker de skulle va kul om ja hade fått en när ja vänta barn, men då va de inte alls vanligt här, och ingen jka känner har nånsin pratat om att dom ens varit på en.. jag hade ju som sagt tänkt betala allt, men osäker på mat dock, då den blir väldigt svårt med allergier och egna val kring mat.. men bara som ett tillfälla att träffas och fika och så.. kan ju ändra mig om maten, kan ju göra olika pajer och sallad, så får man välja hur man vill äta iofs.. 

jag tycker inte de är mer presentfiske än födelsedagar.. man behöver inte köpa nå dyrt, en liten nalle eller söt body för 50spänn på hm duger fint..  

• oOMayaOo

Jag hade blivit överlycklig om nåt hade ordnat en baby shower för mig när jag var gravid. Hur och vart hade intHm. M.

• MrsMikas

Nu är jag inte gravid och har dessutom två barn... Men jag fick en babyshower inför första barnet. Väldigt uppskattat! Ingen blöjtårta (visste inte vad det var då ens), men ett gäng tjejkompisar, gott fika, en mysig kväll och lite presenter till barnet. Vad finns det där att inte uppskatta?

Blåst blev jag med - hade ingen aning om att det var på gång. De bara stod utanför dörren en kväll.

Var  32 år då.

• Bambusa
    syster58 skrev 2013-11-11 19:55:48 följande:
    Vilka tillverkar blöjtårtor  ?????

jag vet inte, men ja tänkte isf göra en själv, finns massa tips på youtube.. har sett nån variant på blocket med, men ja skulle hellre göra en själv så får man in dom saker man tror kompisen kan tänkas behöva/uppskatta..
  • Bambusa

ja, jag vet att man kan beställa, men ja gillar att pyssla och tycker de är personligare, så slipper man massa onödigt, som parfymerade skitprodukter och nappflaskor...   finns många bra videos på youtube om hur man gör blöjtårtor..  är dock själv gravid i v23 med och mår inte alls så bra, så får se om de blir nå..

• Knytt

Jag hade blivit väldigt, väldigt glad. Vilken fin gest från mina vänner (även om det egentligen är en fånig sed). När man har kommit en bit i graviditeten orkar man ju inte vara med på allt längre - så att få en påminnelse om att väninnorna finns där känns fint. 

Däremot hade presenterna spelat mindre roll. 

Svar på tråden skulle du vilja att en kompis fixade en babyshower åt dig?